• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säker försäljning av klocka - tips

Scipio

Patek
2-Faktor
Att man inte ska säga till nybörjare att alltid få betalt innan de skickar klockan.

Det är inte så det fungerar. Har man inga referenser, eller om man säljer till dealers så får man räkna med att få betalt efter att man skickat.
Ok, under de förutsättningarna skulle det inte bli affär med mig iaf. Nybörjaren ska lita på köparen, men inte tvärtom? Det gör det inte lätt att vara nybörjare. Hur ska nybörjaren veta att köparen är ärlig, erfaren med pengar? Kutym i alla andra fall är att klockan skickas när pengarna finns på kontot. Jag visste inte att det gäller annat i gråhandlarvärlden. Tack för info. Iofs förstår jag handlarens läge till fullo då handeln kanske inte är helt transparent, vilket ökar riskerna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok, under de förutsättningarna skulle det inte bli affär med mig iaf. Nybörjaren ska lita på köparen, men inte tvärtom? Det gör det inte lätt att vara nybörjare. Hur ska nybörjaren veta att köparen är ärlig, erfaren med pengar? Kutym i alla andra fall är att klockan skickas när pengarna finns på kontot. Jag visste inte att det gäller annat i gråhandlarvärlden. Tack för info. Iofs förstår jag handlarens läge till fullo då handeln kanske inte är helt transparent, vilket ökar risken.

Det är väl ganska logiskt att den som är okänd och saknar referenser får stå risken. Jag har ytterst sällan skickat pengarna innan klockan kommit.
 

JohnDoe

Rolex
Nej, det var det inte från mitt håll i alla fall. Särskilt när han var beredd att släppa klockan för någon tusenlapp över. Jag hade begärt under 70k för den. En DSSD springer inte iväg direkt.
Nej en likadan från 2012 gick för 58+provis på kaplans för någon vecka sedan. Var bara två som bjöd.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ok, under de förutsättningarna skulle det inte bli affär med mig iaf. Nybörjaren ska lita på köparen, men inte tvärtom? Det gör det inte lätt att vara nybörjare. Hur ska nybörjaren veta att köparen är ärlig, erfaren med pengar? Kutym i alla andra fall är att klockan skickas när pengarna finns på kontot. Jag visste inte att det gäller annat i gråhandlarvärlden. Tack för info. Iofs förstår jag handlarens läge till fullo då handeln kanske inte är helt transparent, vilket ökar riskerna.
Det är väl inte orimligt att den som inte kan prestera några eller få referenser också är den som står för den största risken?
En erfaren säljare eller köpare med massor av bra referenser bör ju inte innebära någon större risk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är väl ganska logiskt att den som är okänd och saknar referenser får stå risken. Jag har ytterst sällan skickat pengarna innan klockan kommit.
Ok, jag tyckte det var lika logiskt att båda parter är okända för varandra eftersom de frångår praxis. Det är svårt det här då allt bygger på tillit och chanstagande. En referenslista till en nybörjare kan även en bedragare skicka över. Jag förstår problematiken. Någon måste vika sig om det inte är möjligt med fysiskt möte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok, jag tyckte det var lika logiskt att båda parter är okända för varandra eftersom de frångår praxis. Det är svårt det här då allt bygger på tillit och chanstagande. En referenslista till en nybörjare kan även en bedragare skicka över. Jag förstår problematiken. Någon måste vika sig om det inte är möjligt med fysiskt möte.

