Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sälj- vs. bytespris?

Diskussion i 'Diskussion' startad av aadde81, 21 december 2014.

1. aadde81
    Trådstartare

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Har tydligen för mycket tid just nu för djupa funderingar. Detta snurrar i mitt huvud:

Vi säger att någon annonserar att den vill sälja/byta sin Omega. Säljpris är 10 000 kr, vilket kan anses som rimligt säger vi, bytespris anges till 12 000 kr.

Samtidigt kan en annan tänka sig byta sin Rolex mot Omegan, han har sett att Rolexen brukar säljas för 30 000 kr. Känns då rimligt att erhålla 20 000 kr emellan varför han anger bytesvärdet till 32 000 kr. Blir då alltså samma belopp emellan som vid säljpris.

Kanske har jag missat något, men vad tjänar annonsörer på att ange ett högre bytespris? Är ju bara för spekulanten att i sin tur höja bytesvärdet jämfört med sitt säljpris. Tror det blir svårt att förklara varför den ena klocka ska ha X i påslag medans den andra bara X. För de flesta pris man hittar som referens är säljpris och inte bytespris. Eller är det rimligt att ha samma procentpåslag på respektive säljvärde? I så fall borde ju den som byter upp sig förlora på det jämfört med den som byter ned sig.

2. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Kontanter är mer värt för annonsören än ett byte. Därför sänker hen priset vid en kontant säljaffär för att enklare få loss kapital. Jag tycker det är ett väldigt logiskt upplägg :)

vonbahr gillar detta.
  3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Om man har lagt ut en klocka, och prisbumpat den till ett billigt pris, så finns det kanske ändå inte kontant köpare.
    Däremot kan det dyka upp någon som vill byta in något, men det kanske blir en dålig affär om man inte byter in andra klockan till ett lite bättre pris.

Säg att du får 10k cash. Då är problemet ur vägen.

Om någon däremot vill byta in en klocka mot din som är värderad till 10k, då måste du oftast packa, skicka, samt annonsera och sälja en ny klocka. Då är det rimligt att man vill ha, säg en tusenlapp extra, imellan.

4. JayJay

JayJay Biskop

Oftast är man som säljare mer intresserad av cash så att man själv fritt kan välja nästa objekt. Dock accepterar många ett byte om man tror att man kan göra en bra deal. Det enda intressanta är vad man tycker är en relevant mellanskillnad.

yonsson gillar detta.
  5. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Ska jag sälja min klocka för 10k så är bytespriset också 10k, allt annat är bara löjligt!

aadde81 gillar detta.
  6. aadde81
    Trådstartare

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Och då är det inte relevant att sätta två priser tolkar jag dig som?

Ninen79 gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ett annat bytesptis är löjligt eftersom den andra ägaren kanske övervärderar sin klocka.

8. aadde81
    Trådstartare

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Kan lägga till att jag förstår tanken och hur det fungerar i teorin. Men ifrågasätter om det gör någon skillnad i praktiken vid byte, då spekulanten borde justera upp sitt värde i motsvarande mån.

Jensab gillar detta.
  9. JayJay

JayJay Biskop

Nej det tycker inte jag i a f. Möjligen sänder det en signal till de allra mest naiva optimisterna att cash är kung.

10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Man kan även göra tvärtom, tror mrt4 gjorde det på sin Stålfisk.

11. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Vill man inte byta så vill man inte byta - då är det inte relevant att bytespriset är högre tycker jag. Värdet är ju vad det är, vad någon är villig att betala.

12. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg

Oftast inte.

Tycker personligen att det är bäst att sköta det med eventuell intressent.

13. Hugii

Hugii Biskop

De
    Det som är logiskt är att bytesvärde borde vara lägre för uppenbarlige kan hen inte få kontanter för sin klocka.
    Och hen äger inte prissättningen på spekulantensklocka... så en spekulant kan oxå höja värdet på sin klocka.. logiskt!

14. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Så är det. Bland annat anledningen till att jag aldrig vågat mig på en bytesaffär

Hugii gillar detta.
  15. poormans

poormans Präst

oj oj oj, låter jobbigt värre om bytespriset är 2k högre än cashpriset!!!! det är väl oftast minst två som gör en affär och om en då inte är nöjd kan han ju alltid backa

gjorde ett byte igår funkade utmärk värdet var inte lika så det löstes snabbt med swish

tycker nästan det är roligare att byta än att sälja, då få man ju en ny klocka att testa

cheers
    christian

Dixie gillar detta.
  16. Chuck

Chuck Friends of KS

Ganska vanligt i bil branschen om man ska byta in sin bil

17. aadde81
    Trådstartare

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Fast det lägre priset är väl mer för att de ska kunna sälja den vidare den med vinst, eller snabbt dumpa den till annan bilsäljare utan förlust.

Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield