• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så, hur kontrollerar ni gången?

jurassicjay

Cartier
som rubriken lyder; hur gör ni?
Jag vet att det bästa är en timegrapher, men jag är dessvärre för fattig som student (för det andra skulle sambon strypa mig i sömnen om hon såg att jag lagt en tusing på att kolla hur exakt mina klockor håller tiden).
Så, hur gör ni? Äggklocka?

Jay
 

JohnDoe

Rolex
Finns lite appar där du kan kolla gången genom att fota klockan med ca 24h mellanrum så räknar den ut hur rätt den går.
 

Psykel

Patek
@n1tro @Psykel givetvis.
Har lite krux med två st 7s26 och de har ju som vi vet ingen hacking..
Någon som har något bra förslag?
Har en Seiko 5 med det urverket. Kanske inte går att nolla den på sekunden, men jag har kontrollerat genom att kolla hur "fel" den går för tillfället, säg 21 sekunder före iphonen, och sen kontrollerat med det som referens ett dygn senare. Alltså går den då 30 sekunder före iphonen drar den 9 sek/dygn.
 

MånsT

Rolex
Ställer efter digital väckarklocka (satellitkontrollerad) och kikar på den varje kväll när jag tar av uret.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra fråga, ibland stämmer inte atom uren överens med varandra. Vad är det mest exakta att tillgå?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
som rubriken lyder; hur gör ni?
Jag vet att det bästa är en timegrapher, men jag är dessvärre för fattig som student (för det andra skulle sambon strypa mig i sömnen om hon såg att jag lagt en tusing på att kolla hur exakt mina klockor håller tiden).
Så, hur gör ni? Äggklocka?

Jay


Appen twixt är bra, även om jag föredrar timegrapher. Men ur kostnadsperspektivet så är twixt bättre
 

M.U

Rolex
Fast ska gången kontrolleras som var TS frågeställning spelar det knappast någon roll om den ligger 10, 20,30 eller 120 sek före eller efter fröken ur mm. Så länge den ligger på samma värde konstant. Eller hur?
Exakt 120 sek före är ju rätt bra, för då är det bara att putta fram klockan 2 min ;) :p
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När jag jämför SS-klockan med Fröken UR så är det ca 0,5-1 sekunds skillnad mellan de två.
De kanske har kalibrerat den sedan du kollade sist?
För mig visar "SS-klockan" den aktuella tiden för mitt operativsystem. Testade att ställa om systemklockan och vips så ändrades "SS-klockan".

Litar man på klockan på datorn så fungerar säkert "SS-klockan" bra för att mäta gångavvikelser :)
 
Topp