• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så lika, men så olika

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag gillar Universal Genéve. Bra design och hög kvalité. När jag fick min senaste UG var jag tvungen att kontrollmäta den igen. En elegant 18K herrklocka från ca 1965. Den kändes så stor! Ja, egentligen precis lagom stor men hade den bara varit unsen större hade den kännas Daniel Wellington stor. Efter kontrollmätning mäter den 32,9mm.

IMG_7164.JPG


Precis samtida och även den handjagad är en i rostfritt stål. Den kontrollmäts till exakta 34mm, men känns mindre! Och det är ju inte så konstigt. Här har vi praktexemplet på vad mycket respektive lite tavla/glas samt glasring gör för intrycket. Guldarens glas mäts till 31mm medan SS till 23mm. Dessutom är glaset mer kupat på SS vilket får tavlan att verka än mindre. Med snabb räkning kan vi konstatera att guldaren har 82% större urtavla! Så lika men ändå så ofantligt olika.

IMG_7108.JPG
IMG_7165.JPG


Här är mina UG samlade. Bra spread på dem trots att det är guppur och bara skiljer 1,1mm i diameter som mest! :)

IMG_7166.JPG


//Rozzy
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Superfina, har du någon bakgrund på märket? Aldrig hört talas om det.
En fin och anrik tillverkare från 1894. Var först med armbandsur som hade kronograf. De tillverkade även boetter, urverk mm till andra klockmärken och levererade klockor som såldes av Hermès. Länge enbart inhouse verk. Finns än idag men inte så populära. Lite doldis även på vintagemarknaden men har de senaste 5-10 åren blivit allt mer eftertraktade. Hög kvalite som jag anser väl kan jämföras i nivå med samtida Omega och Longines.
Gerald Genta designade den fina Poleroutern (min näst längst till höger) som ursprungligen var en beställning från SAS för deras atlantflygningar över nordpolen.
UG är kända för sina fina microrotor verk (som jag har i 14K klockan längst till höger).
Kool tillverkare tycker jag. Läs mer här tex;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Uni...The_Chronograph_and_.22Watch_Couturier.22_era
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härlig samling @Rozzy ! UG är bra skit! Hoppas det inte gör något, om jag kapar tråden lite, fast jag ändå håller mig lite inom ämnet :) Jag har en undran om vilken tillverkare som var först med dessa boetter med "vridna" bandhorn. Någon som vet?



 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Härlig samling @Rozzy ! UG är bra skit! Hoppas det inte gör något, om jag kapar tråden lite, fast jag ändå håller mig lite inom ämnet :) Jag har en undran om vilken tillverkare som var först med dessa boetter med "vridna" bandhorn. Någon som vet?



Trevlig samling där med! Jag gillar verkligen den typen av boetter/bandhorn. Tidigare har jag tänkt att det var Omega som var först, men sedan insett att UG hade dessa ungefär samtidigt (typ 1953 med sin Polerouter). Finns det något tidigare exempel? Kan det vara Genta som kom upp med designen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevlig samling där med! Jag gillar verkligen den typen av boetter/bandhorn. Tidigare har jag tänkt att det var Omega som var först, men sedan insett att UG hade dessa ungefär samtidigt (typ 1953 med sin Polerouter). Finns det något tidigare exempel? Kan det vara Genta som kom upp med designen?
Alla tidiga var HF-boetter?
 
Topp