• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja något man älskar?

Sälja eller inte?


  • Totala väljare
    51

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej,

Då var det dags igen. Ännu en snyltarhistoria om våra stora problem, yääy.

Jag ska försöka fatta mig kort. För ca två år sen sa jag: "Jag ska fan köpa en Rolex, helst en Explorer II". Det tog typ ett år att lägga undan cash för att uppnå budgeten som krävdes. I skrivande stund sitter jag med min trotjänare runt armen, en klocka som fått vara med på allt då jag är en riktig OWG. Jag ÄLSKAR denna klockan.

Men nu till problemet (eller möjligheten, för er optimistiska). Jag börjar kära ner mig i SUBc 114060 och AP 14790. Varje gång jag ser ett maxicase runt en klockbroders arm känner jag, inte riktigt, men nästan som jag kände när jag såg Explorer II för första gången. Gällande 14790 känner jag att 36mm skulle sitta som ett smäck för en Royal Oak på mig.

Helt ärligt tycker jag SubC är snyggare, den är också nyare. Men Rolex, det har jag ju testat, så coolt är det fan inte. Ska jag gå på AP och flyga lite under radarn?

En idé som föddes var att köpa en Tudor Black Bay för att stilla dykarbehovet lite, men jag vet att det kommer bli en "nästan klocka" som jag tillslut kommer sälja pga för lite handledstid.

Så, ska jag flippa min kärlek i hopp om att bli dundernöjd, eller kommer jag ångra mig?
FullSizeRender.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Har gått omvänt håll mot dig. Hade en 114060 för ett tag sedan som jag älskade. Sålde o köpte Panerai, har sedan dess även köpt på mig en Explorer 2 så jag säger sälj och testa dig runt!
 

MånsT

Rolex
Royal Oak är riktigt frän så om du ska flippa så absolut för en sådan. Rolex finns alltid i överflöd, AP är mer exotiskt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tänkte inte svara på din fråga, jag tänker berätta hur det varit för mig.

Jag köpte min Rolex 16713 Root Beer.
Jag älskar den!
Så naturligtvis ville jag ha mer guld så jag köpte en Rolex DayDate 1803. As grym klocka! Men för flashig för mig, så den såldes.
Jag tyxker att AP RO 15300 världens finaste klocka som någonsin gjorts.
Så jag köpte en. Lite komplikationer senare som gjorde så att jag inte kom överens med den så bytte jag den mot min AP ROO Safari.
En klocka jag inte trodde jag skulle tycka om, men ville testa.
Jag gillar den, väldigt mycket! Jag vill sälja den, men samtidigt behålla den. Den är för stor, men samtidigt inte. Osv osv.
Jag vill verkligen ha en Rolex Hulk, men vad för mening är det? Jag kommer i slutet av dagen använda min Root Beer.

Varje gång har jag gått tillbaka till min Root Beer.
Just nu tvingar jag mig till att använda safarin,får se hur påg tid det går denna gång innan jag går tillbaka till Root Beer.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Som med damer, som någon redan sagt, fast med annan utgång. Sälj inte, just nu kanske du tittar på annat, så långt att du till och med tänker på att byta ut henne. Men kommer du inte ångra dig om du gör det valet? Hur gott kommer den ångesten smaka? Vem förstår Dig som din Explorer? Är det verkligen samma djup och betydelse i din lust efter AP eller SubC som det var i lusten till din Explorer?
Varför inte vänta något år på AP likt du gjorde för Explorern? Långsiktig, i slutändan äta hela kakan?
SÄLJ INTE.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag tröttnade på maxicaset, så jag bytte 114060 mot en 16610 och skaffade även en 16570. Tycker att de har mycket bättre proportioner.
 

Axwell

Omega
haha lite kul att jag gjort EXAKT den resan, köpte min första rolex som var en vit 16570 hade den en dryg sommar och älskade den. Dock så gick tiden och jag började mer och mer gilla bilderna jag såg på 114060 så bestämde mig för att spara ihop slantarna som behövdes och sälja explorern, så nu ca 1,5 år efter att jag köpte klockan ångrar jag mig? Visst nu när sommarn är runt hörnet måste jag säga att jag kan sakna den men i långa loppet vet jag att jag aldrig skulle byta tillbaka om jag bara fick välja en, fördelarna med glidelock, keramisk bezel, robustare länk osv. väger helt enkelt över i mina ögon! Här får du en gammal bild jag hade på datorn som lite inspiration! ;)
DSC_3966.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju köpa ett nytt exemplar om dagen då du ångrar dig uppstår. Tycker det är en no brainer på en så vanlig klocka. Sälj!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
haha lite kul att jag gjort EXAKT den resan, köpte min första rolex som var en vit 16570 hade den en dryg sommar och älskade den. Dock så gick tiden och jag började mer och mer gilla bilderna jag såg på 114060 så bestämde mig för att spara ihop slantarna som behövdes och sälja explorern, så nu ca 1,5 år efter att jag köpte klockan ångrar jag mig? Visst nu när sommarn är runt hörnet måste jag säga att jag kan sakna den men i långa loppet vet jag att jag aldrig skulle byta tillbaka om jag bara fick välja en, fördelarna med glidelock, keramisk bezel, robustare länk osv. väger helt enkelt över i mina ögon! Här får du en gammal bild jag hade på datorn som lite inspiration! ;)
DSC_3966.JPG
Faan vad jobbigt det blev nu när du postade bilden, tack för inspelet!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Sitter i ungefär samma båt. Har för stor (?) samling och behöver downsiza, särskilt om jag ska kunna motivera ytterligare förvärv. Vilken älskling ska jag sälja?! Kan jag sälja? Sjukt jobbigt!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Royal oak och Tudor BB är väl en perfekt duo? Om det ryms inom budget såklart. Tycker de kompletterar varandra bra, den ena tät, tålig och du kan köra den på alla möjliga band och RO som ett lite mer dressat alternativ men fortfarande riktigt grym vardagsklocka ändå.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Royal oak och Tudor BB är väl en perfekt duo? Om det ryms inom budget såklart. Tycker de kompletterar varandra bra, den ena tät, tålig och du kan köra den på alla möjliga band och RO som ett lite mer dressat alternativ men fortfarande riktigt grym vardagsklocka ändå.
Absolut, ingen dum kombo det! Dock utanför budget tyvärr..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag ska ge dig ett extremt bra tips. Har du ett bankfack? Ner i facket med klockan i typ 3-4 månader, under tiden sporta nån f91w eller liknande. När månaderna gått............. du kommer känna dig som pånyttfödd med Explorern!

Men bäst av allt är nog att köpa en till klocka men då ska man ha finanserna med :bawling:
 
Som många påpekat, ganska lätt att hitta en ExpII igen om din nya kärlek inte består. Jag skulle gått på en SD 116600 istället för 114060, men bottom line är - blir suget för starkt är det läge att agera på det!
 
Topp