• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja klockor effektivt, när, var, hur?

TicTack

Cartier
Hur gör man för att sälja klockor effektivt? Jag kommer här presentera mina åsikter och frågor, och välkomnar dina åsikter!

Vad menar jag då med effektivt? Jo, jag menar att jag vill få ut ett så högt pris som möjligt, med minimal tidsåtgång. Hur man prissätter sin egen tid gör ju att alla inte har samma svar på frågan; därtill kanske vissa njuter av att diskutera och träffa folk med avseende på klockaffärer. Men i denna tråden tänkte jag vi skulle diskutera effektiviteten.

NÄR
Jag skulle definitivt undvika januari. Kanske också högsommaren? Jag är osäker på om höst eller vår är bäst. Jag antar att december kan vara en bra månad, beroende på modell?

VAR/HUR

Blocket
+ Maximal publik i Sverige.
- Hög brusfaktor på svaren, här kan man få spendera mycket tid med snack och foton.

Tradera
- Känns inte seriöst?

Ebay .de/uk/com
+ Seriösare än Tradera
+ Når stor publik
- Köpare kräver paypal, du kan bli blåst
- Det tar lång tid att göra en riktigt bra annons, speciellt på utrikiska

Chrono24
+ Når stor publik internationellt
+ Gratis
- Större prispress än t.ex. Blocket?

Forums köp och sälj
+ Gratis
+ Selekterad kunnig publik
- Du når färre personer (En intressant frågeställning är hur stor andel av t.ex. Omegas klockor som säljs till personer med konto på klockforum. Jag tror det är en mycket liten del.)

Auktionsfirmor
+ Tidsbesparande
+ Når en retailpublik som vill köpa "tryggt" i affär
- Höga avgifter





Personligen funderar jag på att köra auktionsfirma, för att spara tid och slippa krångel. Det enda som är drygt är att den fixa procentsats de ofta tar blir dyr för lite finare klockor. Men för billigare klockor är detta ett mindre problem. Hur känner du?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Januari verkar inte spela någon roll på forumet.

Här kommer sammanställningen som alla har väntat på!
Jag ber på förhand ursäkt för att alla modellbenämningarna kanske inte är dom rätta.

Klockköp under januari månad 2014 här på KS:

B1884: IWC Portuguese & Hublot Big Bang
ssl: Victorinox & Nic and Mel
mlundstrom: Rolex Sea Dweller
Aboynamedsue: SMP Quartz
Ricrob: Rolex DJ II 116333
Wii: Vintage Seamaster
Wesslan: Junghans ambassador gangreserve & SKX007
Sond: Rolex Submariner 14060M
aljung: G-Shock, Tudor Sub, Tissot Navigator & Seiko Scuba
JesperO: Rolex Explorer 2
Ekmikael: Omega Speedmaster 3570 & Omega Seamaster 120
Scaramanga: Precista PRS-50 LE & Tudor 79090
aleks: Rolex GMT 16710
Florre: Rolex SubC
Zenith: Rolex 114060
jungdemse: Rolex GMT 16710
micke_s: Tudor Sub Snowflake 94110
puonti: SMP Quartz
Beastie: Citizen Aqualand jp2000
laketwig: Seiko 5 sports & Seiko Diver
MrPlow: Omega SMP
Carlton: Rolex DJ
Daniel J: G-Shock 7900
Donkii: Heuer Carrera 510.523
k0ltrasten: Heuer 984.013 & Rolex Explorer 2
Joshua3: Seiko
Galaxxy: Orient & Certina DS-1
RicVin: Omega Ploprof
walle77: Rolex DJ
BME: G-Shock Rangeman
jonas_w: Rolex Air-King 14000 & Rolex Oysterquartz 17014
Jacob: 2st Rolex Submariner & Tudor Sub
Snårtas: Jaeger le Coultre
Sirba: S&S Chronolink, Seiko LM, Mercedes Benz, Glycine Lagunare, Kalle Anka-klocka & IWC Mark XVI
MJ24: Audemars Piguet Royal Oak 15400ST
Chattras: Rolex GMT 16710 & Tudor 76100
Chrisse: Zenith El Primero, Rolex Daytona, Seiko Diver & IWC Portuguese
Brogren: Rolex Datejust
eriksson850: Tag Heuer 1000 professional quartz
Fredde76: Certina
Dalomo: Orient Automatic & Orient Star
OskarK: Rolex GMT-C, Rolex Milgauss & Rolex Yachtmaster
Andreas777: Panerai Sub
Patrik J: Omega Seamaster
Bingoraalf: Cartier
Omen: Rolex Milgauss & Tag Heuer 1000 professional quartz
Jockinho: Citizen Zilla
Aquaracer2: Tissot Le Locle Chronometre & Longines
Daddyeo: Grand Seiko Hi beat & Rolex Datejust
durutti: Glycine Lagunare ref 3899
Ernesto: Tudor Mini-sub
JS: Rolex GMT-C Gatorade
TomasBc: Audemars Piguet Royal Oak
Tobias Åkeblom: Omega Speedmaster Alaska Project & Nomos Glashütte
Genta: Rolex Datejust
watchowner: Armida A8
theargonaut: Rolex Datejust & Pronto automatic
frere: Grand Seiko High Beat
san: Rolex Explorer 1
Totte: Rolex Explorer 1, Rolex Day Date & Breitling Aerospace
joF: Tudor Pelagos
the quiet man: Omega Speedmaster Reduced
WilhelmV: Breitling Superocean, Rolex DJ samt 4st klockor jag ej kan märket på.
vekktah: Oris Chronograph
Micce: Seiko diver 200m
richard1991: Longines dykare & Seiko GS high beat
slimjim: Vintage Omeaga Geneve
Rber: Seiko Twin Quartz
Olof: Steinhart dykare & Seiko Scuba
Båtkocken: Seiko Automatic

