• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljuppdrag

Izze

Cartier
Tjenare,

Kommer vara lite konstigt så, var redo på det.

Har en klocka värd ca 80-90k som jag vill bli av med.
Men pga. brist på tid och motivation att sålla igenom alla oseriösa så tänkte jag kolla om det finns någonstans man kan vända sig för att få hjälp att få klockan såld.

Finns det en möjlighet till detta? Någon som vet får jättegärna höra av sig i tråden eller PM.
 

JohnDoe

Rolex
Tja det är väl kaplans mfl auktionsfirmor o luxuary watches jag närmast kommer att tänka på. Sedan finns det några handlare här på KS också. Räkna med att det kostar minst 30%
 

tissoter

Audemars
Har du testat och lagt upp en liten annons här på KS?
Det är ju inte som Blocket direkt, där kan jag också förstå om man inte vill lägga ner sin tid på och besvara oseriösa "köpare" .
 

tissoter

Audemars
Är det din Daydate som du ska sälja?
Om så är fallet så tror jag den är lättsåld här på forumet, Rolex säljer som smör här :)
Mycket bättre och annonsera än och ge bort 30 % till någon annan som gör samma jobb....Tycker jag i alla fall :)
 

Izze

Cartier
Kommer ta åt mig och lägga upp den till ett väldigt bra pris på forumet lite senare ikväll, då kanske den går fort och det blir som ni sa mycket billigare än att ge bort 30%. Tack för alla svar.
 

JohnDoe

Rolex
Ja om man kollar på köp/säljprovis på många auktionsfirmor så ligger det på minst 30%. Kaplans t.ex är ju 35% (15 + 20). Svårt att se hur hur någon som jobbar med detta yrkesmässigt kan gå runt på mindre marginal. De måste ju ta moms på mellanskillnaden, dvs på kommissionen. Möjligt att någon som kör det halvsvart på nätet kan klara sig på mindre men jag skulle inte vilja lämna bort min klocka mot ett löfte om "pengar sedan" till någon som inte har en ordentlig ekonomi och försäkringar.
Edit: vi har haft många räkneexempel i olika trådar vad det kostar att driva verksamhet. Det är bara när du mycket stora volymer och snabba lageromsättningar som du klarar dig på låg marginal, dvs under 10%. Självklart funkar det bra med låg marginal om du har sjukpennning, a-kassa och jobbar svart. Men det är väl inte riktigt rimliga kalkyler.
 

holma20

Panerai
Ja om man kollar på köp/säljprovis på många auktionsfirmor så ligger det på minst 30%. Kaplans t.ex är ju 35% (15 + 20). Svårt att se hur hur någon som jobbar med detta yrkesmässigt kan gå runt på mindre marginal. De måste ju ta moms på mellanskillnaden, dvs på kommissionen. Möjligt att någon som kör det halvsvart på nätet kan klara sig på mindre men jag skulle inte vilja lämna bort min klocka mot ett löfte om "pengar sedan" till någon som inte har en ordentlig ekonomi och försäkringar.
Edit: vi har haft många räkneexempel i olika trådar vad det kostar att driva verksamhet. Det är bara när du mycket stora volymer och snabba lageromsättningar som du klarar dig på låg marginal, dvs under 10%. Självklart funkar det bra med låg marginal om du har sjukpennning, a-kassa och jobbar svart. Men det är väl inte riktigt rimliga kalkyler.
Jojo 15+20
Men som säljare tar dom inte 30 aldrig!
De tar 20 från säljaren och 20 från köparen , så han kan räkna med att de tar 20 iaf ..,
Inte 30
 

JohnDoe

Rolex
Jojo 15+20
Men som säljare tar dom inte 30 aldrig!
De tar 20 från säljaren och 20 från köparen , så han kan räkna med att de tar 20 iaf ..,
Inte 30
Men prisbilden för köparen blir hela priset inkl köparprovis så om marknadspriser är 100 så lär ju köparen inte betala 100+ 20% utan snarare 83+20% dvs ca tot 100 (orkar inte decimaljiddra men du förstår säkert). Av de 83 så tar kaplans 15% i provis, dvs ca 12,5 och säljaren får kvar 70 vav de 100. Visserligen inte riktigt 35% provis på marknadspriset eftersom det är procent mot olika belopp men i vart fall en rejäl slant som försvinner.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jojo 15+20
Men som säljare tar dom inte 30 aldrig!
De tar 20 från säljaren och 20 från köparen , så han kan räkna med att de tar 20 iaf ..,
Inte 30
Beror fortfarande på hur man räknar. Om den är lättsåld och man skulle kunna få ut det köparen får ge hos Kaplans, då har du tappat 35%. Men om man sätter ett lägre pris för att göra den mer lättsåld, då kanske man kan se det som du beskriver det. Å andra sidan, i en auktion kan man med tur få ut mer, men då ska den upp över de 35 procenten.
 

holma20

Panerai
Men prisbilden för köparen blir hela priset inkl köparprovis så om marknadspriser är 100 så lär ju köparen inte betala 100+ 20% utan snarare 83+20% dvs ca tot 100 (orkar inte decimaljiddra men du förstår säkert). Av de 83 så tar kaplans 15% i provis, dvs ca 12,5 och säljaren får kvar 70 vav de 100. Visserligen inte riktigt 35% provis på marknadspriset eftersom det är procent mot olika belopp men i vart fall en rejäl slant som försvinner.
Spelar ingenroll vad marknadspriset är!
De är upp till köparna vad marknadspriset blir..
Du har helt fel klubbas ett objekt för 100 så är det självklart att dom inte sänker de till 83 utan då blir det 100+ 20% provis alla gånger!
Annars hade ju alla buda som vildar och sagt "nej ja betalar inte så mkt ja buda upp till, ja betalar bara marknadsvärdet ,
Haha nu får du nog tänka till lite .

