• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetstänket när det kommer till klockor

don.h

Cartier
Jag har när det kommer till många saker ett ganska stort säkerhetstänk. Detta beror nog på att jag blivit utsatt för både rån och inbrott. Jag lägger inte mycket energi på det men jag har det i bakhuvudet och nu sitter jag och funderar på säkerhetssituationen kring mitt klockanvändande. Inser nu att det kanske låter värre än vad det är men jag lovar, det är på en sund nivå.

Hur resonerar ni kring följande situationer?
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?

Blir kul att höra hur ni resonerar kring dessa frågeställningar!
Mårs
 
Nu har ju inte jag några direkta dyrgripar som många här men för mig besitter de trots allt ett visst värde.
1. Låser in i skåpet alternativt lämnar hemma.
2. Ja på krogen är de på!
3. Brukar ha med en eller två på resor.
4. Inte vad jag kan komma på.
 

Guinness

Cartier
Hej,

På träning etc är klockan av men lämnas inte i skåpet utan följer med i väskan bredvid mig.
Går inte ut på krogen med dyrare klockor, tråkigt men sant.
Utomlands följer klockan med men det blir samma tänk gällande krog etc utomlands dvs då stannar den på hotellet lr lägenheten.

Tror det främst är på krogen som säkerhetstänket gäller för mig, har blivit bestulen på krogen och vet att det är svårt att hålla full koll efter några öl. I övriga fall försöker jag hålla en "normal" säkerhetsnivå som inte påverkas av klockan utan rör min person generellt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?

Behåller min Rolex 116200 på. Vintage stannar hemma... Skulle alltså inte låsa in någon klocka.

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?

Går ut överallt med klockan: Stureplan, Söder eller Åre spelar ingen roll.

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?

Beror på land. Jag skulle inte ta med någon Rolex till Filippinerna pga diverse anledningar.

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?

Vid längre sträckor när jag kör på guppiga/grusiga vägar tar jag av klockan pga vibration.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
1. Är för vild på gymmet så den lämnas nästan alltid hemma eller i ett skåp vid receptionen som jag kan låsa.

2. Alltid på krogen, dock går jag inte ut i förorter.

3. Jag var på Bali i fyra veckor och bestämde mig för att lämna klockan hemma, det blev tyvärr jävligt dyrt när jag sen bad den skickas till mig i efterhand till Australien (som jag flyttade till) för då var jag tvungen att betala 10% av klockans värde.
TIPS: kolla upp sånt innan man åker utomlands! :)

4. I vissa situationer döljer jag medvetet klockan i rent säkerhetstänk eller tar av den och stoppar undan den.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Lägger aldrig ifrån mig klockan på gymmet, jag låter den sitta på hela tiden. Det känns mycket säkrare.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Alltid på, nu bär jag ju inget över 100 k, hade jag haft en Patek för 350 k så kanske jag hade tänkt annorlunda det vet jag inte..
 

SJ Smythe

Cartier
Har undvikit att ha klockan på om jag rört mig i länder med mycket fattigdom men det är undantagsvis, oftast åker klockorna med på alla möjliga resor. Krogen har inte bekymrat mig heller, även om risken säkert är större än på många andra ställen. Brukar inte ha klockan på när jag tränar utan byter till något lättare. Tar oftast av länken och sätter på ett nato om jag ska göra något som har stor potential att repa, t.ex. segling eller annat friluftsliv.
 

hollow123

Rolex
1. Den är på
2. Jarå klockan hänger med oberoende av vart jag hänger
3. Den hänger på semestrar på tämligen turistvanliga ställen, känns safe
4. Tog av mig klockan häromdagen när jag borrade med slagborr hos en polare pga vibrationerna.
 

don.h

Cartier
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?



4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?

Vid längre sträckor när jag kör på guppiga/grusiga vägar tar jag av klockan pga vibration.

Åker du hoj?
 

svesam

Rolex
Hur resonerar ni kring följande situationer?
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Om jag har den med mig så lämnar den inte handleden!

2. Går ni ut på krogen med klockan? Ja!
I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)? Nej...

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Ja!
Är det beroende av vilket land ni åker till? Nej...

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
Ja, utifrån att jag väljer vilken klocka som känns rätt utifrån situation
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Försöker undvika att ta med klockan till gymmet då jag inte gillar att träna med den på men de gånger den följer med sitter den på.

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Ja.
3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
Ja, klart klockan ska få resa.
4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
Är klockan inte vattentät så badas/bastas det inte med den.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
1 Alltid på. Skulle aldrig falla mig in att lämna den i ett obevakat rum med lås som proffs knäcker som leksaker.
2 Aldrig, jag går inte ut med klocka. Jag är mest runt Stureplan, Café Opera, Solidaritet, etc. Hemmafester har jag den ibland, beror på sällskapet.
3 Självklart, men inte fler än en klocka
4 När jag åker pendel efter 20:00 glider klockan ofta med i en ficka. Jag skulle inte vilja tjafsa med fel personer om någon såg den.

Huvudregeln är att klockan stannar på
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
- Behåller den på armen. Lämnar den hellre hemma än att låsa in den i något osäkert skåp. Annars bär jag en cwc istället på gymmet.

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
- Stureplan, Oslo, söder osv, spelar inte så stor roll. Den är på oavsett.

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
- Beror på var jag reser och vad jag gör.

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
- Tog av mig klockan när jag renoverade köket eller badrummet. Annars hänger den med på det mesta.
 

tissoter

Audemars
Jag har när det kommer till många saker ett ganska stort säkerhetstänk. Detta beror nog på att jag blivit utsatt för både rån och inbrott. Jag lägger inte mycket energi på det men jag har det i bakhuvudet och nu sitter jag och funderar på säkerhetssituationen kring mitt klockanvändande. Inser nu att det kanske låter värre än vad det är men jag lovar, det är på en sund nivå.

Hur resonerar ni kring följande situationer?
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?

Blir kul att höra hur ni resonerar kring dessa frågeställningar!
Mårs
1. Alltid på
2. Ja, alltid på
3. Samma som hemma
4. När jag sover åker den alltid av
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag tror inte ni festar tillräckligt hårt om ni törs ha på er era pärlor då ;)

Mitt hår såg ut så här när jag vaknade i lördags. Jag har inte ens lockigt hår egentligen...
image.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Alltid på, undantaget jobb samt de gånger jag haft vintage. Ogillar tanken att gymma med en vintage klocka (bortsett från Ploprof då de tål ganska mycket).
 

OBRKV

Cartier
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Gymmar inte. Om jag går ut och springer en längre sträcka kör jag utan klocka.

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Alltid klocka på krogen. Oftast en DJ 1601, men vet jag i förväg att det lär bli rätt stökigt så åker det på en Vostok eller en gammal TAG Heuer sub.

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
I regel alltid en klocka, oftast DJ 1601. Åker oftast till städer, men jag skulle nog välja klocka beroende på destination.

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
När jag meckar med något sitter klockan sällan på. Dels för att klockan inte ska ta skada, men även för att det jag meckar med inte ska råka ta skada av en fet beater.
 

TB12

Cartier
1. Oftast på, men jag har även ett personligt skåp på gymmet som jag ibland lite diskret låser in den i, då lägger jag in den så ingen ser vad jag lägger in.

2. Alltid på.

3. Alltid på, har då med mig den jag har på armen inget mer. Reser dock inte till några U-länder direkt, kanske hade varit annat om det var riktigt fattiga länder.

4. Min SubC är diskret, ingen tänker på den som man inte viftar med armen och skriker Rolex. Så när man går förbi ett par uteliggare eller knarkare så kanske jag håller mig ifrån detta. Sen så håller man ju koll på det mesta i sin ägo när någon man inte känner kommer för nära, framförallt efter de tråkiga historier man läst senaste tiden om folk som blir rånade.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har supit bort en klocka (Tissot PRC 200) hittills. Men känner att så länge klockan inte kostar mer än att jag har råd med självrisken på försäkringen är den till för att användas i alla situationer. Vilket då inkluderar alla nämnda situationer.
Den enda gången klockan får vila är när jag sover eller om jag ska köra jet ski eller wakeboard eller liknande då det är en onödig risk även för mig.
 
Topp