• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sålt med Klarna

Jonte73

Audemars
Tjena.
Har sålt en klocka på tratten med hjälp av Klarna.

De jvla dårarna betalar inte ut pengarna om summan är över 500kr direkt utan de håller pengarna upp till två veckor !
Klockan har anlänt till köparen som hämtat den, skickades naturligtvis rekat men själv ser jag inte röken av pengarna innan den tredje mars !

Helt otroligt !

Har snackat och skällt på både tratten och Klarna men vad hjälper det .

Så ni som skall sälja med hjälp av Klarna, be warned och lusläs villkoren .
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tjena.
Har sålt en klocka på tratten med hjälp av Klarna.

De jvla dårarna betalar inte ut pengarna om summan är över 500kr direkt utan de håller pengarna upp till två veckor !
Klockan har anlänt till köparen som hämtat den, skickades naturligtvis rekat men själv ser jag inte röken av pengarna innan den tredje mars !

Helt otroligt !

Har snackat och skällt på både tratten och Klarna men vad hjälper det .

Så ni som skall sälja med hjälp av Klarna, be warned och lusläs villkoren .
Är det inte för att köparen ska kunna ångra köpet de håller pengarna i de två veckorna?
 

Jonte73

Audemars
Baserat på säljarens betyg tydligen.
Under fem poäng så håller de pengarna i minst två veckor !

Detta står att läsa i villkoren för säljare, men hittas inte helt enkelt !
Sista gången jag säljer med Klarna kan jag säga.

Det handlar inte om pengarna utan om principen !
 

demondave

Rolex
Aldrig använt Klarna. Får vibbarna av konsumtionskredit inte långt mycket seriösare än SMS-lån, gärna med "gratis" kredit och skamlösa avgifter dolt långt in i det finstilta. Har dom börjat snäppa upp sig, eller är det bara jag som fått helt fel uppfattning?
 

Norra

Panerai
Jag sålde en klocka på Tradera och fick då veta samma sak, nämligen att pengarna skulle trilla in 2 veckor senare. Jag ringde Klarna och enligt dem kommer pengarna så lång fram i tiden just för att det handlade om en hög summa. Hade enligt dem inget att göra med att köparen skulle få tid att inspektera varan utan det var just för att "summan var så hög". Enda gången köparen kan få tillbaks pengar är om jag går in på Tradera, in på annonsen i fråga och gör en "returnering". Pengarna kommer alltså enligt dem oavsett.
 

Klarna

Breitling
Tjena.
Har sålt en klocka på tratten med hjälp av Klarna.

De jvla dårarna betalar inte ut pengarna om summan är över 500kr direkt utan de håller pengarna upp till två veckor !
Klockan har anlänt till köparen som hämtat den, skickades naturligtvis rekat men själv ser jag inte röken av pengarna innan den tredje mars !

Helt otroligt !

Har snackat och skällt på både tratten och Klarna men vad hjälper det .

Så ni som skall sälja med hjälp av Klarna, be warned och lusläs villkoren .


Hej Jonte73!

När en utbetalning för det man sålt på Tradera sker beror på olika faktorer. Hur högt beloppet man sålt för är en av de faktorerna och kan påverka hur fort man får sina pengar. Du kommer givetvis att få betalt för det du sålt.

Om du vill att jag ser närmare på din utbetalning kan du mejla mig på [email protected] med ditt personnummer, så tar jag fram informationen.

Mvh, Madeleine
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hej Jonte73!

När en utbetalning för det man sålt på Tradera sker beror på olika faktorer. Hur högt beloppet man sålt för är en av de faktorerna och kan påverka hur fort man får sina pengar. Du kommer givetvis att få betalt för det du sålt.

Om du vill att jag ser närmare på din utbetalning kan du mejla mig på [email protected] med ditt personnummer, så tar jag fram informationen.

Mvh, Madeleine


Hej Madeleine,
Vad är anledningen till att summan är en parameter som gör att utbetalningen dröjer längre?

Mvh
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Inte många företag som registrerar sig på KS för att bemöta kritik. Respekt. Vore ju något för försäkringsbolagen tex, IF, länsförsäkringar osv. Skulle nog tjäna en del på det.

Jag har förövrigt aldrig haft problem med Klarna, alltid smidigt och trevligt bemötande. Trevlig personal dessutom.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Klarna är bra! Stör mig på att CDON har bytt till Qliro. Har gått två veckor nu, fortfarande inte fått tillbaka mina pengar för en returnerad produkt.

Suck.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste man acceptera Klarna som betalningsmetod om man säljer via tradera eller varför använder folk Klarna? Swhish är ju sjukt smidigt och snabbt för både köpare och säljare (förutsatt att båda har det). Finns det någon förled med Klarna som jag missat?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kanske för att ju högre summa, ju bättre ränta får Klarna på pengarna under tiden de håller dem och ju mer pengar tjänar Klarna. o_O


Det är sannolikt för att risken i transaktionen är högre. Räntan är småpengar i dagsläget och kombinerat med den korta tiden lär det inte ens räcka till kaffebröd för ledningsgruppen på Sveavägen. ;)

Måste man acceptera Klarna som betalningsmetod om man säljer via tradera eller varför använder folk Klarna? Swhish är ju sjukt smidigt och snabbt för både köpare och säljare (förutsatt att båda har det). Finns det någon förled med Klarna som jag missat?


En köpare som betalar med Swish är till 100% utlämnad till säljarens godtycke. Vill han skicka en låda sten så kan han göra det.
Visst, omdömessystem i alla ära, men det är inte direkt jättesvårt att skapa fejkkonton på Tradera och bygga upp en positiv feedback.

Klarnasystemet känns som en jätteförbättring för köparna och därmed även säljarna i det långa loppet. Fler vågar buda på dyra varor helt enkelt.
 

MrJon

Cartier
Jag har förstått det som att man håller i pengarna som en säkerhet ifall varan inte skulle hålla måttet? Men det kanske är fel? Sen är det ju självklart ingen nackdel för Klarna att få förvalta pengarna lite längre, men alla måste ju tjäna pengar...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Måste man acceptera Klarna som betalningsmetod om man säljer via tradera eller varför använder folk Klarna? Swhish är ju sjukt smidigt och snabbt för både köpare och säljare (förutsatt att båda har det). Finns det någon förled med Klarna som jag missat?


Klarna/Paypal är bra vid högre belopp. Då kan köparen kontrollera att allt är ok, innan pengarna slussas vidare till säljaren...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Måste man acceptera Klarna som betalningsmetod om man säljer via tradera eller varför använder folk Klarna?
Nu har jag inte sålt på Tradera sedan Klarna kom med i bilden. Men jag misstänker att eBay (de som äger Tradera) inte riktigt tycker om att de inte kan ta en procentuell avgift på penningatransaktionen för banköverföringar (som är det vanligaste betalningsmedel på Tradera). Genom att ta med Klarna i leken så har säkert Tradera och Klarna någon deal där Tradera får en del av kakan. Klarna tjänar sina pengar på folk som inte betalar fakturan eller inte betalar den i tid...

På eBay så tar eBay ut avgiften procentuellt på försäljningsvärdet + frakten. Sedan så är Paypal i princip ett krav för att sälja, och eftersom eBay även äger Paypal så går procenten som Paypal tar ut rakt ner i eBays fickor. Smart upplägg...


Lite feedback till Klarna : Numera när man handlar på många platser där ni har hand om betalningen så går det att välja faktura, direktbetalning samt via kort. Men... Det är först när man har bekräftat beställningen och det klart och tydligt står "Köpet är nu klart" som man via en relativt liten länk, efter lite "dela upp betalningen"-reklam, kan klicka sig fram för att ändra betalningssätt till något icke-faktura. Detta är enligt mig väldigt smutsigt gjort och tillhör inte god sed. Jag vill kunna välja betalningssätt innan jag bekräftar min beställning. Det känns som att det kan trilla in anmälningar till Konsumentverket eller liknande.


