• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säker försäljning av klocka - tips

Har aldrig ägt en så dyr pryl som min klocka.
Undrar hur ni går tillväga för att genomföra säkra försäljningar.
Vågar man lägga ut den på blocket? finns det inte risk för rån, bedragare osv?
Är så mycket pengar så man blir väldigt nervös....
Eller tar handlare som Luxurywatches i Sthlm in dem mot kontakt ersättning, alltså inte försäljningsuppdrag?
Alla tips mottages tacksamt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Finns alltid en risk med bedragare osv. på blocket. Var väldigt noga med vem du kommunicerar med och ta reda på så mycket om personen som möjligt innan du träffar denne eller avslöjar din identitet.
 
Tack för snabba svar, grymt med ett så aktivt forum :)
Jag vågar faktiskt inte lägga ut den på blocket utan väntar helt enkelt tills någon här på klocksnack godkänner så jag kan få sälja den här istället då forumet här har väldigt goda referenser bland mina klocktokiga vänner.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Blocket går jättebra att sälja på så länge man inte gör det på ett korkat sätt. Typ lämnar ifrån sig klockan innan man har pengarna, träffas på konstiga ställen på konstiga tider etc.
99% av alla som är på blocket är ju inte ute efter att begå bedrägeri, rån eller stöld utan är bara helt vanliga människor som, i det här fallet, är ute efter att köpa en fin klocka.
 
Blocket går jättebra att sälja på så länge man inte gör det på ett korkat sätt. Typ lämnar ifrån sig klockan innan man har pengarna, träffas på konstiga ställen på konstiga tider etc.
99% av alla som är på blocket är ju inte ute efter att begå bedrägeri, rån eller stöld utan är bara helt vanliga människor som, i det här fallet, är ute efter att köpa en fin klocka.
Absolut, det är bara det att jag inte är van att sälja för så här stora summor varav man blir lite rädd och nervös. Kan man ens swisha så så här stora belopp eller hur gör man upp betalningen på bank med en överföring och kvittens på att betalningen är gjord ifall man har olika banker och det kan ta en bankdag innan pengarna sitter på kontot?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Absolut, det är bara det att jag inte är van att sälja för så här stora summor varav man blir lite rädd och nervös. Kan man ens swisha så så här stora belopp eller hur gör man upp betalningen på bank med en överföring och kvittens på att betalningen är gjord ifall man har olika banker och det kan ta en bankdag innan pengarna sitter på kontot?
Du kan swisha upp till 150k :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Absolut, det är bara det att jag inte är van att sälja för så här stora summor varav man blir lite rädd och nervös. Kan man ens swisha så så här stora belopp eller hur gör man upp betalningen på bank med en överföring och kvittens på att betalningen är gjord ifall man har olika banker och det kan ta en bankdag innan pengarna sitter på kontot?

Du kan swisha upp till 150k :)
Tillfällig/Temporär övre gräns för swish heter det, finns på alla banker. Vad gäller det senare, lämna helt enkelt inte ifrån dig klockan förrän du har pengarna på ditt konto/i handen(och sedlarna är äkta).
Alternativet är att sälja till handlare för väsentligt lägre pris än marknadsvärdet.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har sålt flera klockor på Blocket och tänker man sig bara för så bör det inte vara några problem. Lägg inte ut ditt mobilnummer i annonsen utan börja alltid med mail kontakt.
Själv så ignorerar jag alla svar som inte känns seriösa, enbart betalning via Swish och affären ska göras upp på något ställe inne i stan dagtid eller tidig kväll när det är mycket folk ute. Klart jag kan skicka men då ska jag ha pengarna först och det ska vara till samma person som står på Swish-kontot samt vara försiktig med att skicka utomlands. Men grundregeln är att känns det som något inte är helt hundra rätt så strunta i affären.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack för snabba svar, grymt med ett så aktivt forum :)
Jag vågar faktiskt inte lägga ut den på blocket utan väntar helt enkelt tills någon här på klocksnack godkänner så jag kan få sälja den här istället då forumet här har väldigt goda referenser bland mina klocktokiga vänner.
Krav och riktlinjer för att få göra inlägg på K&S står här: https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-på-köp-sälj-uppdaterat-150130.17050/
7 dagar och 20 inlägg sedan ska det var fritt fram så om du bara har lite tålamod några dagar till och skriver några till inlägg.
 

ScubaKing

Audemars
Blocket funkar perfekt. Var inte dum bara, se till pengarna sitter på ditt konto före du lämnar grejorna. Och inga möten i typ garaget i Tensta bakom macken klockan 22.00 på kvällen. Undvik alla som vill byta mot mattor, bilar osv.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Min åsikt är: Blocket, endast initial mailkontakt och gör upp affären på bank eller hos en urmakare med kameraövervakning, då känns det relativt säkert. Alternativt klocksnacks K&S samt kolla upp köparens referenser och antalet posts på forumet.
 
Ni som gör upp affärer hos urmakare, har ni kontakt sedan innan med en viss urmakare eller traskar ni bara in hos närmast möjliga? Är det okej för de flesta urmakare att agera marknadsplats för klock-affärer som de inte har något att göra med? Likaså på bankkontor, ingen på banken som undrar vad man håller på med?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ni som gör upp affärer hos urmakare, har ni kontakt sedan innan med en viss urmakare eller traskar ni bara in hos närmast möjliga? Är det okej för de flesta urmakare att agera marknadsplats för klock-affärer som de inte har något att göra med? Likaså på bankkontor, ingen på banken som undrar vad man håller på med?
Om det med urmakare syftas på AD/klockbutiker så är det inte ok. Börjar ni göra upp en privat affär där så kommer ni vänligen men bestämt bli ombedda att lämna.
 
Sist på bollen känns det. Det mesta är väll redan sagt. Om man kör Blocket så är min erfarenhet är det bra att redan i annonsen skriva att affär görs upp på bankkontor,poliskontor eller dyl lokal och att man inte kommer göra affärer med personer som har kontantkort till mobilen. Jag inbillar mig i alla fall att jag därmed har minskat andelen "lirare" som svarar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så vart kan man göra upp affären där det är säkert, bank?
Det absolut säkraste är ju att ta emot pengar via paypal eller swish och enbart skicka till den person och den adress som du får via paypal/swish.

På så sätt har man pengarna på kontot innan man lämnar ifrån sig klockan och man vet att den som betalar får varan (annars finns risk för tredjepartsblåsning).

Jag är nog lätt uppe i 50 sålda klockor nu och det har aldrig strulat. Blocket undviker jag konsekvent. Att skicka är underskattat, en klocka som är rätt prissatt och tydligt beskriven finns det ingen anledning att klämma på. Litar inte köparen på dig så är det hans problem, då får han handla av någon annan.
 

JohnDoe

Rolex
Extra mailadress utan ditt eget namn och ett kontantkort minskar risken för ovälkomna besök. Var öppen med att du håller dig lite "anonym" tills du får en vettig dialog.
Edit: detta vid blocketaffärer. De gånger jag sålt på blocket brukar det komma in en bunt konstiga scamförslag, en oändlig mängd skambud och så småningom en seriös köpare. De första 20-30 svaren brukar bara vara skummisar.
 
Topp