• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetsflärpen på NATO tas bort

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att det blir asymmetrisk beror ju inte på klippandet utan på dig?
image.jpeg

Det blir ju en metall-loop på ena sidan och ingen på den andra, snurrar man runt bandet för att slippa se loopen så får man istället se hålen= inte snyggt det heller.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Loopen kl 6 bidrar till en symmetri som försvinner om man klipper av strapet så att loopen kl 6 försvinner. Solklart?
Nja, den lösa änden lägger man givetsvis under handleden. Du sade ju precis att det var hålen som hamnade olägligt, uppenbarligen har du för många. Solklart.
 
Klipp inte i era remmar, pöjkar. Det är en hädelse, ungefär som att hälla något annat än några droppar klart vatten i sin whisky. Det är helt enkelt inte okej.

Den extra flärpen på G10-remmarna syftar till att hålla klockan på plats, men visst - det går rätt bra utan och då köper man ett RAF-strap som saknar flärpen. Personligen tycker jag att det är G10 som gäller av samma anledning som jag alltid köper 5-ringars Zulu; det ger remmen balans och stabilitet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Cryssarn

Rolex
Klipp inte i era remmar, pöjkar. Det är en hädelse, ungefär som att hälla något annat än några droppar klart vatten i sin whisky. Det är helt enkelt inte okej.

Den extra flärpen på G10-remmarna syftar till att hålla klockan på plats, men visst - det går rätt bra utan och då köper man ett RAF-strap som saknar flärpen. Personligen tycker jag att det är G10 som gäller av samma anledning som jag alltid köper 5-ringars Zulu; det ger remmen balans och stabilitet.

Vänligen
Forumets undersköterska
Men, men, men.....är det inte samma sak som att köpa RAF?
 
Men, men, men.....är det inte samma sak som att köpa RAF?

Jo, du har rätt. Men klipp snyggt ! :) Nära fästet och bränn försiktigt kanten. Jag brukar använda ett värmeljus och dra bandet över detta när änden av remmen börjar bli fransig så har jag bägge händerna fria (jämfört med om man håller en tändare i ena handen). Upp med bilder när du är klar så får vi se hur det blev.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Cryssarn

Rolex
Jo, du har rätt. Men klipp snyggt ! :) Nära fästet och bränn försiktigt kanten. Jag brukar använda ett värmeljus och dra bandet över detta när änden av remmen börjar bli fransig så har jag bägge händerna fria (jämfört med om man håller en tändare i ena handen). Upp med bilder när du är klar så får vi se hur det blev.

Vänligen
Forumets undersköterska
värmeljus? svetslåga!! ;)
 
N

nn75

Guest
tycker det är synd att corvus inte gör band längre. Hade helst velat ha ett äkta bond band, RAF style.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jo, du har rätt. Men klipp snyggt ! :) Nära fästet och bränn försiktigt kanten. Jag brukar använda ett värmeljus och dra bandet över detta när änden av remmen börjar bli fransig så har jag bägge händerna fria (jämfört med om man håller en tändare i ena handen). Upp med bilder när du är klar så får vi se hur det blev.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tycker du om rena, hela Nato band också? De ska vara lite slitna och tilltufsade...
 

Cryssarn

Rolex
Jo, du har rätt. Men klipp snyggt ! :) Nära fästet och bränn försiktigt kanten. Jag brukar använda ett värmeljus och dra bandet över detta när änden av remmen börjar bli fransig så har jag bägge händerna fria (jämfört med om man håller en tändare i ena handen). Upp med bilder när du är klar så får vi se hur det blev.

Vänligen
Forumets undersköterska
fick ingen bra bild. Men tycker att det känns riktigt bra om man ser till att inte ha den som på yonssons bild. Tyckte att stället där jag klippte började klia. Om man inte gillar att det inte är loops på båda sidor så ska man nog hoppa det.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp