• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säkerhetstänket när det kommer till klockor

joca

Patek
2-Faktor
1, Lämnar klockan hemma om jag inte tränar på lunchen, då låser jag in den i skåp på jobbet (som bara jag har nyckel till). Händer dock någon gång att jag låser in i skåpet på gymmet (med kodlås vilket känns ... sådär :)
2, Har alltid klockan på förutom när jag tränar/sover i stort sett.
3, Ja klockan får självklart följa med :)
4, Nej.

Dock ska väl tilläggas att jag för tillfället är OWG med en Rolex 116710 och hemförsäkring täcker upp fint vid eventuell förlust :)
 
1.I regel behöver man ju ingen klocka på gymmet om inte en träningsklocka o den sitter ju då på armen annars lämna den hemma!
2.Ska ju kunna ha vadsom på sig så självklart på.
3. Lämnar alltid hemma och har någon slit o släng på under utlandssemestern tex en g-shock:)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1 Alltid på. Skulle aldrig falla mig in att lämna den i ett obevakat rum med lås som proffs knäcker som leksaker.
2 Aldrig, jag går inte ut med klocka. Jag är mest runt Stureplan, Café Opera, Solidaritet, etc. Hemmafester har jag den ibland, beror på sällskapet.
3 Självklart, men inte fler än en klocka
4 När jag åker pendel efter 20:00 glider klockan ofta med i en ficka. Jag skulle inte vilja tjafsa med fel personer om någon såg den.

Huvudregeln är att klockan stannar på
Hur definierar du huvudregel? Verkar mer som fifty-fifty om man kikar på dina svar ;-)
 

Aron

Omega
1, går inte på gym...
2, går inte ut på krogen i Sthlm, eftersom jag inte bor där...
På krogen hemma är den på.
3, ja
4,tar av mig ibland på jobbet om det finns alltför stor skaderisk (för klockan)
 
  • Like
Reactions: jhm

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag tror inte ni festar tillräckligt hårt om ni törs ha på er era pärlor då ;)
Har provat flera gånger att åka på spårvagns turné avdäckad genom göteborgs mörkaste förorter. Har aldrig haft problem eller varit orolig. Dock rätt säker på att försäkringsbolaget hade sagt: oaktsamhet. Men va fan. Det är bara pengar. Yolo :D
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1.Skulle det hända att jag frekventerar ett gym så skulle jag aldrig i helvete ha en klocka på mig!! Varför skulle jag det?! Bara i vägen och risk för extremt slitage pga ymnigt svettande och bankande mot tunga saker!!
Även om ni inte tror det så händer det faktiskt att RicVin gymar.. Då ligger klockan i en Cheepo påse i väskan eller påsen beroende på var i geografin jag befinner mig.
2. Ja. Självklart.. Men kanske inte utanpå skjortan i alla lägen. Skulle ngn fuling försöka "High five" tricket på väg från krogen så skulle vederbörande få en överraskning..
3. Jo. De får följa med.. Sedan jag fick reda på att yngsta sonen reser med minst 3 klockor har jag frångått min princip att bara resa som OWG. Men hittills har det blivit max 2...
4. Trädgårn.. Då är det Seiko Sumo som gäller. Då menar jag hemma och inte i Göteborg..;-)
 

WBergdahl

Panerai
1. Är nästan aldrig på gymmet, men den är på när jag är där.
2. Den är alltid på när jag är ute, spelar ingen roll om det är nattklubb på Stureplan, barhäng på Söder eller hemmafest i Farsta, den sitter där den sitter.
3. Klockan är alltid på när jag reser, åker mest mellan Bryssel och Stockholm, men blir lite till Paris, London, USA och Asien då och då nu mera. Klockan är med!
4. Nej.

Klockan är till för att användas, går den sönder eller blir stulen så är ju det surt... Men då får jag fan skaffa en ny!
Har ännu inte hänt, men jag väntar på dagen någon försöker
 

BadkarsPiraten

Vacheron
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Den är på

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Den är på

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
Den är på samt, några till i väskan. Åker mest till Kina och Sydkorea.

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
När jag mekar bil.
 
1. När jag tränar byter jag så klart till därför avsedd klocka, Suunto Ambit.
2. Har hittills aldrig tagit av min vardagsklocka för krogbesök.
3. Tar av klockan om jag ska till ett fattigt område med mycket kriminalitet.
4. När jag vill vara tidlös :angel:
 
P

Philippe Stern

Guest
Hur resonerar ni kring följande situationer?
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
JEPP. I VÄRDESKÅP VID DEN BEMANNADE RECPTIONEN MED LÅS MED HÄRDAD BYGEL OCH 4-SIFFERSKOMBINATION.
2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut (Söder, Stureplan, Vpplands Väsby etc)?
SÖDER? HAHAHAHA! NEJ. KROGEN - JA. NATTKLUBB - NJA, BEROR PÅ VAR, VILKA JAG ÄR MED OCH HUR JAG TAR MIG HEM.
3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
BEROR PÅ. BARCELONA - JA. THAILAND - NEJ, DÅ FÅR MIN BEATER, GMT-MASTER II, GÖRA JOBBET.
4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
SJÄLVKLART. BEROR PÅ JOBB, FRITID, KLÄDSEL, AKTIVITET ETC.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bad, hoj, jobb, stök, krök, pök och lök. Alltid på. Slappna av nu.
Scener ur ett äktenskap:
- Älskling, varför stannar du upp?
- Vänta lite...
- Älskling, varför tar du fram mobilen?
- Vänta lite...
- Men va fan, tar du kort?
- Äuhm, njae, skall bara posta på Vad gör du (och din klocka) just nu-tråden!
- Du och din jävla klockporr. Jag går och duschar, jag har tappat sugen.
- Skiter väl jag i, jag kommer att få över 100 likes på KS.

Rent hypotetiskt alltså.
 

Ponlarsson

Panerai
Hur resonerar ni kring följande situationer?
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Gymmar inte, men om jag går ut och springer stannar den hemma. Besöker jag ett badhus åker jag förmodligen bil dit och då låser jag in klockan i handskfacket.
2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Går sällan på krogen numera, men ja. Här på landet bryr sig få om vad man har på sig, folk går trots allt ut i "Fuck you I drive a Volvo"-tröjor.
3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
Inte varit utomlands sen jag blev intresserad av klockor, men är ju typ OWG med en inte allt för dyr klocka så den hade givetvis åkt med.
4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
Ogillar att bära klocka vid all fysisk aktivitet så som biltvätt, matlagning, bowling etc.
(När jag lagar mat tas klockan av och sedan på för att ta en bild till KS, sen på igen...)
 

Andreas777

Cartier
Klockan är på både på gym och badhus.

Bär alltid klocka oavsett vart jag går ut.

Väljer klocka efter resemål och äventyr inte efter pris.

Nej
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Brukar försöka så diskret som möjligt smyga in klockan i de små låsta skåpen så att ingen ser det, men det är förmodligen lönlöst eftersom det säkert går att titta sönder låset på skåpen. Skulle jag ha klockan på armen är jag säker på att jag skulle lyckas få till världens repor, min otur trogen.

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Ja :)

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
Ja :) Dock hamnar den i säkerhetsskåpet om jag spenderar dagarna på stranden eller liknande. Borde därför köpa en billig beater.

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
Nej.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Min filosofi sedan jag börja köpa klockor (och andra ting) köp aldrig något du inte har råd att bli av med Xalle. Dvs En repa hit eller dit funkar och en eventuell förlust sätter mig inte i någon ekonomisk knipa. Men som allt annat i livet handlar det om att vara street smart man går ju inte omkring i mörka gränder om det nu inte är ens arbetsplats...Så för att svara på din fråga är klockan på 3 av punkterna men på gymmet är det digitalt och pulsbälte!
 

km007

Omega
1. När ni är på gymmet eller andra platser där ni kan tänkas låsa in klockan. Gör ni det eller behåller den på?
Tar av klockan, har varit inne på att köpa en "gymklocka" men vet inte riktigt vad det skulle var, kanske en CWC?

2. Går ni ut på krogen med klockan? I sådant fall är det beroende av vart ni går ut(söder, stureplan, upplands väsby etc)?
Självklart

3. Har ni med dyrgriparna när ni åker utomlands? Är det beroende av vilket land ni åker till?
Japp/nej, liter på folk 100% i alla lägen...:) Har mött många män (lätt inte bra) som har kommit fram på typ busstationen i Thailand för att snacka klocka när jag har haft min gamla Omega på armen, kul och trevligt...

4. Finns det andra tillfällen där situationen påverkar klockanvändandet?
I mitten/slutet av 80-talet fanns det ett gäng unga män från de östra delarna av Göteborg som hade som specialitet att råna folk på klockor innan de gick över till att köra in bilar genom rutorna på klockaffärerna. Träffade en av dem på väg hem från jobbet, då sa han "vilken snygg klocka", fattade först långt efteråt att han hörde till det "gänget" och antagligen "rekade" lite...
 
Topp