• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så, hur kontrollerar ni gången?

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Watchville appen på mobilen kör jag med. Men KS klockan uppe i hörnet duger ju framöver för mig.
 

ruchac

Omega
Ställer efter min radiokontrollerade väckarklocka köpt på Clas Olsson för nån hundralapp,
visar exakt alltid.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Appen Watch Tracker (iOS) som synkar mot ett atomur.

Här är t ex min Orient Dolphin där jag lagt 2 datapunkter per dag (en på morgonen och en på kvällen).

image.png
 

Gitarrlararn

Breitling
Sekundställer efter radiokontrollerad bordsklocka, använder klockan någon vecka som vanligt och slår ut ett snitt. Känner att det borde vara mest rättvist då man inte gör exakt samma sak varje dag.
 

månljus

Panerai
Ställer klockan efter datorn eller appen Time. Sen är det bara att kolla över tiden lite då och då. Varvar relativt ofta mellan mina klockor så brukar få ställa om dom lite då och då.
 
Watchville appen på mobilen kör jag med. Men KS klockan uppe i hörnet duger ju framöver för mig.

Du vet säkert detta redan men det tål väl att nämnas igen, KS-klockan visar bara vad systemklockan i enheten (datorn, mobilen, surfplattan etc.) du besöker KS på visar.

Surfar in på http://rl.se/ratt-tid-i-datorn
Ställer klockan på sekunden och kollar igen efter ett dygn. Sist jag kollade gick min datejust 16200 +/-0

Använder faktiskt också den sidan, främst för att den är första träffen på google om man söker efter "klocka". Brukar dock sällan ställa in klockan exakt, utan det blir mer att jag kontrollerar hur mycket fel klockorna går. Använder främst min Speedmaster och vet att den fortar sig några sekunder om dagen, har inte mät exakt men ca 3-5 sekunder per dag. Så jag brukar helt enkelt ställa tillbaka klockan en minut ungefär varannan vecka och det har fungerat bra hittills. Just går den 23 sekunder efter jämfört mot http://rl.se/ratt-tid-i-datorn.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du vet säkert detta redan men det tål väl att nämnas igen, KS-klockan visar bara vad systemklockan i enheten (datorn, mobilen, surfplattan etc.) du besöker KS på visar.



Använder faktiskt också den sidan, främst för att den är första träffen på google om man söker efter "klocka". Brukar dock sällan ställa in klockan exakt, utan det blir mer att jag kontrollerar hur mycket fel klockorna går. Använder främst min Speedmaster och vet att den fortar sig några sekunder om dagen, har inte mät exakt men ca 3-5 sekunder per dag. Så jag brukar helt enkelt ställa tillbaka klockan en minut ungefär varannan vecka och det har fungerat bra hittills. Just går den 23 sekunder efter jämfört mot http://rl.se/ratt-tid-i-datorn.
Jag kollar inte heller så ofta. Händer ibland, framförallt när klockan är ny.
Brukar ställa mina klockor på lördagarna, jag har gjort det till en liten trevlig rutin.
Det är lördag, man kanske tar en tur med veteranmopeden upp till fiket i byn, skrotar i trädgården (inget särskilt jobb) eller hamnar framför allsvenskan på tv. När man har lite lördagsfeeling passar det bra att kolla över klockorna. :rolleyes:
 
Topp