• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryssen rusar! Balansen? Magnatiserad?

Fadershan

Patek
Hej kära ni!
Har en vintage amphibian jag är väldigt förtjust i som gått helt ok men nu börjat gå på tok för fort! +400+ enligt timegraphern. Öppnade och tyckte balansfjädern buktade ut väl mkt i slutet men vet ju att de ser lite ut så om ni förstår vad jag menar. Vad tror ni? Har inget att prova avmagnatisera med och kan inte påminnas om hur det skulle kunna ha hänt. Svårt att fota men här e på balansen. Tack! Kan ladda upp en bild från timegraphern så fort småmonstren sover sen :)
IMG_20161229_002025.jpg
 

Fadershan

Patek
Ser ut som om spiralen slagit ihop. Troligen är det skitig.
Tack Rogart får försöka tvätta den spiralen när jag kommit så långt på min "utbildning" :) När jag ändå har dig på tråden "pun intended" så har jag en annan fråga :)

Jag demonterar mitt första urverk, ett AS 1560. Det har gått bra fram tills nu då canon pinion inte går att lyfta bort? Det gör att jag inte får bort centrumhjulet på andra sidan. Någon idé om vad jag gör fel?
 

rogart-63

Patek
Går att ta bort om man vill :) Brukar använd en nagelklippare som man kniper åt lite lagom och liyfter rakt upp. Finns speciella verktyg men det funkar kanon för mig iallafall. Som första projekt kanske du kan låta det sitta kvar? Se till att få rent ordentligt runt allt och smyg ner en oljesticka försikgt för att olja juvelen. Du kan ta bort allt annat runt omkring.
Balansfjädern är inte så krångligt att rengöra? Lossa bryggan och lyft upp alltihoppa. ta bort balanslager först. Sen lägger du den bensin en stund . Ta upp och blås av försikgtigt. Du behöver inte plocka sönder mer än så?
 

Fadershan

Patek
Går att ta bort om man vill :) Brukar använd en nagelklippare som man kniper åt lite lagom och liyfter rakt upp. Finns speciella verktyg men det funkar kanon för mig iallafall. Som första projekt kanske du kan låta det sitta kvar? Se till att få rent ordentligt runt allt och smyg ner en oljesticka försikgt för att olja juvelen. Du kan ta bort allt annat runt omkring.
Balansfjädern är inte så krångligt att rengöra? Lossa bryggan och lyft upp alltihoppa. ta bort balanslager först. Sen lägger du den bensin en stund . Ta upp och blås av försikgtigt. Du behöver inte plocka sönder mer än så?
Tack Rogart! Jaha då kanske jag testar att köra verket i ultraljudstvätten med canon pinion och center wheel kvar på då! Bra tips med nagelbitaren. SKa testa det, sen.. :)

Förlåt mig men vilket är balanslagret? På det verket jag demonterar nu (inte ryssen) så har jag gjort som du nämner. lyft upp balansen med bryggan fortfarande på. Hade tänkt sätta tillbaka balansen i verket under tvätten i UL. Bra eller dålig idé? Sen har jag Elma röd till UL och tänkte skölja i Isopropanol. Tack!
 

rogart-63

Patek
Tack Rogart! Jaha då kanske jag testar att köra verket i ultraljudstvätten med canon pinion och center wheel kvar på då! Bra tips med nagelbitaren. SKa testa det, sen.. :)

Förlåt mig men vilket är balanslagret? På det verket jag demonterar nu (inte ryssen) så har jag gjort som du nämner. lyft upp balansen med bryggan fortfarande på. Hade tänkt sätta tillbaka balansen i verket under tvätten i UL. Bra eller dålig idé? Sen har jag Elma röd till UL och tänkte skölja i Isopropanol. Tack!
Bra ide att sätta till baka balansbrygga på plattan. Och sen köra den i uv badet. Glöm inte att ta loss balansjuvelerna om du gör det innan eller efter? Men kör dom för sig så det blir rent i hålet?
 

Fadershan

Patek
Bra ide att sätta till baka balansbrygga på plattan. Och sen köra den i uv badet. Glöm inte att ta loss balansjuvelerna om du gör det innan eller efter? Men kör dom för sig så det blir rent i hålet?
Aha ok! Är det bara så att det är bättre eller riskerar jag någon skada ifall jag låter juvelerna sitta kvar? Visst menar du "shock absorber" juvelerna på balansens ovansida samt undersida? testade lite grann men det var ju sååå smått! :)
 

rogart-63

Patek
Risken är att det inte blir rent om du inte lossar springbloc fjädrar och tar bort juvelerna . Då bli pivoten rent och koppel juvelen ren . Sen håller du reda på var juvelen ska sitta . Incabloc springs kan vara lite pilligt . Men är man försiktig går det bra
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Risken är att det inte blir rent om du inte lossar springbloc fjädrar och tar bort juvelerna . Då bli pivoten rent och koppel juvelen ren . Sen håller du reda på var juvelen ska sitta . Incabloc springs kan vara lite pilligt . Men är man försiktig går det bra
Kanske sjävklart, men värt att nämna är att låta balansbryggan och balansen sitta kvar på mainplate när du tar ur den övre juvelen. Lär vara riktigt svårt och risk att skada något ifall balansen är bortplockad från verket.
 

Fadershan

Patek
Risken är att det inte blir rent om du inte lossar springbloc fjädrar och tar bort juvelerna . Då bli pivoten rent och koppel juvelen ren . Sen håller du reda på var juvelen ska sitta . Incabloc springs kan vara lite pilligt . Men är man försiktig går det bra
Kanske sjävklart, men värt att nämna är att låta balansbryggan och balansen sitta kvar på mainplate när du tar ur den övre juvelen. Lär vara riktigt svårt och risk att skada något ifall balansen är bortplockad från verket.
Ville bara säga att jag verkligen uppskattar er hjälp! När man är så här i nybörjarskedet av sin nya hobby är all hjälp verkligen ovärderlig! Ang. balansen och bryggan såg jag på "watch repair channel - how to service a watch" och han tog bort balansen, satte dit den igen för tvätt, tvättade, tog bort den, monterade det under, satte dit den igen, tog bort juvel, tog bort balans och tvätta allt igen o slutligen på med allt igen. Verkade lite väl omständligt tyckte jag. Borde jag inte kunna sätta dit balansen och med bryggan på mainplate innan tvätt, ta bort juvel, tvätta, sätta dit juvel igen, ta bort bryggan med balans montera underliggande och sen på igen?
 

rogart-63

Patek
Ville bara säga att jag verkligen uppskattar er hjälp! När man är så här i nybörjarskedet av sin nya hobby är all hjälp verkligen ovärderlig! Ang. balansen och bryggan såg jag på "watch repair channel - how to service a watch" och han tog bort balansen, satte dit den igen för tvätt, tvättade, tog bort den, monterade det under, satte dit den igen, tog bort juvel, tog bort balans och tvätta allt igen o slutligen på med allt igen. Verkade lite väl omständligt tyckte jag. Borde jag inte kunna sätta dit balansen och med bryggan på mainplate innan tvätt, ta bort juvel, tvätta, sätta dit juvel igen, ta bort bryggan med balans montera underliggande och sen på igen?
Låter krångligt som sagt? Du får skicka en länk till videon?
Jag brukar för det mesta göra så här?
Monterar bort allt från bottenplattan . Inklusive undre juvelen. Sen tvättar jag bottenplattan i ultraljudet. Blåser torrt och lägger den åt sidan när jag tvättar resten av hjulen och sådant. Sen börjar jag montera det.
När jag kommer till balansen brukar jag bara lägga den i Bensin alternativt Aceton. Beroende på vilket sorts balans det är? Seiko tål acetonen . Blåser den torr och monterar. har monterat gånghaken och dess brygga innan. Sen rengör jag varje juvel i sin egen lilla potta i ultrajludsapparaten. Så att jag håller isär vilken som sitter var?
Rengör även gånghaken i bensin men kör den aldrig i ultraljudet utan rengör isåfall med en pegwood eller tandpetare.
Kan ev köra balansen en lite stund i Ul badet om den är mycket smutsig . Men oftast får jag den ren genom att bada den i bensin eller aceton. Aceton var det urmakare på WUS som tipsa mig om. Trodde inte det skulle funka men det vart inga problem? Har dock inte vågat mig på att doppa swiss made i aceton ännu?

