• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja JLC på blocket - pris?

Hejsan, ny här!

Jag har en JLC Master Geographic 142.8.92 jag funderar på att sälja då den aldrig används och jag funderar lite på vad jag ska ta för den. Jag tänker att man kan sätta lite dyrare pris på blocket än om man skulle sälja den på chrono24. Vad tror ni om 55k? Det är ju inget överpris men strax över vad de säljs för på chrono24 och då får köparen titta på den och även verifiera att den är äkta.

På tal om verifiering av äkthet, vad säger urbutikerna om att verifiera, att man gör upp affären där och hur mycket vill de ha för besväret?

Mvh
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Sälj den här på Ks istället. Lättare och mer säkert iom att du kan kolla upp köparen. Köparen kan ju också kolla upp dig om du får ihop några inlägg.
 
Ja, om det är någon som är intresserad här så får han så klart gärna köpa den. Dock tror jag att man når en mycket större publik på blocket, varför jag funderar över prissättning där.

Själv hade jag aldrig ens hört talas om detta forumet för en timme sen trots att jag anser mig vara relativt bevandrad i klocksvängen.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ja, om det är någon som är intresserad här så får han så klart gärna köpa den. Dock tror jag att man når en mycket större publik på blocket, varför jag funderar över prissättning där.

Själv hade jag aldrig ens hört talas om detta forumet för en timme sen trots att jag anser mig vara relativt bevandrad i klocksvängen.
Ok, då får jag hälsa dig välkommen hit!
 
Ja, om det är någon som är intresserad här så får han så klart gärna köpa den. Dock tror jag att man når en mycket större publik på blocket, varför jag funderar över prissättning där.

Själv hade jag aldrig ens hört talas om detta forumet för en timme sen trots att jag anser mig vara relativt bevandrad i klocksvängen.
Å andra sidan är ju publiken du når här väldigt intresserad och kunnig. Men varför inte göra både och..

Ps. Man kan INTE anse sig vara klockintresserad och INTE känna till KS. Ds. ;)
 
Ok, då får jag hälsa dig välkommen hit!
Tack!

Å andra sidan är ju publiken du når här väldigt intresserad och kunnig. Men varför inte göra både och..
Så är det. Samtidigt vet jag hur det ser ut på t.ex watchuseek där samma klocka ligger ute i månader och blir bumpade 100 gånger. Men som sagt, om någon är intresserad kan jag definitivt lägga upp lite bilder. Kanske gör det ändå, jag gissar att det finns fler än jag här som gillar att titta på fina klockor ;)

Ps. Man kan INTE anse sig vara klockintresserad och INTE känna till KS. Ds. ;)

Haha, jag förstod att det inte skulle bli populärt hos forumpatrioterna här så jag ändrade. Tyvärr hade det redan blivit citerat så fick ändra tillbaka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på att detta är Nordens största klockforum med 9000 medlemmar så finns det en rätt stor köpkraft här. Jag säljer de flesta klockorna här eller på andra forum, undviker blocket då blocket drar till sig märkligt folk.

Angående priset behövs mer info om tillbehör, skick, årtal.
Edit: Utgår ifrån att materialet är stål...
 
Ska jag vara ärlig har jag väl inte helt bestämt mig om jag ska sälja än. Har varit på väg att sälja ganska länge nu eftersom jag använder den väldigt sällan men samtidigt är det svårt att göra sig av med något man verkligen tycker om.

Jag gör som så att jag tar några bilder, se om jag kan få till något vettigt med mobilen. Om inte annat får ni se en fin klocka och jag får skryta lite :angel:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ska jag vara ärlig har jag väl inte helt bestämt mig om jag ska sälja än. Har varit på väg att sälja ganska länge nu eftersom jag använder den väldigt sällan men samtidigt är det svårt att göra sig av med något man verkligen tycker om.
Jag gör som så att jag tar några bilder, se om jag kan få till något vettigt med mobilen. Om inte annat får ni se en fin klocka och jag får skryta lite :angel:

Välkommen!:)
Tänk på att du behöver 20 poster här innan du får tillgång till att att annonsera på Köp & Sälj
 
4wG23qI.jpg

2Czm75D.jpg

gEUW4Wq.jpg
 
Senast ändrad:

JayJay

Rolex
Ser fin ut. Om den har alla tillbehör så som box, cert etc skulle jag säga att ett realistiskt försäljningspris för privatperson ligger på ca 40k.

Välkommen hit.
 
Ser fin ut. Om den har alla tillbehör så som box, cert etc skulle jag säga att ett realistiskt försäljningspris för privatperson ligger på ca 40k.

Välkommen hit.
Alright. Ja, box och cert har jag. Jag hade väl hoppats på lite mer än så, känner nog inte att jag vill bli av med den för de pengarna. Om inte annat kanske det är värt att testa blocket för en lite högre summa och blir den inte såld får den stanna.
Jag får ta mig en funderare.
 

JohnDoe

Rolex
Jag har sålt både här och på blocket. Tyvärr är prisbilden lägre i Sverige än i USA/Europa pga den svaga kronan. På blocket måste du ha en rejäl prutmån. Du kommer att få massa idioter som svarar. Extra mailadress och kontantkortstelefon rekommenderas för att sålla ut de värsta galningarna o kriminella. Men på blocket brukar man alltid få iväg klockan till slut. Här är det få svar men högre kvalitet på svaren (oftast). Uppfattar dock prisbilden som lägre om det inte är ett mycket eftertraktat objekt (vintage rolex sub). Tyvärr är tiden 1 dec till 28 feb en klassisk "kall" period att sälja. Alla vill ha pengar till julen. För mig är det bästa fyndartiden, särskilt strax innan lön i januari. Då går det att pruta ;)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Alright. Ja, box och cert har jag. Jag hade väl hoppats på lite mer än så, känner nog inte att jag vill bli av med den för de pengarna. Om inte annat kanske det är värt att testa blocket för en lite högre summa och blir den inte såld får den stanna.
Jag får ta mig en funderare.

40 lät lite lågt, skulle nog tro att du kan kräma ut 45 för den i alla fall, tror dock inte köpkraften på detta ur ligger på blocket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alright. Ja, box och cert har jag. Jag hade väl hoppats på lite mer än så, känner nog inte att jag vill bli av med den för de pengarna. Om inte annat kanske det är värt att testa blocket för en lite högre summa och blir den inte såld får den stanna.
Jag får ta mig en funderare.
JLC är inte jättelättsålda i Sverige men fördelen med att sälja i Sverige är att det bara finns en AD och att de är snåla med rabatter på JLC. Jag hade testat här och därefter lagt ut den på ett internationellt klockforum. Tror dock precis som @JayJay att du kan glömma 55 om inte klockan är väldigt ny.

Det har legat ute en ganska länge för 46 på ett annat internatio eller klockforum.
 

JayJay

Rolex
Alright. Ja, box och cert har jag. Jag hade väl hoppats på lite mer än så, känner nog inte att jag vill bli av med den för de pengarna.
Jag får ta mig en funderare.
Generellt är det svårt att få mer betalt privat än vad proffsen på chrono24 får. Din klocka är av en skitfin modell men dessvärre inte en sådan som "alla" letar efter eller funderar över att prova på. Den är heller inte svår att få tag på. Du KAN säkert få mer betalt, särskilt om du har tålamod att vänta in rätt köpare. Ska du maximera priset kommer det nog dock inte bli här utan möjligen blocket (med allt extrabök som det medför) eller som privatsäljare på chrono24.
Men som sagt, vill du att det ska gå förhållandevis snabbt (inga garantier att det gör det ändå) så tror jag runt 40k är ett realistiskt slutpris.
För egen del tycker jag KS är en utmärkt distributionskanal där priset oftast blir juste.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
JLC är inte jättelättsålda i Sverige men fördelen med att sälja i Sverige är att det bara finns en AD och att de är snåla med rabatter på JLC. Jag hade testat här och därefter lagt ut den på ett internationellt klockforum. Tror dock precis som @JayJay att du kan glömma 55 om inte klockan är väldigt ny.

Det har legat ute en ganska länge för 46 på ett annat internatio eller klockforum.

Gjordes väl bara fram till 2003 ish så ny lär den inte vara.
 
Jag har sålt både här och på blocket. Tyvärr är prisbilden lägre i Sverige än i USA/Europa pga den svaga kronan. På blocket måste du ha en rejäl prutmån. Du kommer att få massa idioter som svarar. Extra mailadress och kontantkortstelefon rekommenderas för att sålla ut de värsta galningarna o kriminella. Men på blocket brukar man alltid få iväg klockan till slut. Här är det få svar men högre kvalitet på svaren (oftast). Uppfattar dock prisbilden som lägre om det inte är ett mycket eftertraktat objekt (vintage rolex sub). Tyvärr är tiden 1 dec till 28 feb en klassisk "kall" period att sälja. Alla vill ha pengar till julen. För mig är det bästa fyndartiden, särskilt strax innan lön i januari. Då går det att pruta ;)

Mjo, men samtidigt är väl inte folk som köper klockor i denna prisklassen helt utfattiga, med vissa undantag. Och ja, jag har aldrig sålt något på blocket pga all skit man hört. Har haft en fyrhjuling stått i ett garage i två år och samlat damm nu för att jag inte vill hålla på med allt löske som samlas på blocket.
 

JohnDoe

Rolex
Det där med urmakare och göra upp privata affärer finns det många trådar om. Verifiera äkthet mot betalning. Ja. Göra upp affär. Nej. Jämför med någon annan butik, klart de inte vill främja konkurrens.
 
40 lät lite lågt, skulle nog tro att du kan kräma ut 45 för den i alla fall, tror dock inte köpkraften på detta ur ligger på blocket.
JLC är inte jättelättsålda i Sverige men fördelen med att sälja i Sverige är att det bara finns en AD och att de är snåla med rabatter på JLC. Jag hade testat här och därefter lagt ut den på ett internationellt klockforum. Tror dock precis som @JayJay att du kan glömma 55 om inte klockan är väldigt ny.

Det har legat ute en ganska länge för 46 på ett annat internatio eller klockforum.
Generellt är det svårt att få mer betalt privat än vad proffsen på chrono24 får. Din klocka är av en skitfin modell men dessvärre inte en sådan som "alla" letar efter eller funderar över att prova på. Den är heller inte svår att få tag på. Du KAN säkert få mer betalt, särskilt om du har tålamod att vänta in rätt köpare. Ska du maximera priset kommer det nog dock inte bli här utan möjligen blocket (med allt extrabök som det medför) eller som privatsäljare på chrono24.
Men som sagt, vill du att det ska gå förhållandevis snabbt (inga garantier att det gör det ändå) så tror jag runt 40k är ett realistiskt slutpris.
För egen del tycker jag KS är en utmärkt distributionskanal där priset oftast blir juste.

Jag kan nog tycka att 40 är en bit för lågt när den billigaste på chrono är dyrare än så och finns i Taiwan. Jag har inte heller någon brådska att sälja. 45 tycker jag skulle vara en ganska rimlig affär både för mig och för köpare. Men å andra sidan har jag noll koll på svensk andrahandsmarknad och dålig koll på internationell så min åsikt väger inte så tungt i detta fallet.

Och nej, ny är den inte. Tror den är från -99. Den fungerar perfekt och är i fint skick dock.

Tack för alla svar förresten, hoppades på att jag skulle få något svar innan kvällen. Var bättre trafik här än väntat!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan nog tycka att 40 är en bit för lågt när den billigaste på chrono är dyrare än så och finns i Taiwan. Jag har inte heller någon brådska att sälja.

Och nej, ny är den inte. Tror den är från -99. Den fungerar perfekt och är i fint skick dock.

Tack för alla svar förresten, hoppades på att jag skulle få något svar innan kvällen. Var bättre trafik här än väntat!
Priset på c24 är ju bara ett riktmärke precis som du säger. Hemmaplan ger alltid premium enligt mig även om inte alla köpare tänker likadant. Med tanke på att klockan är 16 år (och utan service?) lär du dock ha svårt att kräma ut premiumpris. Om du gillar den så hade jag servat den istället. Då blir den dessutom mer lättsåld om du får för dig att sälja den. Är ganska säker på att det inte är jättemånga som vill köpa en JLC med ett teoretiskt servicebehov.
 

JohnDoe

Rolex
Mjo, men samtidigt är väl inte folk som köper klockor i denna prisklassen helt utfattiga, med vissa undantag. Och ja, jag har aldrig sålt något på blocket pga all skit man hört. Har haft en fyrhjuling stått i ett garage i två år och samlat damm nu för att jag inte vill hålla på med allt löske som samlas på blocket.
Nej inte utfattiga men inte heller kanonrika. De som har riktigt bra med deg köper inte beggat om det inte är något eftertraktat vintage. De går till en butik för att slippa krångel. De som köper beggat i denna prisklass är som alla andra i medelklass Sverige inpressade i mitten av skattesystemet. Din klocka konkurrerar med julsemestern till Thailand och barnens nya speldatorer. En trevlig jul kostar 100-150k. Då får pappas nya klocka vänta till mars. Sen är kanske referensramarna lite andra här på KS. Klocka för 40-50k är rätt mainstream. Såna har man flera av. När klockorna kostar 150-200k då har man lite färre.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du har redan tyvärr i värderingarna ovan fått smaka på betalningsviljan här på KS. Vill du sälja något är det lägst pris i världen som gäller för att få någon intresserad. Att moms tillkommer och klockan finns på andra sidan jorden struntar köparna i. Nej, jag har fått rejält bättre betalt på Blocket och så komplicerat är det inte att sälja där. Dölj telefonnumret och använd bara mail. Svara sedan bara på de personer som klarar av att uttrycka sig som folk. Tro mig, du har då sållat bort 95% av problemköparna.
 
Topp