Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sälja eller inte sälja?

Diskussion i 'Diskussion' startad av mofo, 6 februari 2016.

1. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Hallå,
    Jag har ett gäng klockor som tycker om väldigt mycket men problemet är att de väldigt sällan ser dagsljus, har många gånger tänkt att man ska sälja av dem och köpa något liknande igen om suget skulle komma.
    Varje gång denna tanken slår mig så tänker jag att jag aldrig kommer hitta lika fina igen.
    Alla klockor detta handlar om är dressare, behöver man så många, räcker kanske med en, två st?
    Hur brukar ni tänka, används det inte så är det lika bra att sälja?

theargonaut gillar detta.
  2. WHU

WHU Friends of KS

Från:
    Green Street
    Ersätt ? med ett ! i din sista mening, så har du svaret.
    Lycka till!

Stefanweei och mofo gillar detta.
  3. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Alltså, hela grejjen med dressare är väl att de ska vara rätt anonyma, elegant och ja, tråkiga? Varför behöver man många sådana nu när det i de flesta sammanhang inte ses ner på att bära att sportigare klocka med kostym?

mofo gillar detta.
  4. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Utifrån ditt eget resonemang är det ju självklart att du ska behålla klockorna. Själv har jag 7st för tillfället, allesammans Omega, men har senaste halvåret nästan uteslutande burit min PO 8500. De andra stannar ändå. Det är ju en samling och för min del handlar det mer om att uppnå en fin balans i den - hur mycket klockorna används är inte lika viktigt.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Rossi, nissehult, TiE och 4 andra gillar detta.
  5. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Jag ser hellre att någon annan har nytta av klockor jag inte använder än att de bara ligger i klocklådan. Sen är det lite lättare att motivera mig själv att köpa en annan klocka efter att jag sålt av några.

Dru och mofo gillar detta.
  6. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Säkert ingen ovanlig fundering. mitt resonemang är såhär, om klockorna jag inte använder kan säljas och inbringa såpass många dollars att det skulle kunna innebära ett köp av någon klocka jag egentligen vill ha, då ryker de. Men sålänge värdet på dem tillsammans är lägre än vad nästa klocka kostar, då blir de kvar. I ärlighetens namn har jag bara billiga klockor som ligger, och det spelar mig ingen roll om jag får loss några femhundringar eller enstaka tusenlappar, och då kan de lika gärna ligga kvar.

Tobias Eriksson, Jerico, M.L. och 2 andra gillar detta.
  7. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Används det inte ofta är det lika bra att sälja!
    Klockor skall bäras och användas dagligen. Inte ligga och skräpa i någons samling där hemma eller i något mörkt bankfack.
    Sälj vidare så någon mer behövande kan få nyttja klockorna.

mofo gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Vad menar du med att uppnå en fin balans?

9. KenKun

KenKun Biskop

En bra spread?

10. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Förstår din tanke här, finns några som inte har stort ekonomiskt värde, de är inte lönt att sälja, knappt värt det man får, de jag funderar på att sälja ligger dock på den 3-4k styck så där blir det pengar ändå.
    Hmmm, mina hjärnhalvor bråkar..:banghead:

11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Vad ska man med bra spread till om man bara använder en?

Torsten gillar detta.
  12. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    De jag funderar på att sälja är Omega, varför valde du just Omega att samla på?

13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Plocka ut dina 3 favoriter, som du faktiskt använder/kommer använda mest. Fler än 3 dressare som ligger och inte används så ofta, gör väl ingen glad :)

mofo gillar detta.
  14. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Det kanske beror på färg och stil också. Bra att ha iafl ett brunt och ett svart läder, kanske en modern och en vintage? Gäller ju att matcha klockan till dagens outfit liksom.

15. J&B

J&B Bonde

Visst är det tråkigt om de bara ligger men om det rör sig om att spara en månad längre för nästa klocka så hade jag nig hellre gjort det. Du köpte väl dem av anledningen att du gillar dem? Men visst, om de aldrig används och inte har något affektionsvärde kanske det är lika bra att låta någon eller några lämna...

mofo och theargonaut gillar detta.
  16. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ja, det var därför jag föreslog att han skulle behålla 3 st som han faktiskt använder :) Men @joca langa upp lite bilder och info, så kan jag välja vilka du ska behålla :) Fast egentligen, om du inte har något annat du vill lägga pengarna på, så kan du behålla rubbet :)

Gurgel och Gummo gillar detta.
  17. KenKun

KenKun Biskop

Vissa gillar att samla/hoarda :)

18. Taxman

Taxman Friends of KS

Om du inte använder klockorna och de inte har ett särskilt affektionsvärde så säger jag sälj! Bättre att köpa något som du verkligen vill ha och använder.

19. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    De som tänker på är de 3 som är på första bilden i denna tråden.
    http://klocksnack.se/threads/stor-vintage-visning-första-gången-de-visas.42089/

theargonaut och Gurgel gillar detta.
  20. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag har 5st sportrollar nu, känner att än så länge alla har en plats i rotationen. Får se vad det blir av samlingen i framtiden.

Gurgel och mofo gillar detta.
  21. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Fast din 16570 ligger väl ute till försäljning?

22. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Var kom jag in i bilden?

theargonaut och mofo gillar detta.
  23. mofo
    Trådstartare

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Misstänker att du blev fel @:ad

24. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Stämmer bra, inte osannolikt att den kommer få en efterträdare. Jag anstränger mig inte speciellt mycket med att sälja den så får se när den får gå. Den är schysst vardagsklocka, välanvänd men urverket har bra amplitude och tickar många år innan service.
    Gäller att rotera klockorna så man inte blir för fäst vid dem

mofo gillar detta.
  25. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Visa oss vilka klockor det handlar om? :)

David Eriksson och mofo gillar detta.
  26. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Har en 16750 med målade index som är på service. Annars ser rolexhörnan ut såhär
    image.jpeg

27. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    :hungry:

Zalath och Tomas Eriksson gillar detta.
  28. TiE

TiE Friends of KS

Vissa tycker att man inte ska behålla klockor som bara ligger i lådan, andra tycker om att de ligger där och är vackra och lite då och då får
    komma upp för att sitta på armen någon vecka, eller så får de aldrig göra det men lika fullt är de vackra. Jag samlar mina klockor för att jag njuter av dem
    och väldigt sällan blir något sålt. Så långt från en flippare man kan komma.

Macklin, Tobias Eriksson, Spencer och 2 andra gillar detta.
  29. Taxman

Taxman Friends of KS

Som läget är just nu använder jag bara min hulk. Övriga klockor dvs Seiko SKX, Omega seamaster, casio och certina ligger bara i lådan. Funderar starkt på om det ska bli lite försäljningar i framtiden.

Parabellum gillar detta.
  30. Zalath

Zalath Borgare

Det är bara du själv som kan avgöra om det är värt att sälja eller inte. Du får helt enkelt ställa försäljning mot alternativet. Om du fick typ 10', vad skulle du köpa då? Väg den klockan med de tre du har och bestäm dig sen. Finns det affektionsvärde kanske det är värt att behålla dem ändå? Eller åtminstone en av dem? Det var ju en fin samling. :)

theargonaut och mofo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield