• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så här blekar man INTE ett insert.

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hejsan.

Sitter och kopierar saker på jobbet och kollar genom lite bilder på mobilen. Tänkte att det kunde vara roligt för några med lite skadeglädje så här innan midsommarledigheten.

Här är före och efterbilder på när jag bakade mitt insert i ugnen. Blev ganska bra tycker jag, dock blev lumepärlan för mörk. Kul att kunna variera med lite olika nyanser.
IMG_2979.JPG
IMG_2980.JPG
IMG_2981.JPG
FullSizeRender.jpg

Men utan solljus så var inserten lite för lika tyckte jag. Tänkte att jag helt enkelt bleker det lite. Då har jag ju ett fräscht och ett slitet :cigar:
Enda jag hade hemma som jag kunde tänka mig vara starkt nog var Mr.Muscle propplösare (tror det var Mr.Muscle).

Skvätte i lite vatten i ett glas och lite propplösare. La i insert. Satte timern på 10 min. Gick och gjorde diverse.
Timern ringer och jag sätter på kranen med rinnande vatten i glaset. Ser ett svart "moln" rinna ut. Tänker att det där var nog inte så bra.
Så här blev resultatet:

IMG_3004.JPG
IMG_3005.JPG


Läste på burken och insåg att det var kaustik soda. Hade fått för mig att jag läst att det inte får säljas i butik längre för att det är för starkt.

Summan av detta är att jag borde läst innehållsförteckning. Samt att jag borde kanske ha haft insertet i 30 sek istället för 10min.
Men det var ju ett kul experiment alla fall :)

PS. Albinoghost insert säljes dyr. DS.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är väl rejält premium på Rolex ghostinsert, så det var väl inte så dumt.:D
Hade snarare motsatta problemet när jag blekte mitt insert . Klorin och kalklösning var det jag hade hemma. Tog ganska lång tid innan det det hände något, säkert minst ett dygn (blev bra till slut). Men till nästa gång vet jag att propplösare är the shit när det gäller blekning.:)
Eller är det helt enkelt så att Seiko gör bättre grejor än Rolex?;)
IMG_0582_zpseb4758ff.jpg
b0402-jpg.291003
 

rogart-63

Patek
Bakade du det i ugnen först och sedan Mr.Muscle? Isåfall tror jag det är det som gjorde att det löstes upp?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det är väl rejält premium på Rolex ghostinsert, så det var väl inte så dumt.:D
Hade snarare motsatta problemet när jag blekte mitt insert . Klorin och kalklösning var det jag hade hemma. Tog ganska lång tid innan det det hände något, säkert minst ett dygn (blev bra till slut). Men till nästa gång vet jag att propplösare är the shit när det gäller blekning.:)
Eller är det helt enkelt så att Seiko gör bättre grejor än Rolex?;)
Både och såklart! :)
Bakade du det i ugnen först och sedan Mr.Muscle? Isåfall tror jag det är det som gjorde att det löstes upp?
Ja jag bakade det först och gick med det några dagar innan jag blekte.
Haha! :D Snyggt! Du kanske kan måla på något själv!
Damens nagellack blir grejer det!
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Hejsan.

Sitter och kopierar saker på jobbet och kollar genom lite bilder på mobilen. Tänkte att det kunde vara roligt för några med lite skadeglädje så här innan midsommarledigheten.

Här är före och efterbilder på när jag bakade mitt insert i ugnen. Blev ganska bra tycker jag, dock blev lumepärlan för mörk. Kul att kunna variera med lite olika nyanser.
IMG_2979.JPG
IMG_2980.JPG
IMG_2981.JPG
FullSizeRender.jpg

Men utan solljus så var inserten lite för lika tyckte jag. Tänkte att jag helt enkelt bleker det lite. Då har jag ju ett fräscht och ett slitet :cigar:
Enda jag hade hemma som jag kunde tänka mig vara starkt nog var Mr.Muscle propplösare (tror det var Mr.Muscle).

Skvätte i lite vatten i ett glas och lite propplösare. La i insert. Satte timern på 10 min. Gick och gjorde diverse.
Timern ringer och jag sätter på kranen med rinnande vatten i glaset. Ser ett svart "moln" rinna ut. Tänker att det där var nog inte så bra.
Så här blev resultatet:

IMG_3004.JPG
IMG_3005.JPG


Läste på burken och insåg att det var kaustik soda. Hade fått för mig att jag läst att det inte får säljas i butik längre för att det är för starkt.

Summan av detta är att jag borde läst innehållsförteckning. Samt att jag borde kanske ha haft insertet i 30 sek istället för 10min.
Men det var ju ett kul experiment alla fall :)

PS. Albinoghost insert säljes dyr. DS.
Damn vad snyggt! Det må inte ha gått som planerat, men det där gillar jag faktiskt :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gjort samma misstag själv, dock inte med ett rolex insert ;) Klorin + lite vatten är bättre, iaf om klorinet är starkt (det var mitt, räckte med 2-3min för albinoeffekt). Men en lär sig av sina misstag, bara påt igen :)
 

_jonte

Patek
Jäkla osis!.. Tror du måste bleka först och baka sen. När du bakar bränner du sönder färgen/översta lagret, och det tvättas den bort av klorin eller ammoniaken.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Mmmm.... Propplösare för att bleka inserts eller Michael Jackson:eek: är ingen bra ide. Den klassiska propplösaren är baserad på kaustiksoda eller lut vardagligt talat. Har ni hört talas om avlutade möbler? Lut är ett utmärkt färgborttagningsmedel och inte ett blekmedel. Vill man bleka något så är klor och ännu hellre väteperoxid valet. Jag tror dock att väteperoxid numera är svårt att få tag på för privatpersoner.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mmmm.... Propplösare för att bleka inserts eller Michael Jackson:eek: är ingen bra ide. Den klassiska propplösaren är baserad på kaustiksoda eller lut vardagligt talat. Har ni hört talas om avlutade möbler? Lut är ett utmärkt färgborttagningsmedel och inte ett blekmedel. Vill man bleka något så är klor och ännu hellre väteperoxid valet. Jag tror dock att väteperoxid numera är svårt att få tag på för privatpersoner.
Klor för pooler borde väl fungera fint och vara lätt att få tag på?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Javisst, och finns att köpa nästan överallt. Eftersom jag har pool själv har jag märkt att detaljer i poolen som t.ex termometern med tiden blekts trots den mycket svaga doseringen. Det tar visserligen ett par år men patineringen blir attans fin:)
Bara att blanda till ett lite starkare bad och köra nato/inserts i. :)
 
Topp