Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Söker information om ärvd klocka

Diskussion i 'Vintage' startad av SvepandeAndreas, 15 juli 2015.

1. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

Hej,
    har fått ärva nedan klocka från min farmor som fått den av sin far.
    Ungefär när tror ni att den är ifrån och vad är det för urverk? Även nyfiken på stämplarna innanför boettens baksida om någon kan tyda dem?

FullSizeRender2.jpg
    FullSizeRender.jpg

MVH
    Andreas

M.L., Kettil, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Verkar vara något av dessa företag?
    IMG_20150715_131738_350.JPG
    Tippar på tidigt 30-tal.

Senast ändrad: 15 juli 2015
    Fixoflex och Kettil gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Också en silverstämpel, men det förstod du kanske redan?

4. Strindberg

Strindberg Biskop

Den är gjort i 90% silver, vilket borde göra den mjuk som fan. Märkligt, fast lite coolt.

Mått på den? 29 mm?

5. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Finns ett par silverklockor här på forumet. Jag tycker det är märkligt att det inte tillverkas nya idag. :)

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Verket är ett FHF 30 .

eriksson850 gillar detta.
  7. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag har en utan verk, tror @Gummo köpte en liten handraverad rackare också, men just 0.900 är märkligt. .830 verkar ju vettigast så man får lite hårdhet.

8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Aha du tänker så, jo ser på min att den också är 0,800.
    Är det stor skilknad i hårdhet mellan 800 och 900? Rent silver vet jag är väldigt mjukt, men 900 är ju fortfarande en legering.

9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jo, min är stämplad 800 om jag minns rätt. Den är kidnappad så jag kan tyvärr inte kolla övriga stämplar.
    Din ser fin ut @SvepandeAndreas ! Beklagar din farmors bortgång. Ta vara på klockan. Serva, putsa glas och sätt på ett snyggt band.

10. Strindberg

Strindberg Biskop

.830 är verkssilver, som man använder till bestick osv, .925 är smyckessilver. Pröva att böja en silvergaffel jämfört att bryta i en silverring, klar skillnad, sen nöts det mjuka silvret mycket mer.

eriksson850 gillar detta.
  11. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

Tack för alla trevliga svar! Vad tror ni en service på denna pjäs kan gå på ungefär? Möjligt att genomföra? Känns som att fjädern inte riktigt inte är med i matchen för kronan bara snurrar och tar aldrig stopp. (Inget motstånd när man vrider).

/Andreas

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Allting beror på skicket på delarna som sitter i, och vilken typ av service du vill ha. Då verket är runt 80 år gammalt finns det ju kanske inte högvis med nos reservdelar :)
    Om det nu som @rogart-63 säger ett fhf 30 verk, så finns iaf en utbytesfjäder på cousin för 10 pund.
    https://m.cousinsuk.com/sku/watch-parts/fhf-movement-parts/attribute-search/gr4880?_=1437060332842
    I övrigt om delarna är i ok skick och du mest vill att den ska ticka med ok amplitud, vettig gångtid och tidshållning, kanske det räcker med en rengöring och rundsmörjning. Om du vill byta ut alla delar som har minsta lilla slitage känns det som (förutom svårt att sourca delar) det kan bli rätt dyrt.
    Rengöring, rundsmörjning och ny fjäder går väl kanske på runt 1500:- hos en uris.