• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsflärpen på NATO tas bort

StrawberryFields

Sir Notalot
Många gånger har jag undrat vad den extra säkerhetsflärpen på NATO band fyller för funktion egentligen, förutom att bygga på en extra 0.5-1.0 mm på höjden. Ganska meningslös i mitt tycke...

Det är alltså den här vi pratar om.

19.jpg


Bandet går ju redan in under först den ena springbaren (har glömt vad det heter på svenska, förlåt..) och sen in under den andra. Skulle en av de gå av kommer ju klockan alltså ändå hänga kvar i den andra springbaren.

29.jpg


Säkerhetsflärpen bygger alltså bara på höjden...

39.jpg


För er som inte redan har noterat det använder jag i det här exemplet en 15.5mm hög Sinn U2, en klocka som inte behöver bli så mycket högre.

49.jpg


Jag tog helt sonika en hyfsat vass kniv med ett smalt blad. Spände tillbaka säkerhetsflärpen så långt det gick och skar så nära limningen jag vågade.

59.jpg


Resultatet blir lite spretande nylontrådar..

69.jpg


Detta åtgärdades snabbt med en tändare

79.jpg


Nu ligger den lite lägre och tightare mot handleden och jag kunde plocka in spännet ett pinnhål

89.jpg


Och som synes går bandet fortfarande först in under den ena springbaren och sen ut under den andra...

99.jpg



Så. Tack för att ni ville läsa om mitt måndagsprojekt :D
 
Många gånger har jag undrat vad den extra säkerhetsflärpen på NATO band fyller för funktion egentligen, förutom att bygga på en extra 0.5-1.0 mm på höjden. Ganska meningslös i mitt tycke...

Det är alltså den här vi pratar om.

19.jpg


Bandet går ju redan in under först den ena springbaren (har glömt vad det heter på svenska, förlåt..) och sen in under den andra. Skulle en av de gå av kommer ju klockan alltså ändå hänga kvar i den andra springbaren.

29.jpg


Säkerhetsflärpen bygger alltså bara på höjden...

39.jpg


För er som inte redan har noterat det använder jag i det här exemplet en 15.5mm hög Sinn U2, en klocka som inte behöver bli så mycket högre.

49.jpg


Jag tog helt sonika en hyfsat vass kniv med ett smalt blad. Spände tillbaka säkerhetsflärpen så långt det gick och skar så nära limningen jag vågade.

59.jpg


Resultatet blir lite spretande nylontrådar..

69.jpg


Detta åtgärdades snabbt med en tändare

79.jpg


Nu ligger den lite lägre och tightare mot handleden och jag kunde plocka in spännet ett pinnhål

89.jpg


Och som synes går bandet fortfarande först in under den ena springbaren och sen ut under den andra...

99.jpg



Så. Tack för att ni ville läsa om mitt måndagsprojekt :D

Håller med dig om att flärpen sällan fyller någon stor funktion i vardagligt klockanvändande.
Däremot säkert viktig för de ändamål natobanden skapades för.
Egentligen föredrar jag perlonbanden som ofta är lite tunnare än naton.
Det verktyg du behöver för lyckad flärpborttagning är en bra sax!;)
 
  • Like
Reactions: PJW

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag kan tycka det är smakligt att ta bort flärpen just för att slippa bygga på höjden men samtidigt så tycker jag man tappar stabilitet i sida när man tar bort den. Sen är vissa klockor för tjocka för att ha NATO öht
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många gånger har jag undrat vad den extra säkerhetsflärpen på NATO band fyller för funktion egentligen, förutom att bygga på en extra 0.5-1.0 mm på höjden. Ganska meningslös i mitt tycke...

Det är alltså den här vi pratar om.

19.jpg


Bandet går ju redan in under först den ena springbaren (har glömt vad det heter på svenska, förlåt..) och sen in under den andra. Skulle en av de gå av kommer ju klockan alltså ändå hänga kvar i den andra springbaren.

29.jpg


Säkerhetsflärpen bygger alltså bara på höjden...

39.jpg


För er som inte redan har noterat det använder jag i det här exemplet en 15.5mm hög Sinn U2, en klocka som inte behöver bli så mycket högre.

49.jpg


Jag tog helt sonika en hyfsat vass kniv med ett smalt blad. Spände tillbaka säkerhetsflärpen så långt det gick och skar så nära limningen jag vågade.

59.jpg


Resultatet blir lite spretande nylontrådar..

69.jpg


Detta åtgärdades snabbt med en tändare

79.jpg


Nu ligger den lite lägre och tightare mot handleden och jag kunde plocka in spännet ett pinnhål

89.jpg


Och som synes går bandet fortfarande först in under den ena springbaren och sen ut under den andra...

99.jpg



Så. Tack för att ni ville läsa om mitt måndagsprojekt :D
Eller så kör du den oortodoxa "Down-under" metoden.

EDIT: Den tredje "metoden" längst ner i denna post... http://forums.watchuseek.com/f222/different-ways-donn-nato-strap-883510.html
 
Senast ändrad:

NewMexico

Omega
Kan varmt rekommendera att köpa 2-delade natostraps (tänk att de är så svåra att hitta...) på hellotnatostrap på ebay - en heads upp på att de är ganska tjocka band, då de är dubbelvikta eller vad man skall kalla det - men man slipper ju byggandet på höjden vilket jag stör mig mycket på på vanliga natos. Frågan är om det är ett nato om det är två-delat - jo, men nato-style iallafall,
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Kan varmt rekommendera att köpa 2-delade natostraps (tänk att de är så svåra att hitta...) på hellotnatostrap på ebay - en heads upp på att de är ganska tjocka band, då de är dubbelvikta eller vad man skall kalla det - men man slipper ju byggandet på höjden vilket jag stör mig mycket på på vanliga natos. Frågan är om det är ett nato om det är två-delat - jo, men nato-style iallafall,
Då förlorar man ju hela grundtanken med ett Nato... Nej, inte ett alternativ för mig.
 
Topp