Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ryssen går som en rolex?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Banankontakt, 13 maj 2016.

1. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Eller nja.. Men det spelar ingen roll, känslan är alltid densamma när man gjort något själv!
    Jag har rengjort och smort upp några klockor men aldrig fått ett "kvitto" på resultatet.
    Så jag köpte en timegrapher för att få svar på hur det egentligen går.
    Jag testade min Vostok i den och gav den sedan en rond där jag även bytte fjädern.

Här är resultatet:
    Före service:
    image.jpg

Efter service: (ruckade den med tavlan nedåt och då låg den på +3-4s, så jag testar såhär på armen)
    image.jpg
    Han förtjänar ett nytt Nato efter operationen!
    image.jpg
    Rolex: (bara för att jämföra, den kommer jag inte våga serva själv!)
    image.jpg

Macklin, Nisus, Bjoerlin76 och 5 andra gillar detta.
  2. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Bra jobbat!Alltid gött när man gjort det själv

Banankontakt gillar detta.
  3. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Kul! Skulle själv vilja köpa någon billig projektklocka att göra något liknande med, för att lära mig. Vore kul att prova lite själv och få en klocka att må bra. :)

4. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Den första klockan jag öppnade köpte jag på loppis, jag tror att det var en damklocka faktiskt. Jag skruvade upp den för att ta reda på vad som fanns där inne. Den klockan kommer nog aldrig mer att gå tyvärr :angel: Men det var inte heller tanken faktiskt, det var lärorikt att bara plocka isär och sätta ihop igen utan något krav på att få den att gå igen. Det var nog både en och två delar som hoppade iväg och aldrig hittades igen.
    Nu är det kanske åttonde klockan jag försökt serva. Alla har varit mina egna så om något hade gått sönder hade bara jag själv blivit lidande av det.
    Det är kul, men räkna med att man tappar bort delar i början.

Så det är bara att inhandla något första övningsur och testa! Det finns många här som kan hjälpa när man kör fast själv.
    Jag hittade ett buckligt fickur i garaget utan glas eller visare. Den har varit bra att öva på också. Fickur ser i stort sett lika ut som armbandsur men allt är större, så det kan vara en bra start om du hittar en sån.
    Lycka till!

Bjoerlin76 gillar detta.
  5. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Jättekul info, tack så mycket!! Nu blev jag ännu mer sugen. Kanske skulle köpa något för nån hundring här eller eBay och prova. :) Jag antar att det är en del verktyg som kan vara bra att ha - har du något förslag på nåt nybörjarkit? Eller vad har varit viktigast för dig? :)

6. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Jag har använt ett billigt "Kina-kit" från ebay, men jag har snart bytt ut det mesta.

Ja skulle börja med detta från t.ex. Cousinsuk

Boettöppnare
    Skruvmejsel 0,8mm
    Skruvmejsel 1mm
    Pincett
    Dammskydd med bricka med olika fack.

Det kostar nog under 500kr för det ovan.

Du behöver egentligen inte mer än så för att plocka isär och säga ihop en klocka bara för att se hur den fungerar. Jag har också använt tapeter som blivit över och lagt på golvet med vita sidan upp för att lättare kunna hitta om man tappar något.

Sen behöver du komplettera med
    Lupp
    Oljor och fett
    Oljestickor med oljekoppar
    Rodeco (om det var så det hette, det är typ som häftmassa)
    Extra spetsar till skruvmejslarna
    Skruvmejsel 0,5mm
    Skruvmejsel 1,2mm

Har säkert glömt något, detta var i alla fall de viktigaste delarna jag kunde komma på nu.

Rengöringen kan man göra utan ultraljudstvätt, men jag har köpt en sån ändå, prylar är ju alltid kul!
    Timegraphern nog den roligaste faktiskt!

Sen finns det hur mycket verktyg som helst att köpa om man vill fördjupa sig.

Ett annat bra tips är att inte stressa, om det går dåligt och man blir irriterad är det bättre att lägga undan allt och prova igen senare när det blir kul igen.

7. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Tack så jättemycket för att du tar dig tid, och vilken utförlig info! Ska definitivt följa dina råd! Ska bli riktigt kul att prova lite och lära sig så smått. :) Underbart...

8. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Det är absolut inga problem, det finns flera här som är fantastiskt duktiga på att hjälpa till och verkligen engagerar sig. Speciellt tänker jag på @rogart-63 som hjälp mig väldigt mycket och på något sätt lyckades hitta tillverkaren på urverket i ett av mina fickur som två urmakare tidigare försökt sig på utan resultat. Han hittade även var jag kunde köpa balansaxeln som var trasig och hjälpte mig att ta lös den från balanshjulet. Nu återstår bara för mig att återmontera den nya axeln när den landar i brevlådan! :)

Bjoerlin76 gillar detta.
  9. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Kul! Ja det finns verkligen många duktiga här. Det här är verkligen det bästa med KS. :) Lycka till med balansaxeln, du får gärna posta lite bilder här när den kommit och när du pysslar. Vore kul att se hur det går!