En känd medlem eller person har mer att förlora på en bluff än en helt okänd medlem/person.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En känd medlem eller person har mer att förlora på en bluff än en helt okänd medlem/person.
...precis som i verkliga livet. Har du handlat i till exempel en klädbutik för mycket pengar under flera års tid så kommer du förmodligen att få ta med dig en kostym hem, fast du glömt plånkan, och få komma in och betala dagen efter. Detta kan även, beroende på butik, gälla om du är helt okänd, men har med dig en stamkund (också plånbokslös) som går i god för dig.
Inga konstigheter.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är väl ganska logiskt att den som är okänd och saknar referenser får stå risken. Jag har ytterst sällan skickat pengarna innan klockan kommit.
Skulle aldrig någonsin skicka en klocka till en privatperson vid en distansaffär utan att få pengar först, oavsett deras rykte på KS eller något annat forum. Undantaget är om vi gjort affärer tidigare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
...precis som i verkliga livet. Har du handlat i till exempel en klädbutik för mycket pengar under flera års tid så kommer du förmodligen att få ta med dig en kostym hem, fast du glömt plånkan, och få komma in och betala dagen efter. Detta kan även, beroende på butik, gälla om du är helt okänd, men har med dig en stamkund (också plånbokslös) som går i god för dig.
Inga konstigheter.
Det är helt rätt det du skriver, men din argumentering glider bort en bit ifrån det jag kommenterade från början. Självklart kan en säljare hantera en kund olika utifrån att de känner varandra. Min utgångspunkt var och är att ingen i det här fallet känner den andra. Det är ett annat läge, för båda.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är helt rätt det du skriver, men din argumentering glider bort en bit ifrån det jag kommenterade från början. Självklart kan en säljare hantera en kund olika utifrån att de känner varandra. Min utgångspunkt var och är att ingen i det här fallet känner den andra. Det är ett annat läge, för båda.
Förstår precis vad du menar och instämmer.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det är helt rätt det du skriver, men din argumentering glider bort en bit ifrån det jag kommenterade från början. Självklart kan en säljare hantera en kund olika utifrån att de känner varandra. Min utgångspunkt var och är att ingen i det här fallet känner den andra. Det är ett annat läge, för båda.

trams, huruvida parterna "känner" varandra är irrelevant, ryktesmekanismen är mycket effektiv för att se till att folk är ärliga, har du ett gott rykte att förlora så är du ärlig, har du inget gott rykte - mindre att förlora på att fuska... easypeasy
Eller köper du lika gärna en klocka av "joe12345 (0)" på ebay som "frank.frank (1295)"???
 

Scipio

Patek
2-Faktor
trams, huruvida parterna "känner" varandra är irrelevant, ryktesmekanismen är mycket effektiv för att se till att folk är ärliga, har du ett gott rykte att förlora så är du ärlig, har du inget gott rykte - mindre att förlora på att fuska... easypeasy
Eller köper du lika gärna en klocka av "joe12345 (0)" på ebay som "frank.frank (1295)"???
Är jag nybörjare så kan jag inte utgå ifrån att dessa rykten nått mig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är jag nybörjare så kan jag inte utgå ifrån att dessa rykten nått mig.

nä, men är du normalbegåvad förstår du skillnaden att handla med en moderator eller en respekterad KS:are med 5000+ postcount jämfört med "RolexLove" med noll poster, ...sannolikheten att bli blåst är nära noll i det förra fallet och nära ett i det andra... ...trots att du inte känner någon av dem...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En känd medlem eller person har mer att förlora på en bluff än en helt okänd medlem/person.
Exakt så. Och problemet är att folk får "tips" från forumet, och inte sällan då tips som kommer från folk som inte riktigt är talande för hur det fungerar.

Detta leder till att nybörjare hör av sig och tycker att man som rutinerad medlem med massvis av referenser ändå ska stå för risken.
Lite den inställningen att "Jag känner ju mig själv, jag är ärlig, men vaniljglass kanske inte är det trots att han har 4 sidor referenser och känner 50 pers från forumet i verkligheten".

Samma sak när en nybörjare frågar om vad de bör ställa för frågor och kolla för saker på begagnade klockor.
Det slutar alltid med att man får PM på en typ 6 månader gammal Rolex där de undrar vart den är såld, om man har inköpskvittot, om man är första ägaren, hur ägarhistoriken ser ut, om den har servicebehov, om det finns stretch i länken, om det finns momsmärke på certifikatet etc etc..
 
Problemet är väll att när folk i all välmening ska ge råd till nybörjare så blir det lätt både hängslen o livrem på ett sätt som sällan funkar i verkligheten. Tänker på när Martin Timell i ett program skulle lära folk hur de undvek att bli lurade av hantverkare. Det var förseningsklausuler dit o astronomiska viten hit mm. Visst fine, problemet är bara att i verkligheten, om du är en privatperson, så finns ingen hantverkare, i alla fall inte de seriösa, som kommer skriva under ett sådant avtal. Det är svårt att göra en manual för en verklighet där det mesta handlar om att kunna bedöma vad som är en rimlig nivå på risken utifrån förutsättningarna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Exakt så. Och problemet är att folk får "tips" från forumet, och inte sällan då tips som kommer från folk som inte riktigt är talande för hur det fungerar.

