• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja klocka billigare på KS än på t.ex. Blocket?

God eftermiddag!

Titt som tätt ser man klockannonser här på KS, sen går man in på Blocket och ser exakt samma klocka från samma säljare men med ett högre pris. Varför gör man så? Försöker man utnyttja okunskapen som finns bland köparna på Blocket?
 

frasse

Cartier
Blocket suger deluxe folk måste bara pruta där sålde en breitling där precis och det var 30skitmail och tokar. Var bara en seriös. Ks är lättare att hitta seriösa köpare. Sen om den har en bra historik känns det säkrare att köpa i sälja. Då kan man ha priset färdigprutat och klart.
Blocket är vilda västern.
 
Senast ändrad:

Mauritz

Rolex
Här vet folk veta vad det handlar om inte ofta man blir erbjuden mattor etc. när man säljer en klocka vilket inte är ovanligt på blocket.
Man vet att dumma erbjudande etc. Kommer i och med annonsering på blocket därav lägger man ett högre pris...
Själv blev jag för ett antal år sedan erbjuden 50% av en grillkiosk uppåt landet när jag annonserade ut en klocka på blocket, nej jag är inte kioskägare;);)
 

frasse

Cartier
Här vet folk veta vad det handlar om inte ofta man blir erbjuden mattor etc. när man säljer en klocka vilket inte är ovanligt på blocket.
Man vet att dumma erbjudande etc. Kommer i och med annonsering på blocket därav lägger man ett högre pris...
Själv blev jag för ett antal år sedan erbjuden 50% av en grillkiosk uppåt landet när jag annonserade ut en klocka på blocket, nej jag är inte kioskägare;);)

Det var inte dåligt. När jag skulle sälja en bil så ville de ge mig 50% av det jag begärde men att jag fick äta dagens gratis på hans pizzeria i ett år.

Blocket är ett aber.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vill helst sälja här för att man kan göra en bakgrundscheck i form av posthistorik och referenstrådar. Man har också lättare att skicka pengar till någon man vet är pålitlig än någon med okänt telefonnummer på Blocket tillsammans med ett namn som är omöjligt o-unik att googla på.

Ett par gånger har jag sålt på Blocket då det varit för mycket Chrono24-refererande däcksparkaraktiga skambud här. Alternativt att det helt enkelt inte funnits intresse för modellen i sig just där och då på KS, då man trots kanske flera veckor och/eller prisbumpningar inte fått ett intresse.

Jag vill ju såklart ha ut så mycket som möjligt för klockan jag säljer utan att det blir blåseri, samt att jag vill sälja så fort som möjligt när jag väl bestämt mig. Då använder jag de kanaler som finns.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
KS känns fortfarande bättre och säkrare än Blocket men det känns som det börjar knaka lite i fogarna. Jättekul att forumet växer och blir större men det medför också växande problem av olika karaktär. Ska det förbli en någorlunda säker och trevlig plats för entusiaster att t.ex köpa klockor på så får man nog hålla hårt i tyglarna.
 

pjmb

Cartier
Alla på blocket ska ju pruta så vill man ha 10k för en klocka får man lägga ut den för 12k medans på KS kan man lägga ut klockan för det faktiska priset som man önskar..
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
KS känns fortfarande bättre och säkrare än Blocket men det känns som det börjar knaka lite i fogarna. Jättekul att forumet växer och blir större men det medför också växande problem av olika karaktär. Ska det förbli en någorlunda säker och trevlig plats för entusiaster att t.ex köpa klockor på så får man nog hålla hårt i tyglarna.

Det knakar verkligen i fogarna , har en del som jag kan outa bland forumsmedlemmar. Har valt att lugnar mig lite, blir de för mycket och jag tröttnar blir de helt klart lite negativa inlägg.
 

Zingo

Rolex
Alla på blocket ska ju pruta så vill man ha 10k för en klocka får man lägga ut den för 12k medans på KS kan man lägga ut klockan för det faktiska priset som man önskar..
Tycker det är exakt samma sak på KS. Många nyreggade konton som hör av sig med skambud som "kräver" lägsta pris garanti och jämför med en fem år äldre oservad dinka som säljs av nån i Långtbortistan.

Bortser man från dessa så funkar det bra på KS.
 

Cryssarn

Rolex
Nu gör jag sällan affärer rent allmänt, men när jag gjort det så har jag bara haft bra erfarenheter här. Tråkigt att höra att det knakar i fogarna.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
För på Blocket spelar det ingen roll hur marknadsmässigt och konkurrenskraftigt pris man sätter, det ska ändå tokprutas och komma med konstiga byten så lika bra att sätta lite högre pris på en gång. KS är bättre med seriösare köpare, även om det tyvärr börjar bli lite så där även här.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
På KS å andra sidan ska det alltid prutas med argument att det finns en klocka billigare hos en gråhandlare i Uzbekistan. Vetifan om det är bättre. Har nästan lättare att svälja Blocketknasbollarna. De vet inte bättre.
Enkelt avvärjt med ett "Gratulerar till att du hittat bättre pris! Rekommenderar dig att köpa den istället."
Vi vet alla att ingen köper därifrån ändå...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ett "fixed price" respekteras tyvärr inte längre. Det gäller rent generellt vare sig det är på blocket eller KS.

Det jag uppskattar med KS köp/sälj är att klockorna tenderar att stanna på forumet. Vilket även det bidrar till en roligare stämning! Jag har enbart gjort klockaffärer via KS och inte blivit besviken en ända gång, hoppas att ej behöva bli det heller :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Blocket suger deluxe folk måste bara pruta där sålde en breitling där precis och det var 30skitmail och tokar. Var bara en seriös. Ks är lättare att hitta seriösa köpare. Sen om den har en bra historik känns det säkrare att köpa i sälja. Då kan man ha priset färdigprutat och klart.
Blocket är vilda västern.
Håller helt med! För ett tag sen så försökte ja sälja en Sinn la ut den på KS och blocket för 6000 vilket var ett grymt fint pris på en nästan ny Sinn.
Fick massa skit erbjudande på blocket allt från 3000kr snabb affär, Xbox 360 och en "Exklusiv klocka från Invicta med ny pris på 12000kr" :D
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Håller helt med! För ett tag sen så försökte ja sälja en Sinn la ut den på KS och blocket för 6000 vilket var ett grymt fint pris på en nästan ny Sinn.
Fick massa skit erbjudande på blocket allt från 3000kr snabb affär, Xbox 360 och en "Exklusiv klocka från Invicta med ny pris på 12000kr" :D
Länge leve Blocket. Tycker det är ändå rätt roande (samtidigt tragiskt) att höra alla sjuka saker folk kommer med och faktiskt på fullaste allvar tror skulle fungera? Nä ni.. vart är vi påväg? Någon som vill byta en kaffekopp mot en Hulk?
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Länge leve Blocket. Tycker det är ändå rätt roande (samtidigt tragiskt) att höra alla sjuka saker folk kommer med och faktiskt på fullaste allvar tror skulle fungera? Nä ni.. vart är vi påväg? Någon som vill byta en kaffekopp mot en Hulk?
Kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev det, Men minns att någon här på forumet skrev att någon försökte byta bort sin avställda Mercedes mot hans Rolex :D
 

Hugii

Audemars
Vänta lite. Ett jävla gnäll på blocket, varför ens besöka det (Jag gör inte det).
Och om ni lägger ut klockor till ett högre pris där, klart att det prutas. Vad förväntade ni er? Dricks? :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gillar ks-prutare mer än blocket-prutare. Inte så många merca-mot-klocka-erbjudanden här. Inte heller lika många jobbiga frågor här, möten på allt från banker till macken etc etc.
Har visserligen inte sålt nåt på blocket sedan jag sålde min T68, men jag antar att läget inte är bättre idag...?
 
Topp