• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljaren säger att den går inom COSC - säger det något om servicebehovet?

Rivalen

Rolex
Jag undrar för min urmakare säger att min 73 år gamla Rolex Cal 59 verkligen är i behov av ompyssling. Han mätte den på GTGn och menade att den nätt upp stannade i vissa positioner och som sagt borde servas. Samtidigt har jag haft den nu dagligen i 3 veckor och den har bara tappat 90 sek på drygt 20 dagar?

Kan även en modern Rolex vara lika egensinnig - behöva en rejäl service och ändå gå inom plus/minus 5 sek? Jag ser ofta "runs within COSC" och hittills sett det som något av en bekräftelse på att allt står hyfsat till. Dags att revidera det tänket? Är minus 5 verkligen inom COSC?

Måste man begära amplitude och beat error mätning för att få en aning om servicebehov? Ger det besked? Normalt skall man ju kunna gå inom en urmakare, men om det inte alltid går.

Komplicerar jag i onödan nu?

Bild
D89Wdzb.jpg
 

morrism

Audemars
Nu talar jag endast ur maskinteknisk synpunkt och jag är ingen urmakare men det är trkniskt möjligt för ett urverk att gå perfekt om det ligger plant och om du sedan t.ex. vrider det 45 grader så stannar det.
 

jabla

Sarlacc
Det är inte bara gångavvikelsen som avgör servicebehov, klockan är ju en keeper så jag tycket den är värd en service och om något slits ut pga uttorkade oljor så blir det nog inte billigt.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
när man snackar COSC på daglig snittavvikelse är det -4/+6 och inte ±5. Så svar på din fråga; -5 är inte inom COSC
 

Rivalen

Rolex
Nu när jag använder den mer så kommer den att få sin service.

Jag menar mer allmänt hur skall man agera som köpare om den sägs gå inom COSC och man inte kan komma inom urmakare innan affären slutförs?
 

maxmol

Panerai
Jag har också sätt att det skrivit "går inom COSC" i annonser hos andrahandsförsäljare och på Ebay. Som jag förstår det så refererar de till gångavikelse och inget annat när de skriver så.

Misstänker att det är ett sätt att slippa skriva vad avvikelsen är, dra till med en erkänd standard för att man ska känna trygghet... Egentligen är praxisens rätt så full.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog säga att en urmakare med maskin kan intyga att det är bra amplitud i tre lägen.
Man kan ju ruka verket så att det ser bra ut fast än att det inte är ok. Men väldigt svårt som köpare skulle jag säga...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Lyssna på din urmakare!

Att klockan för stunden går rätt, behöver inte innebära att den inte är i behov av service. Just Rolex har för övrigt tämligen starka fjädrar, vilket gör att den kan gå med hyfsad precision långt efter att service egentligen skulle ha behövts. Konsekvensen kan bli att delar måste bytas och man kan ju undra om det är bra eller dåligt med den starka huvudfjädern... Men så valde Rolex att göra...

A
 
Topp