Detta leder till att nybörjare hör av sig och tycker att man som rutinerad medlem med massvis av referenser ändå ska stå för risken.
Lite den inställningen att "Jag känner ju mig själv, jag är ärlig, men vaniljglass kanske inte är det trots att han har 4 sidor referenser och känner 50 pers från forumet i verkligheten".
Hör nybörjarna av sig och tycker att du ska skicka klockan så de kan kolla på den och sen betala? :confused:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
nä, men är du normalbegåvad förstår du skillnaden att handla med en moderator eller en respekterad KS:are med 5000+ postcount jämfört med "RolexLove" med noll poster, ...sannolikheten att bli blåst är nära noll i det förra fallet och nära ett i det andra... ...trots att du inte känner någon av dem...
Jag håller med dig i sak eftersom det är uppenbart, men du utgår ifrån KS värld. TS utgår ifrån en helt gränslös tanke som jag uppfattar sträcker sig långt utanför KS. Han nämner inte ens KS även om han skriver på KS som helt nyregistrerad. Därför tänker jag bredare. TS frågar efter säkra försäljningar, inget annat. Min tanke går till min senaste affär. Affären innan min hade denna erfarna säljare pressats att skicka klockan innan betalningen kommit in. Han skickade iväg klockan men fick aldrig några pengar. Det påverkade nästan min affär då han hade längre till tillit än jag hade till honom och tiden blev pressad av flygresor och pengars långsamma flöde genom olika banker. Jag, från min horisont, vill inte skicka pengar förrän jag känner mig trygg i att den skickas när pengarna är på kontot. I mitt fall är köpare och säljare lika okända för varandra, oavsett om säljaren är superkändis i sin bubbla, men det kan inte en nybörjare veta. Det säljs klockor i hela världen och det kanske ökar risken att gå utanför KS gråhandlare och tar längre tid, men i gengäld kan det ge ett större utbud med bättre priser. Alla nya relationer börjar från noll och tillit tar alltid tid. Här får jag lära mig mycket om moderatorer som jag inte vetat tidigare. Visst är det en speciell laddning i den här tråden. Jag tar inte illa upp av din reflektion kring min begåvning, men jag väger den. Det är så klart ett säkert sätt att sälja en klocka genom att sälja den till en moderator som också är gråhandlare, men det kanske går att få ut mer på annat håll? Därför ger jag rådet till TS att aldrig skicka klockan förrän pengar sitter på kontot och göra klockan tillgänglig på en större marknad. Det viktiga är klockan och priset, inte på vilken marknad man är i.
 

Chad

Rolex
Snabb fråga! Säljer just nu en klocka, om en köpare frågar efter serienummer på klockan i fråga, finns det någon ev. risk att ge ut det?
Eller är det snarare standard att dela med sig av det unika serienumret?

Mvh
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Snabb fråga! Säljer just nu en klocka, om en köpare frågar efter serienummer på klockan i fråga, finns det någon ev. risk att ge ut det?
Eller är det snarare standard att dela med sig av det unika serienumret?

Mvh
Ge ut det. Som köpare vill man veta.
En del nojjar över att deras serienr + bild ska användas till bedrägliga annonser.
 

JJ84

Breitling
Hej,
Det här med att besöka en polisstation för att genomföra affär, någon med verklig erfarenhet av detta? Mer specifikt gäller det Stockholm.

/mvh
 

bogeyman

Omega
Hej,
Det här med att besöka en polisstation för att genomföra affär, någon med verklig erfarenhet av detta? Mer specifikt gäller det Stockholm.

/mvh
Ha ha skulle sälja en Explorer 2 o köparen ville träffas på sin arbetsplats. Min fråga blev ,var är den? Kungsholmen polis station blev svaret.
Handlar en del klockor utav en klockbutik som jag har bra kontakt med där vi (privat) har ställt oss framför en av deras kameror och visat leg och sen gjort upp affären på ett närbeläget fik. Känns tryggt för båda parter. Ett tips bara.
 

Albinthuresson

Breitling
Har tänkt sälja min klocka snar. När jag köpte den här på forumet för några år sedan var det förskottsbetalning som gällde. Är det fortfarande så det flesta köper går till eller finns det någon 3e part som pengarna går via så det blir säkrare för både köpare och säljare?
 
Topp