Jo en sak till :) Tar alltid bort juvelerna innan jag lyfter balansen? Annars kan man böja eller bryta av pivotarna?
Been there done that ;)
 

Fadershan

Patek
Lägg inte haken i aceton eller t-röd och undvik ultraljud. Shellacken som håller paletterna kan lossna/lösa upp annars.
Förlåt mig då jag börjat med torphammars bok så lär jag mig bara namnen på engelska :) Gånghaken är det pallet? Vad mer är dumt att köra i ultraljudstvätten? Misstänker att kronan kan vara limmad på stemen och att det kan lösas up?
 

rogart-63

Patek
Lägg inte haken i aceton eller t-röd och undvik ultraljud. Shellacken som håller paletterna kan lossna/lösa upp annars.
Undrar hur det är med aceton och shellack? T-röd och isopropanol löser shellack det vet jag? Men aceton? För säkerhets skull håll dig till kemisk ren bensin. Har lite shellack ska testa vad som händer? Seiko använder inte shellack utan nåt plastmaterial?
Använder bara aceton i nödfall om jag inte får ren spiralen på annat sätt?
Jävla dumt tips från WUS. Ska sluta innan jag sabbar nåt? Tyckte det lät konstigt men snubben är rätt duktig och har egen firma.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek

Fadershan

Patek
Undrar hur det är med aceton och shellack? T-röd och isopropanol löser shellack det vet jag? Men aceton? För säkerhets skull håll dig till kemisk ren bensin. Har lite shellack ska testa vad som händer? Seiko använder inte shellack utan nåt plastmaterial?
Använder bara aceton i nödfall om jag inte får ren spiralen på annat sätt?
Jävla dumt tips från WUS. Ska sluta innan jag sabbar nåt? Tyckte det lät konstigt men snubben är rätt duktig och har egen firma.
Bra att ni sa det. Hade tänkt skölja allt som har med balansen att göra i isopropanol!
 

noeLLY

Cartier
Undrar hur det är med aceton och shellack? T-röd och isopropanol löser shellack det vet jag? Men aceton? För säkerhets skull håll dig till kemisk ren bensin. Har lite shellack ska testa vad som händer? Seiko använder inte shellack utan nåt plastmaterial?
Använder bara aceton i nödfall om jag inte får ren spiralen på annat sätt?
Jävla dumt tips från WUS. Ska sluta innan jag sabbar nåt? Tyckte det lät konstigt men snubben är rätt duktig och har egen firma.
Jag har mestadels löst upp shellac med t-röd men provat aceton på senaste och det har gått snabbare att lösa upp schellacken med det.
för rengöring har jag använt bensin och isopropanol.
 

Fadershan

Patek
Hej ks-kompisar! Jag har en vintage ryss med vad jag tror är ett 2409 (står ej på. Den som rusar/rusade). Fick ju tipset av @rogart-63 att tvätta balansen vilket jag gjorde. Det verkar ha löst problemet faktiskt! men när jag skulle montera tbx motstenarna upptäckte jag att den lilla "hållaren" för motstenen var borta! gick inte att hitta alls.. Är inte som incabloc där de små metallstavarna sitter kvar på balansbryggan utan detta är med tre st hållare på en cirkel.. behöver en bild känner jag.. Vet någon ifall det går att få tag på endast den metallhållaren?? Tack snälla. Är lånad bild! Kan ta en bild på mitt urverk ifall ni tror ni kan identifiera calibern?
vostok 2409-motsten.jpg
 

rogart-63

Patek
Hej ks-kompisar! Jag har en vintage ryss med vad jag tror är ett 2409 (står ej på. Den som rusar/rusade). Fick ju tipset av @rogart-63 att tvätta balansen vilket jag gjorde. Det verkar ha löst problemet faktiskt! men när jag skulle montera tbx motstenarna upptäckte jag att den lilla "hållaren" för motstenen var borta! gick inte att hitta alls.. Är inte som incabloc där de små metallstavarna sitter kvar på balansbryggan utan detta är med tre st hållare på en cirkel.. behöver en bild känner jag.. Vet någon ifall det går att få tag på endast den metallhållaren?? Tack snälla. Är lånad bild! Kan ta en bild på mitt urverk ifall ni tror ni kan identifiera calibern?
vostok 2409-motsten.jpg
Menar du själva shokfjädern? Den med 3 piggar. Lovar inte men kan ha en sån eller två? Det är oilka storlek på dom där rackarna har jag för mig?
 

Fadershan

Patek
Här är mitt urverk och jag tog bort motstenen för att tvätta balansen i nafta. Motstenen med "bricka" har jag kvar men shocfjädern med tre piggar borta som du kallade den :) kan någon se vilken cal det är? Vet jag det borde ju det vara lättare att hitta shocfjäder! F.ö. Riktigt smutsig "stem" så tror det har fulservats med endast lite olja här o där. Tanken är att serva det själv sen.
IMG_20170106_222414.jpg
 
Topp