1:a Februari-joker: Guillbert - Rolex Date samt beställning utav PP Nautilus.

Blev 2014 ett nytt rekord?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tradera tar inte lång tid och med rätt många modeller får man ett bra bud. Inte så höga avgifter heller. Snabbt och enkelt.
Dock bör man ha några omdömen när man ska sälja en dyrare klocka!

Det bästa är att kombinera alla för att sälja snabbt!
 

TicTack

Cartier
Tradera tar inte lång tid och med rätt många modeller får man ett bra bud. Inte så höga avgifter heller. Snabbt och enkelt.
Dock bör man ha några omdömen när man ska sälja en dyrare klocka!

Det bästa är att kombinera alla för att sälja snabbt!

Tack för alla tips, inklusive "multichannel"!

Däremot kan man väl inte lägga upp en klocka på Tradera, som auktion, och sedan sälja den vid sidan om, om någon redan lagt bud? Det är väl som att be om problem på tradera?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för alla tips, inklusive "multichannel"!

Däremot kan man väl inte lägga upp en klocka på Tradera, som auktion, och sedan sälja den vid sidan om, om någon redan lagt bud? Det är väl som att be om problem på tradera?
Precis, det är inte fair game. Men lägger man upp en klocka för 10k på blocket och 10k på Tradera kan man ju se var det nappar först. Ingen taktik jag använt mig av men det är nog inte allt för ovanligt!
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tack för alla tips, inklusive "multichannel"!

Däremot kan man väl inte lägga upp en klocka på Tradera, som auktion, och sedan sälja den vid sidan om, om någon redan lagt bud? Det är väl som att be om problem på tradera?

Man kan ej avsluta en auktion på Tradera där bud redan lagts, precis som du säger. Om du vill köra "multichannel" så tycker jag att du ska lägga ett så högt utgångpris som möjligt på Tradera (så nära det du vill ha för den som möjligt) då brukar det dröja med det första budet. Tyvärr går det ej att använda funktionen fast pris för klockor på Tradera.

Jag tycker nog att K&S här på forumet är bäst. Men du kanske får vara beredd på att det tar ett tag för klockan att bli såld.
 

TicTack

Cartier
Man kan ej avsluta en auktion på Tradera där bud redan lagts, precis som du säger. Om du vill köra "multichannel" så tycker jag att du ska lägga ett så högt utgångpris som möjligt på Tradera (så nära det du vill ha för den som möjligt) då brukar det dröja med det första budet. Tyvärr går det ej att använda funktionen fast pris för klockor på Tradera.

Jag tycker nog att K&S här på forumet är bäst. Men du kanske får vara beredd på att det tar ett tag för klockan att bli såld.
Det gör inte så mycket om det dröjer ett tag att sälja, bara det inte tar så lång tid totalt.


Om du sållar bland svaren är Blocket överlägset!
Jag tror det också, om man vill sälja inom en så kort tidsrymd som möjligt.

Jag kom på en ytterligare nackdel med Tradera och Ebay... Man kan inte välja och sina köpare.
 

TicTack

Cartier
Skulle tippa på att de flestas privatekonomi på detta forum inte involverar att vara pank efter julhandeln...

Jag tippar på att de flesta här har ett specifikt klockkonto... Det var det första jag startade som 19 åring förra året när jag blev medlem här.

