• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja till någon ny användare med noll/få inlägg

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har sålt en PO till en nollpostare. Ung kille kring 18 bast som kom hem till mig; hade med sig en kompis också. Givetvis hade jag talat i telefon med honom innan jag släppte in honom i mitt hem. Kan säga att den här killen var väsentligt mer nervös än jag. Tror han och kompisen måste ha suttit och klämt och velat i nästan två timmar innan han slog till, allt medan jag svarade på frågor och tog hand om min bebis samtidigt..
Var något år sedan nu; tror det ökade antalet tråkigheter gör ett man kanske tänker till en extra gång när det gäller nollpostare (om jag nu hade varit en flippare)..

Edit: verkar som någon nämnde stämma att man ju inte heller får något omdöme efter försäljning till nollpostare, var iaf så i mitt fall. Nu hade jag iofs inte bett om det, men köparen hade själv tagit upp det och lovat att skriva vad han tyckte om affären..
 
Senast ändrad:

sinner

Panerai
Den med flest referenser bestämmer villkoren. Passar det inte så behöver man inte göra affär. Det tycker jag känns rättvist.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag använder Posten Värde i 99% av fallen. Om inte en annons är tillräckligt tydlig hoppar jag över ett köp då det i sig är en varningssignal för mig. (Omvänt lägger jag själv ganska mycket tid på att göra tydliga annonser med bra bilder så att en köpare kan göra ett välövervägt val inkl returrätt. Och så skickas inget före betalning. Har fungerat bra hittills.)

Naturligtvis är en säljare med många referenser mest intressant vid köp. Nollpostare är jag mycket tveksam till att handla från.
 

Frederik 3.

Breitling
2-Faktor
Har köpt två klockor på forumet som "nollpostare", eller det vill säga att jag har betalat för två. Den första hade jag bestämt med att jag skulle swisha pengarna och sedan skulle han skicka klockan...men under tiden där jag höll på att fiffla med beloppgränsen på swish hade han sålt den till en annan så jag fick mina pengar tillbaka. Vet ej om det berodde på att jag inte hade postat på forumet men han litade väl mer på en "erfaren" medlem.

Det andra köpet gick bättre, där träffades vi f2f i hans trapphus där jag köpte klockan, han hade haft dåliga erfarenheter från blocket så han ville inte att vi skulle ses i hans lägenhet, det förstår jag absolut, jag tror att det är bra att man är misstänksam, speciellt som nykomlingar som jag själv även om många av oss är reko killar.
 

Amme

Cartier
Med anledning av senaste klockrån svarar jag inte sådana medlemmar. Går lite emot mina principer men vad ska man göra...
 

Amme

Cartier
Du inser att du tillika mig är i princip en noll-postare? :)
Jag hade inte MVG i svenska men sist jag fick lära mig vad noll stod för var det siffran 0

Jag är inte en person som bryr sig eller lägger nån värdering i hur många posts användare av KS har men du har rätt i att det finns en översittar jargong mot användare med få posts. De anses som nybörjare och ovetande medan en person med en klocksamling som består av EN Seiko och 3000 posts anses som kunnig. Syftar inte på någon speciell ifall nån med 3000 inlägg och Seiko tog åt sig :)

Men antar att det blir så på ett forum med den åldersfördelning KS har...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag hade inte MVG i svenska men sist jag fick lära mig vad noll stod för var det siffran 0

Jag är inte en person som bryr sig eller lägger nån värdering i hur många posts användare av KS har men du har rätt i att det finns en översittar jargong mot användare med få posts. De anses som nybörjare och ovetande medan en person med en klocksamling som består av EN Seiko och 3000 posts anses som kunnig. Syftar inte på någon speciell ifall nån med 3000 inlägg och Seiko tog åt sig :)

Men antar att det blir så på ett forum med den åldersfördelning KS har...
Jag håller inte med, jag har överlag blivit trevligt bemött sedan den dag jag själv var den 'nyaste medlemmen' på forumet.
Förvisso har jag bara nyligen börjat köpa härifrån, det av den trevlige @Charles_ :)
 
Senast ändrad:

Peter-Parker

Breitling
Men tror också att många hittar till forumet precis innan man ska köpa/sälja. Man googlar som tänkta klocka och råkar hamna på detta forumet och annonser. Som mig själv tex, har hängt på TTT en del och lite här men känner ofta att jag är lite för novis för att blanda mig i diskussioner. Just nu letar jag febrilt efter information om klockan jag strax ska köpa. Det slutade med att jag reggade ett konto och snart kommer jag även lägga ut en annons. Det blir kul att se hur den tas emot när man är en rookie, dock är det ingen jättedyr klocka så det känns väl lugnt. :). Kan dock tänka mig att det är lite svettigt att träffa en "nollpostare" om man säljer en lite mer rejäl pjäs...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag hade inte MVG i svenska men sist jag fick lära mig vad noll stod för var det siffran 0

Jag är inte en person som bryr sig eller lägger nån värdering i hur många posts användare av KS har men du har rätt i att det finns en översittar jargong mot användare med få posts. De anses som nybörjare och ovetande medan en person med en klocksamling som består av EN Seiko och 3000 posts anses som kunnig. Syftar inte på någon speciell ifall nån med 3000 inlägg och Seiko tog åt sig :)

Men antar att det blir så på ett forum med den åldersfördelning KS har...
Tror att du har missuppfattat det hela med att sälja till någon med många inlägg. Det tar tid och dedikation för att komma upp i många inlägg. Man får alltså ett bevis på att personen verkligen vill vara här på KS. Känns därför tryggare att sälja till någon som också vill vara här, jämfört med en ny medlem som lika gärna kan köra en hit and run på en.