Och även av säljaren tar dom 20% av klubb priset ..
Har du någonsin varit i kontakt med kaplans eller dylikt ? Vet inte vad du surrar om

(Vi måste prata om två olika saker )
Ja pratar om aktion ,
Du pratar om ren försäljning?
 

tissoter

Audemars
Kommer ta åt mig och lägga upp den till ett väldigt bra pris på forumet lite senare ikväll, då kanske den går fort och det blir som ni sa mycket billigare än att ge bort 30%. Tack för alla svar.
Tycker det låter vettigt!
Då hamnar klockan hos någon som verkligen uppskattar den också :) Bra på alla sätt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Finns många. Uretvintage tar ju 17-18% om jag minns rätt och att man inte behöver pengar direkt. Man får pengar efter den är såld då. De får ju rätt bra betalt för klockorna så för smidigheten så, varför inte? Nackdelen är att man inte får pengar snabbt med det alternativet.
Sen finns det ju en uppsjö andra handlare också, Luxurywatches, Urveket (christian är goodguy), DrWatch (olle/bernt eller vad han vill kalla sig nu för tiden är goodguy), Jälmers UR, NT mfl mfl, att vända sig till.
Men forumet är seriöst. Knappast som blocket etc här. :)
 

tissoter

Audemars
Finns många. Uretvintage tar ju 17-18% om jag minns rätt och att man inte behöver pengar direkt. Man får pengar efter den är såld då. De får ju rätt bra betalt för klockorna så för smidigheten så, varför inte? Nackdelen är att man inte får pengar snabbt med det alternativet.
Sen finns det ju en uppsjö andra handlare också, Luxurywatches, Urveket (christian är goodguy), DrWatch (olle/bernt eller vad han vill kalla sig nu för tiden är goodguy), Jälmers UR, NT mfl mfl, att vända sig till.
Men forumet är seriöst. Knappast som blocket etc här. :)
Jag har sålt via Uret en gång och det fungerade väldigt bra men tog precis som du säger rätt så lång tid att få betalt, trots att klockan såldes ganska snabbt.
Dock föredrar jag forumet, jag känner ändå inte att jag blir lurad här i första taget så jag fortsätter lobba för det. :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag har sålt via Uret en gång och det fungerade väldigt bra men tog precis som du säger rätt så lång tid att få betalt, trots att klockan såldes ganska snabbt.
Dock föredrar jag forumet, jag känner ändå inte att jag blir lurad här i första taget. :)
Fått offert direkt utav uret? Alltså sälja till uret istället för via? Jag har fått både bra och dåliga priser utav dom.
 

tissoter

Audemars
Fått offert direkt utav uret? Alltså sälja till uret istället för via? Jag har fått både bra och dåliga priser utav dom.
Japp, har fått båda men jag valde kommission då "Cash-direkt" var fruktansvärt dåligt betalt i mina ögon och jag visste med mig att klockan skulle gå ganska snabbt.
Men har man en modell som är svårsåld kan ju det andra vara ett alternativ om man behöver cashen snabbt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag har sålt via Uret en gång och det fungerade väldigt bra men tog precis som du säger rätt så lång tid att få betalt, trots att klockan såldes ganska snabbt.
Dock föredrar jag forumet, jag känner ändå inte att jag blir lurad här i första taget så jag fortsätter lobba för det. :)
Det beror på deras 14 dagars öppet köp + handläggningstid som inte är den rappaste direkt. Sen när man glömt bort att man ens skickat en klocka till dem så får man plötsligt pengar och blir glad. ;)
Men jag håller med. Forumet är suveränt med referenssystem som är väldigt "rengörande". :)
 

tissoter

Audemars
Det beror på deras 14 dagars öppet köp + handläggningstid som inte är den rappaste direkt. Sen när man glömt bort att man ens skickat en klocka till dem så får man plötsligt pengar och blir glad. ;)
Men jag håller med. Forumet är suveränt med referenssystem som är väldigt "rengörande". :)
Håller med, speciellt det där med handläggningstiden. Det är faktiskt det enda negativa jag kommer på.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Bestämde mig för att lägga upp den för ett bra pris i köp/sälj istället för att bli överkörd av avgifterna.
På detta vis får någon här på forumet en billig och bra klocka samtidigt som jag får ungefär lika mycket betalt :)
Den där säljer på 5-10 minuter för det priset. Skulle knipt den om det inte vore för barken. :)
 

Izze

Cartier
Den där säljer på 5-10 minuter för det priset. Skulle knipt den om det inte vore för barken. :)
Har sagt det till andra intressenter förr, men barken gör verkligen klockan perfekt. Hoppas inte att ni tar det här som någon sales pitch, men när ljuset slår perfekt och barken bara lyser upp i ditt ansikte, då får man en riktigt härlig feeling. Tycker att det är riktigt synd att denna klocka måste gå, men det är vad det är!
 
Topp