(Sorry för OT.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klarna/Paypal är bra vid högre belopp. Då kan köparen kontrollera att allt är ok, innan pengarna slussas vidare till säljaren...
Har nog fortfarande inte fattat hur Klarna fungerar. Trodde det var en ren fakturatjänst. Hanterar Klarna återköp och utreder tvister?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har jag inte sålt på Tradera sedan Klarna kom med i bilden. Men jag misstänker att eBay (de som äger Tradera) inte riktigt tycker om att de inte kan ta en procentuell avgift på penningatransaktionen för banköverföringar (som är det vanligaste betalningsmedel på Tradera). Genom att ta med Klarna i leken så har säkert Tradera och Klarna någon deal där Tradera får en del av kakan. Klarna tjänar sina pengar på folk som inte betalar fakturan eller inte betalar den i tid...

På eBay så tar eBay ut avgiften procentuellt på försäljningsvärdet + frakten. Sedan så är Paypal i princip ett krav för att sälja, och eftersom eBay även äger Paypal så går procenten som Paypal tar ut rakt ner i eBays fickor. Smart upplägg...


Lite feedback till Klarna : Numera när man handlar på många platser där ni har hand om betalningen så går det att välja faktura, direktbetalning samt via kort. Men... Det är först när man har bekräftat beställningen och det klart och tydligt står "Köpet är nu klart" som man via en relativt liten länk, efter lite "dela upp betalningen"-reklam, kan klicka sig fram för att ändra betalningssätt till något icke-faktura. Detta är enligt mig väldigt smutsigt gjort och tillhör inte god sed. Jag vill kunna välja betalningssätt innan jag bekräftar min beställning. Det känns som att det kan trilla in anmälningar till Konsumentverket eller liknande.


(Sorry för OT.)


Då är det ju lite konstigt att Tradera inte pushar paypal mer, då de indirekt är samma ägare... Har Tradera slutat med integrerat paypal?

Edit: Ser att paypal fortfarande finns kvar.
 

Jonte73

Audemars
Hej Jonte73!

När en utbetalning för det man sålt på Tradera sker beror på olika faktorer. Hur högt beloppet man sålt för är en av de faktorerna och kan påverka hur fort man får sina pengar. Du kommer givetvis att få betalt för det du sålt.

Om du vill att jag ser närmare på din utbetalning kan du mejla mig på [email protected] med ditt personnummer, så tar jag fram informationen.

Mvh, Madeleine
Tack för erbjudandet du får gärna skynda på utbetalningen.
Efter nogrann läsning av villkoren framgår det varför det dröjer.

Det ni bör förbättra är att skriva tydligare vad som gäller vid utbetalning.
Ni framhäver med all tydlighet hur enkelt det är att sälja med hjälp av Klarna att det är gratis mm.
Där kan ni lägga till ovanstående så att säljaren redan där kan ta ställning till om denne vill att ni sitter på utbetalningen i minst två veckor, jag tycker att det är riktigt dåligt av er och kommer inte sälja med er hjälp mer.

Tackar för erbjudandet dock.
Med vänlig hälsning,
Jonte
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Måste man acceptera Klarna som betalningsmetod om man säljer via tradera eller varför använder folk Klarna? Swhish är ju sjukt smidigt och snabbt för både köpare och säljare (förutsatt att båda har det). Finns det någon förled med Klarna som jag missat?


Sist jag sålde på tradera fick jag välja om jag ville använda klarna eller inte! Swish är ju väldigt smidigt för dessa affärer :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag köper betydligt mer än jag säljer, men jag tycker det är konsitgt att näst intill all risk ligger på säljaren. Denna osäkerhet gör nog att många drar sig för att sälja genom Tradera/Ebay.

Swish, banköverföring eller paypal gåva är att föredra...
 

Jonte73

Audemars
Jag begriper naturligtvis att en del är att skydda köparen så att denne får en chans att
se om varan är som utlovat.

Men skall det behövas upp till två veckor för köparen att se om varan är som utlovat !
Tom en blind ser väl det på ett dygn åtm !
 
Topp