Vem minns till exempel inte den nya medlemmen som startade en tråd med en fråga om en klocka, och när han hade fått svar så raderade han bilderna på klockan. Snacka om att missa poängen med ett forum.
 

Amme

Cartier
Tror att du har missuppfattat det hela med att sälja till någon med många inlägg.
Om det är nån som missuppfattat är det nog du. Frågan var att sälja till någon som INTE hade några inlägg...

I övrigt håller jag med dig att ha många inlägg är kvitto på att personen verkligen vill vara på KS. Däremot har det ingen betydelse för användarens kunskap gällande klockor. Det sista med att radera bilder vet jag inte vem/vad du syftar på så jag kan inte yttra mig

Edit: Aha du vara rolig och syftade på mig eftersom bilderna i mitt första inlägg är borta :)
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag sålde en klocka ikväll med noll inlägg på tidssonen dvs köparen var lite misstänksam. Men när jag sa att jag var aktiv på KS var skeptismen borta ifrån köparens sida ;)
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Jag gjorde mitt livs första klockförsäljning i eftermiddags och det till en noll inläggare. Mycket trevlig och affären gick hur smidigt som helst. Kan förstå resonemanget men man får ju även en uppfattning av personen när man gör upp detaljerna.
 

Zcooter

Omega
Jag tycker det är en dålig regel men så är jag ju ingen (b)luffare
Har aldrig råkat ut för något negativt när jag köpt/sålt saker via forum, varken nationellt eller internationellt
jag vill ju gärna ha en finare vardags klocka,
cash is king
 

Joseph

Cartier
Jag hade inte direkt nekat någon med få inlägg och referenser. Men isf gäller det att kolla upp personen lite extra innan. Se så att namn och adress stämmer, be om bild på legitimation innan man möts upp/skickar klockan.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag är själv ny på forumet, men har hunnit med att köpa 3 klockor och lite annat smått och gott. Den dyraste klockan gick väl på lite drygt fem tusen har jag för mig, så risken för att bli rånad då var väl ganska liten.....
Jag träffade den säljaren i ett köpcentrum och bläddrade i sig upp pengar synligt, vilket jag tyckte var olustigt, men det kändes säkert säkrare för säljaren.

Jag hoppas att man med gott förstånd och lite deckartalanger skall kunna kolla upp vem man gör affär med, för som någon skrivit i tråden innan, så är det inte så att en himla massa inlägg är en bekräftelse på att man är seriös, även om jag tror att rånrisken är minimal om man hängt här i flera år.....men jag ser inte det som en fullkomlig säkerhet i alla fall.

När jag kollar efter båt/bil eller något annat jag vill köpa på blocket, så googlar jag alltid upp vem säljaren är, om jag har möjlighet.....om inte annat för att ha något mer att snacka om.

Jag har varit medlem i Klocksamlarföreningen i många år, och det är inte alla här som kommer in på deras happenings utan hjälp......så det visar att jag är mycket seriös, trots få inlägg....:) och inga inlägg bland goodguys/badguys

De största skurkarna är oftast jättetrevliga och känns väldigt tillförlitliga är min erfarenhet.....men som sagt så länge man har klockan i sin hand och inte släpper den förrän man fått sina pengar, så måste man kunna sälja både till sådana som jag, som inte har så många inlägg och till andra som har massa inlägg.....så länge man alltid tänker på egna säkerheten.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om det är nån som missuppfattat är det nog du. Frågan var att sälja till någon som INTE hade några inlägg...

I övrigt håller jag med dig att ha många inlägg är kvitto på att personen verkligen vill vara på KS. Däremot har det ingen betydelse för användarens kunskap gällande klockor. Det sista med att radera bilder vet jag inte vem/vad du syftar på så jag kan inte yttra mig

Edit: Aha du vara rolig och syftade på mig eftersom bilderna i mitt första inlägg är borta :)
Nej nej. Du trodde att det var enbart prestige med många inlägg, jag såg det mer som ett kvitto att användaren vill vara här och är aktiv.

Var det du som frågade värdet på en klocka som sedan tog bort bilderna? Minns inte användaren.
Edit, hm, nä, kan inte ha varit du :)
 

romanov

Cartier
Man får vara lite försiktig :) Känns det inte bra efter att man haft kontakt via telefon eller mail så hade jag dragit mig ur
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om man läser andra trådar, där folk har blivit lurade på sina klockor, så beskriver de alltid tjuven som väldigt trevlig och tillmötesgående.
 

romanov

Cartier
Om man läser andra trådar, där folk har blivit lurade på sina klockor, så beskriver de alltid tjuven som väldigt trevlig och tillmötesgående.
Ja man måste även planera själva mötet bra, platser med kameror osv (som flera andra har nämnt).
Men man kan ju aldrig vara 100% säker tyvärr
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Att skicka en klocka är väl inga problem efter att man fått pengarna. Det läskiga är ju att köpa av någon utan inlägg, referenser etc
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Skiter i antalet inlägg, det viktiga för mig är referenserna på personen ELLER att köparen/säljaren är smidig och trevlig i kommunikationen :) Skambud, kontantköp, och att vilja köpa av vissa delar av det som är till salu är inget jag direkt går igång på
 
Topp