• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljer klockor åt företag på K&S?

Kson

Patek
2-Faktor
Hur menar du? Det är nog inte så att någon skulle erkänna att de agerar bulvan åt en handlare, bara för att någon påstår det i den här tråden.

Du får nog hänga här ett tag och skapa dig en ecen uppfattning om vem som säljer vad, alternativt fråga någon via pm.

Särskilt svårt är det egentligen inte. En privatperson som under ett år lägger ut säg drygt 20 st säljesannonser på hyfsat nya +30K Rolex, hur låter det?

En privatperson som blandar dessa 20 st sälj annonser med 500 andra inlägg går det vara säker då? :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Här i tråden diskuteras flitigt försäljning via bulvan, vilket självklart är en fråga värd att diskutera.
Tror dock inte alla som säljer lite väl många klockor här på KS gör det i egenskap av bulvan, utan snarare som privatperson som antingen via spekulativa inköp, alternativt via någon typ av upprättad "klocklina" (tex god kontakt med utländsk handlare), vill tjäna sig en hacka genom att köpa billigare och sälja dyrare.
Det är givetvis Individens ansvar att redovisa detta systematiska utdrygande av kassan till Skatteverket som hobbyverksamhet, men detta sker gissningsvis extremt sällan.. I sådant fall trist för köparna som omedvetet och ofrivilligt bidrar till denna typ av skattesmiteri..
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Skämt åsido.
Kanske lite OT från TS första post. Men man blir förvånad när en säljare använder sig av förra säljarens bilder som är fem månader gamla... Inte alltid detta framgår heller.

Om man inte äger klockan bör detta framkomma väldigt tydligt. Också något som inte alltid är särskilt tydligt i alla annonser som detta berör.
 

Calfen

Panerai
Jag bryr mig egentligen inte om säljaren inte äger klockan dock är det alltid obehagligt att inte få hela sanningen vid ett köp!
 

Charles_

Rolex
Skönt att någon annan frågade...vågade inte erkänna att jag inte fattade ett dyft :)

Nu hänger jag inte med...
Please, explain.


The-best-Patek-Philippe-watch-ad.jpg
 

Hugii

Audemars
Det går inte att finna lösningen här, man får helt enkelt hoppas att alla är ärliga, och man får hoppas att alla köpare är grävare a la Janne Josefsson :).

Vi som är här kan aldrig skapa vattentäta regler eller seder. Vi kan inte bygga en microstat här med egen milis :) som åker hem till alla Säljare och kontrollerar klockan och bilder. Annars blir det offentlig avrättning :)

Vi får förlita oss och vi får vara alltid medvetna att vi handlar på eget risk (brukar kallas för eget ansvar) :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack, jag kopplade inte heller. Är alldeles för många timmar sedan jag gick upp. Börjar förstå varför päronen alltid är trötta på Fredagskvällar när jag är(/var) som piggast..

On topic så ser man en hel del säljare på K&S med nya annonser stup i kvarten där man tänker att det enbart ligger profit bakom dem. Tråkigt, men man har i alla fall lärt sig att inte gå in på dem längre!
 

Apansson

Torpare
För oss köpare handlar väl det om att fortfarande köpa objekt och säljare. Ja, det är svårt på distans kanske, men personligen skulle jag aldrig köpa en såhär dyr sak utan att ha sett den irl först. Är man osäker kan man be att få klockan kontrollerad hos urmakare innan köp... Jag skulle nog inte fundera så mycket på om säljaren gör profit. Finns många kunniga medlemmar på detta forum man kan rådfråga om de tycker det är överprisat etc etc.

Sen vad/om företaget och dess agenter gör för att skippa skatt lämnar jag mig själv utanför. Det är smutsigt, och skattesmitning kan aldrig rättfärdigas.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hur intressant skull k&s vara om bara samlare sålde objekt. Gillar mångfalden men vill ha öppna kort.
I dåliga annonser som jag nappat på har jag fått den infon jag behöver via pm. Synd för säljaren som missar fler spekulanter, värre är det inte?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Köp säljaren, tror de som hängt här ett tag vet vilka som är och inte är att lita på. De som har funderingar kring detta kan göra lite detektivarbete själva eller fråga dem som lurkat här ett tag.

Vad gäller att nyttja en privatperson som bulvan för försäljning åt företag så är det inte ok, man kringgår köparens rätt till garantier osv.

Om någon säljer en klocka som inte är ens egen utan en polares ska det absolut framgå, för då kan man anta att den som säljer inte har koll på amp, gång, overall condition osv. Vilket i slutändan kan leda till att man köper lite grisen i säcken.

Många generaliserar, men som alltid, köp säljaren och gör din hemläxa och är det fishy så avstå att handla.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Man kringgår framförallt andra saker. Garantifrågan är nog det sista man försöker smita ifrån. :)


Visst vet jag som företagare vad du menar, men köper jag en klocka från ett företag så kan jag inte påstå att jag vill se i bokföringen så att den bokförs och att man inte skattefifflar m.m. Men jag förstår din poäng. Om jag köper en klocka från ett företag så förväntar jag mig ett kvitto som fungerar som ett garantibevis t.ex. För att ett kvitto skall kunna ges legit så bör det således redovisas i nån bokföring kan man hoppas?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det jag menar med att alla som agerar som bulvaner på k&s bör outas är att endast en har blivit outad i denna tråd vilket gör det lite snedvridet. Tror även jag kan lista ut vilka vi pratar om men då endast Ernesto har blivit nämnd i denna tråd tycker jag det vore på sin plats att vi öppet berättar vilka de andra är för de som är nya på forumet.
 

BOTL

Panerai
Det är onekligen en hård ton i denna tråd, onödigt hård.

Att sitta bakom ett tangentbord och trissa ett gäng människor mot några få är inte konstruktivt, speciellt eftersom man sitter och vinklar saker på ett sätt som passar ens argument.

Frågan är dock viktig som har tagits upp och jag ser fram emot tydligare riktlinjer för att situationer som denna kan undvikas. Men att hetsa en grupp på detta sätt mot en person, är väldigt fel.

Jag känner både cigarr och vinhandlare som har privata samlingar, det måste väl även de mest högljudda personer förstå inte är konstigt.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är onekligen en hård ton i denna tråd, onödigt hård.

Att sitta bakom ett tangentbord och trissa ett gäng människor mot några få är inte konstruktivt, speciellt eftersom man sitter och vinklar saker på ett sätt som passar ens argument.

Frågan är dock viktig som har tagits upp och jag ser fram emot tydligare riktlinjer för att situationer som denna kan undvikas. Men att hetsa en grupp på detta sätt mot en person, är väldigt fel.

Jag känner både cigarr och vinhandlare som har privata samlingar, det måste väl även de mest högljudda personer förstå inte är konstigt.


Ben Bockbrännarbolmers


Men att sälja saker för någon annan, saker som du själv inte äger och därefter redovisa skick, gångavvikelser osv som om att det vore din egen, det är ok?
 

morrism

Audemars
Hoppas du inte tar emot pengarna från klockorna på ditt eget konto bara Ernesto, en bekant till mig krigar mot skatteverket för att ha fått stora summor insatta på sitt konto som han sedan tagit ut i postväxlar/kontant åt ägaren. Han får nu skatta 30% på alla pengar som flödat in i sitt konto utöver deklarerad inkomst, och pengarnas ägare skrattar glatt.
 

BOTL

Panerai
Men att sälja saker för någon annan, saker som du själv inte äger och därefter redovisa skick, gångavvikelser osv som om att det vore din egen, det är ok?

Jag tolkade inläggen som att han skrivit att den säljs åt en vän, kanske blandar ihop den annonsen och nån annan som han har.

Förstår absolut din tanke med öppna kort och håller med att man bör göra just så.

För min egen del hade jag gärna gjort upp affären med en säljare men velat träffa ägaren för att slutföra köpet. För mig är 30-40k enorma summor och man lär ju veta hur den som man måste jaga ner det ut om det händer nåt ;)




Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp