• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Elputte

Breitling
Angående mitt förra inlägg. Så verkar detta vara en s.k franken om jag har förstått innebörden rätt. Är en modifierad Raketa cal.2609HA, Medan Raketa tydligen använde cal.2623HA i sin 24 timmars version.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte precis den här. Tror det är en Raketa. Tror ni den är äkta? Fungerar bra som det verkar i alla fall.
IMG_20170708_145553.jpg
Ingen aning om äkthet men fräckt med 24 h. Hade en 24h Vostok en gång. Blev dock galen på att behöva fundera på vad klockan var.
 
Lika mycket som jag älskar min 420, -lika mycket kan jag störa mig på de smala luggarna. Tittar man på den lite från sidan så syns det inte men tittar man på den rakt uppifrån/framifrån så ser det lite konstigt ut..
DSC_0059.JPG

Eller?
Tycker att det syns mer i verkligheten än på bild dessutom. Tänk om 420-caset fanns med 20 mm luggar, vad perfekt det skulle ha varit!
Funderar nu på om man ska använda ett annat case och sätta på en clean bezel. Men vilket case i så fall? 710 och 150 tycker jag inte är snygga med clean bezel men hur är det med 100 och 110? För stora? Eller skulle det passa på ett 120?
Vad tycker ni?
 
Lika mycket som jag älskar min 420, -lika mycket kan jag störa mig på de smala luggarna. Tittar man på den lite från sidan så syns det inte men tittar man på den rakt uppifrån/framifrån så ser det lite konstigt ut..
DSC_0059.JPG

Eller?
Tycker att det syns mer i verkligheten än på bild dessutom. Tänk om 420-caset fanns med 20 mm luggar, vad perfekt det skulle ha varit!
Funderar nu på om man ska använda ett annat case och sätta på en clean bezel. Men vilket case i så fall? 710 och 150 tycker jag inte är snygga med clean bezel men hur är det med 100 och 110? För stora? Eller skulle det passa på ett 120?
Vad tycker ni?
Mig stör det inte, gillar att den bärs så liten som möjligt. Men åter till frågan:
Har inte Vostok meranom sandwich snäppet bredare luggar eller är det synvilla? Vet oavsett inte casenummer
a7760a43072e086ec4cab4cb1462d954.jpg


vetifan vad det här är heller:confused:
2u3ujaby.jpg
 
Mig stör det inte, gillar att den bärs så liten som möjligt. Men åter till frågan:
Har inte Vostok meranom sandwich snäppet bredare luggar eller är det synvilla? Vet oavsett inte casenummer
a7760a43072e086ec4cab4cb1462d954.jpg


vetifan vad det här är heller:confused:
2u3ujaby.jpg
Den där sandwich-modellen är en 420 SE. Ser faktiskt ut som att luggarna är lite grövre men jag undrar fan inte om det är en synvilla bara. Min är ju också en SE och de ser grövre ut än den på din högra bild. Men de ser smalare ut än på den vänstra bilden beroende lite på hur ljuset speglar sig. Svårt att säga..
Den nedersta bilden i ditt inlägg är väl en 100-boett eller?
 

weqtor

Breitling
Det är både en synvilla och inte! :) 420-boetten (som även sandwichen har) har 18 mm mellanrum men första länkarna är lite fasade utåt så bredden i början på dessa är närmare 20 mm (men infästningen 18 mm). För övrigt tycker jag inte det ser för smalt ut, men jag kan förstå din känsla ändå Forsberg.
 
Lika mycket som jag älskar min 420, -lika mycket kan jag störa mig på de smala luggarna. Tittar man på den lite från sidan så syns det inte men tittar man på den rakt uppifrån/framifrån så ser det lite konstigt ut..
DSC_0059.JPG

Eller?
Tycker att det syns mer i verkligheten än på bild dessutom. Tänk om 420-caset fanns med 20 mm luggar, vad perfekt det skulle ha varit!
Funderar nu på om man ska använda ett annat case och sätta på en clean bezel. Men vilket case i så fall? 710 och 150 tycker jag inte är snygga med clean bezel men hur är det med 100 och 110? För stora? Eller skulle det passa på ett 120?
Vad tycker ni?
Som svar på min egen fråga: Skulle det passa att bygga en clean bezel-mod på den här Komandirskie-boetten?
Vostok 2414 17j Komanderskie Infantry Div Zakaz MO CCCP FAKE MODEL.jpg

(Bild stulen från nätet)
Är det samma storlek så att man kan använda samma bezel?
Och hur är det med metallen i dessa case, -finns de i rostfritt stål? Och hur skulle det bli med vattentätheten, den är väl sämre i Komandirskies? Och så en fråga till; -passar Vostoks nytillverkade automat-verk i de där boetterna?
Kort och gott: Hur mycket kan man flytta mellan Amphibia och Komandirskie och mellan gammalt och nytt?
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Som svar på min egen fråga: Skulle det passa att bygga en clean bezel-mod på den här Komandirskie-boetten?
Vostok 2414 17j Komanderskie Infantry Div Zakaz MO CCCP FAKE MODEL.jpg

(Bild stulen från nätet)
Är det samma storlek så att man kan använda samma bezel?
Och hur är det med metallen i dessa case, -finns de i rostfritt stål? Och hur skulle det bli med vattentätheten, den är väl sämre i Komandirskies? Och så en fråga till; -passar Vostoks nytillverkade automat-verk i de där boetterna?
Kort och gott: Hur mycket kan man flytta mellan Amphibia och Komandirskie och mellan gammalt och nytt?
Forsberg! Tyvärr är Komandirskien du hittade på nätet franken:(. Tavlan är en hittepå! Det sitter nog ett Kinesiskt verk i den och som du säker ser är kronan för liten för boetten!
 
Forsberg! Tyvärr är Komandirskien du hittade på nätet franken:(. Tavlan är en hittepå! Det sitter nog ett Kinesiskt verk i den och som du säker ser är kronan för liten för boetten!
Aah, ja nu när du säger det så ser jag ju det.. Fast egentligen skulle det vara skit samma eftersom jag ändå skulle modda den med nytt verk, nya visare, ny tavla och ny bezel. Bara själva boetten jag skulle vara intresserad av alltså. Om nu sakerna passar i den där boetten..?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Aah, ja nu när du säger det så ser jag ju det.. Fast egentligen skulle det vara skit samma eftersom jag ändå skulle modda den med nytt verk, nya visare, ny tavla och ny bezel. Bara själva boetten jag skulle vara intresserad av alltså. Om nu sakerna passar i den där boetten..?
Jo absolut!:) Jag var mest rädd att du hade köpt den för en äkta. :nailbiting:
 
Aah, ja nu när du säger det så ser jag ju det.. Fast egentligen skulle det vara skit samma eftersom jag ändå skulle modda den med nytt verk, nya visare, ny tavla och ny bezel. Bara själva boetten jag skulle vara intresserad av alltså. Om nu sakerna passar i den där boetten..?
Jag har en handuppdragen vostoknånting som känns lite fetare i luggarna. Den känns även rostfri om du frågar mig, men jag vet inte 100%. vet inte heller om urverk kan flyttats runt hur som helst.
ubåt.jpg

ubåt bak.jpg
 
Jag har en handuppdragen vostoknånting som känns lite fetare i luggarna. Den känns även rostfri om du frågar mig, men jag vet inte 100%. vet inte heller om urverk kan flyttats runt hur som helst.
ubåt.jpg

ubåt bak.jpg
Ok, ja det verkar ju kanske finnas olika varianter med små små skillnader inom de olika casen.
Gällande urverken så har jag fått för mig att det är samma diameter på dem men att de automatiska kräver lite mer utrymme på höjden. Men jag vet inte säkert, man får kanske prova sig fram helt enkelt. :)

Gällande den vänstra klockan på din bild: Varför ser dina 420-moddar alltid bättre ut än min..? :bored:
 
Topp