Har lagt ihop en stor lista med verktyg från CousinsUK. Det mesta är billiga grejer, men som förmodligen kommer göra jobbet mer än väl. 50 pund plus frakt, med allt som du skrev upp på listan. :)

10. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Ja, jag kan slänga upp lite bilder sen i en egen tråd med hur det går :)
    På cousins har jag ofta hållit mig till de billigare alternativen och det är ändå mycket bättre än de billiga "Kina-kitten"
    Skruvmejslar har jag uppdaterat till cousins S34407 modellen och den fungerar jättebra. Det är viktigt att man inte har en flisa borta ur spetsen då blir mejseln värdelös. Man kan ganska lätt slipa om dem, men nya spetsar är bra att ha. Och ett viktigt tips om jag inte redan sagt det är att ta det lugnt, tänka efter först och inte använda våld.
    Visaravdragare är förresten också bra att ha :) ja du hör, det finns alltid ett verktyg till som man hela tiden vill /"behöver" ha :)
    Lycka till!

Bjoerlin76 gillar detta.
  11. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Låter jättebra. Tack än en gång. Det blir mycket att köpa - lyckligtvis behöver det inte bli alltför dyrt heller. :)

12. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Förmodligen skulle mycket av grejerna gå att sälja på Tradera eller här om du vill byta ut något eller om du beställer något som det visar sig att du inte behöver. :)

13. Vaajkan

Vaajkan Stadsbo

Från:
    Köping
    Härligt! Kul att det är någon som lyckas med något bra :D

På min Bulova marine star så slutade datumet helt plötsligt att fungera. Hade sen tidigare köpt något billigt set med diverse klockverktyg på tradera, så jag tänkte att dom skulle få komma till användning.
    Började att ta isär klockan (Små småå saker överallt). Lägger allt i små burkar och ca en timme senare så lyckades jag att pilla igång datumet. Det verkade ha fastnat på något vis, en liten knuff så funkade det som det skulle igen.
    Ytterligare en timme till så sitter jag och svettas och försöker pilla dessa extreemt små "saker" tillbaka i klockan. En timme till går och klockan är hel igen fungerar hur bra som helst! (Trodde jag). Datumet fungerade prima, tiden fungerar galant. Kronografen dock, njaa inte så bra. Ser på köksbänken att det ligger kvar en liten klockdel :banghead:.
    En timme senare så sitter jag återigen med massor med smådelar överallt.
    Lyckades inte hitta vart delen skulle sitta så jag får leva med att timmarna inte fungerar som dom ska på kronografen. Använder sällan kronografen så mycket att jag behöver timmarna ändå :cool:.

Fick datumet att fungera och det var mitt mål, jag lyckades(kanske inte felfritt men jag lyckades ;)). Jag är nöjd! :angel:

Senast ändrad: 18 maj 2016
  14. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Kul att du delar med dig :) jag kan verkligen känna igen mig i att sitta och svettas med en mängd små delar som man ska ihop med, :) men man måste ju också lämna sin comfort zone för att utvecklas och lyckas man inte helt 100 så lär man sig alltid något nytt på vägen i alla fall. Och även om det bara blir hälften så bra som om ett proffs har gjort jobbet så är det så mycket roligare när man själv lyckats att det är värt det! :) (Även om det är jobbigt när man står på alla fyra på golvet och letar efter en liten fjäder eller locket till en juvel och bara vill börja om med en ny klocka istället)
    Jag har aldrig gett mig på en kronograf utan har precis börjat med datumklockor och har en automatare som jag snart ska ge mig på.
    Jag brukar använda mobilen mycket och i början tog jag alltid en bild efter varje del jag tog bort, men nu när jag har gjort det några gånger så behövs inga bilder längre, på ett vanligt ur utan komplikationer i alla fall.

15. Vaajkan

Vaajkan Stadsbo

Från:
    Köping
    Även fast man inte har sån stor koll (Snarare ingen alls:baby:) så är det väldigt kul att hålla på! Och när man väl lyckas som du säger är ju en väldigt skön känsla ;)
    Just Bulovan som jag pillade med köpte jag billigt för något år sedan. Var ner till lokala urmakaren och han gav ett ungefärligt pris på 1,5-2k. Då kände jag att det var mer värt att försöka själv. Om den skulle gå helt sönder hade jag haft en bra anledning till att köpa en ny klocka ju!
    Ingen aning om hur mycket mer komplicerad en kronograf är, det var en quartz kronograf. Men det borde ju vara lite enklare att försöka ge sig på en klocka som är utan datum och kronograf kan man tycka. Man måste ju börja nånstans!
    Haha det där med att ta bilder var en idé jag kom på när jag var klar.. Ska tänka på det till nästa gång!