Jag är inte så säkra på att majoriteten har ett speciellt klockkonto. Kanske kan det fungera för vissa, men jag har svårt att se pengar så uppdelat, "det finns ju inte olika sorters pengar" liksom.

Däremot så är det väl ganska riskfritt att hävda att många här, oavsett budget, verkligen prioriterar sina klockköp, över t.ex. bil, inredning, mat, hälsa ... :), jämfört med andra personer med liknande storlek på "balans och resultaträkning".

Det är ju positivt att klockintresset till skillnad från mycket annan konsumtion leder till en viss form av sparande.
 

DrDre

Patek
Valet av var du vill sälja den beror kanske också lite vad det är du vill sälja?

Min uppfattning är väl att i Sverige är det nog rätt bra att sälja "main stream klockor av vardagskaraktär", men lite svårare att få vettigt betalt för lite mer nischade märken. Dvs vill man sälja en Submariner, Omega AT etc är nog Sverige bra, men kommer man lite längre ifrån mittfåran, som tex en Chopard, Franck Muller, Bulgari, Corum, vissa JLC etc så kanske det är bättre att försöka nå ut till en lite vidare marknad.
 

Henrik A

Omega
Jag tycker ni glömmer det viktigaste som gäller all näthandel. BRA bilder som visar alla intressanta detaljer! Ta hjälp av en vän om du saknar kunskapen eller utrustningen.

Många gnäller över att folk bara frågar efter bilder, men om fler än en spekulant har frågat efter fler bilder på objektet är det väl ett tydligt tecken på att annonsens bilder lämnar en del att önska?
 
Blocket är bäst utan konkurrens.

Bilderna och texten säljer. Skriv ut mesta, bästa möjliga spec så det inte finns utrymme för dumma frågor.

Internationellt är krångligt.

KS:s K&S är trögt och alldeles för orienterade kring "lägstanivåerna" prismässigt. Bra ställe att skänka bort grejjor. Superställe att köpa på då säljarna ofta anpassar sig till detta och lägger prisnivån i källaren.

Månader: maj, juni, juli

Gå inte ned i pris. Våga ta tid på dig. Uppdatera när besöken börjar sina.

Annonsera dina annonser på forum och Facebook.

Jag har lärt mig den hårda vägen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Silverminken

Panerai
Våren är bäst....hösten kommer som god tvåa.

Chrono24 är inte längre gratis. 2% i avgift.
Får dessutom mycket fler besökare på annonsen på blocket.
Även fler besökare på blocket jämfört med forumen.

Dock mest seriösa svar på forumen.
 

TicTack

Cartier
Tack för era svar!

Det är nog en viktig detalj att leta sig utanför Sverige om man har en lite mer udda klocka, fler potentiella köpare borde där ge högre pris. Jag har sålt på ebay.de där lite mer udda klockor kan hitta köpare.

Med de låga fasta avgifterna blir ju Blocket prisvärt, det är nog också där man kan fånga upp potentiella "retail" kunder som kommer att tycka att alla begagnade klockor är "jättebilliga". 2% på Chrono24 blir ju trots allt lite pengar på en dyrare klocka, speciellt jämfört med blocket. 40 spänn för en klocka! Snacka om att de inte klarar av att prisdifferentiera där!
 

NickG

Cartier
Skulle tippa på att December och Januari är då det säljs minst antal klockor då alla behöver pengar till Julklappar och liknande, dock kanske många ser det som en Julklapp till en själv.
Skulle tro att Mars, April är bra månader då många vill ha en fin klocka till sommaren :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Man skall också komma ihåg att på ett forum är det lättare att förhandla om du vill lägga eventuella byten som delbetalning.
Diskussion och dialog är viktigt enligt mig. På ett forum är det oftast inte marknadspris som är avgörande utan snarare en entusiasm inför ett eventuellt klockinköp/byte. Du har också en "gratispanel" av expertis som du ofta kan lita på om du är osäker inför ditt köp eller sälj!
 

TicTack

Cartier
Jag såg dock att det var ganska strikta regler kring att kommentera köp och sälj -annonser på detta forum, så där har man lagt ribban högt för "gratispanelen"! Kanske bäst det?
 

leicaphile

Panerai
Jag såg dock att det var ganska strikta regler kring att kommentera köp och sälj -annonser på detta forum, så där har man lagt ribban högt för "gratispanelen"! Kanske bäst det?

Nog mest för att undvika "Snygg klocka!!!" och "Om jag bara hade råd" och "Vafan ska du flippa den redan" typen av kommentarer. Det var ganska spammigt innan reglerna infördes.
 
Topp