Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Söker info om Lemania

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andsan, 2 april 2014.

1. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Jag har visat denna tidigare, en chronograph , manuell, ca 1965. Nu är den hos urmakaren i Vadstena och enligt honom är det en 815 A med urverk 321. Har ni någon info om denna?

Tack på förhand

/Anders.S

2. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    En bild

Fixoflex, Gummo och LongCon gillar detta.
  3. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Rätta mig om jag har fel. Men är det inte samma urverk som sitter i speedmaster cal. 321.

Icaras gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Flytta tråden till vintagedelen? Känns som du får bättre svar där.

Jävligt nice kronograf! :)

yonsson gillar detta.
  5. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Jo. Det stämmer
    Sk månklockan

6. fc2

fc2 Borgare

Är otroligt udda modell. Kan det varit något beställt av något lands militär? Lemania 817 är ju "Viggen"-klockan och den fanns nästan enbart som SwAF och SAAF med ett fåtal undantag av Benytone, Tissot och Chronographe Suisse. När slutade Lemania använda 2310 (321)? De använde väl 1277 mfl mellan det att de gick från 2310 till 1872/1873?

7. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
  8. fc2

fc2 Borgare

Har läst den länken men klockan ser inte ut att vara från 50-talet - min gissning är ~-65. Kan det vara en prototypklocka? Jag skulle fortf inte vara förvånad om det är en motsvarighet till 70-talets 817, dvs en modell besälld av militär gren och där man sedan sålt av resterande delar som en egen modell.

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

10. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Håller helt med. Med lite fler bilder kan jag jämföra med min movado som har samma boett som zenith a277. Min är från c:a -65 men jag har sett i princip samma modell med andra visare från -60.

Edit: ser nu att zenithen på bilden också dateras till -60 av handlaren. Trodde att de visarna kom senare.

11. Johan M

Johan M Borgare

Ser ut som Lemanias speedmastermodell. Jag minns att Lemania satte ihop en del av Omegas speedmasters men minns inte om det är på urverket eller på tavlan som det skulle stå Lemania.

Andsan gillar detta.
  12. fc2

fc2 Borgare

Många Speedmaster sattes ihop av Lemania men det stod inte Lemania på varken tavla eller urverk. Många Extract of Archive till gamla Speedys har referens till Lemanias fabrik.

Andsan gillar detta.
  13. fc2

fc2 Borgare

För er som är intresserade, kanske mest av allt Andsan, så finns en snarlik Lemania på http://www.watchesofknightsbridge.com/

Buying -> 2014-07-12 katalog -> sid. 71. Dock är den lite senare och har 1783 istället för 2310 samt annan tavla men boett och vridring verkar samma.

Andsan och Fixoflex gillar detta.
  14. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Har inget att tillföra mer än ett spontant - skitfin!

Hojta till om du vill sälja eller byta.

15. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby

Tack! Ska kolla upp länken när jag kommer hem från NYC.

16. fc2

fc2 Borgare

17. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Tack

Den var ganska lik
    Närmaste hittills. Klockan är nu med den svenke urmakaren i Italien för att där få nya tryckknappar. Det har varit väldigt svårt att hitta rätt tryckknappar till den men urmakaren har en kontakt i Italien som har ett stort lager av Lemania delar så det är bara att hoppas att han har rätt tryckknappar.

18. fc2

fc2 Borgare

Fortsätt uppdatera. Lemania är favoritmärket efter Omega så jag är väldigt nyfiken på all info som kommer fram.

19. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Jag skall hålla er uppdaterade hur det går med den

Mårtenssons ur Brookfield