Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Söker input från speedmaster ägare

Diskussion i 'Diskussion' startad av Isac85, 21 mars 2015.

1. Isac85
    Trådstartare

Isac85 Bonde

Hallå gott folk

Rycker lite i köptarmen, en speedy uppfyller mina estetiska krav, ställer dock mig tveksam till att behöva dra upp den manuellt varje/varannan dag.
    Frågan är således: hur jobbigt är det att dra upp den? En polare hävdar bestämt att huvudanledningen till att han sålde sin var just detta. "Hal liten krona som man inte fick grepp om" utvecklade han det med, (sen om han har flottigare fingrar än andra eller har greppstyrka som en tvååring låter jag vara osagt)

Automatic finns ju med, men är rädd för att den inte kommer kännas "äkta"
    Har även förstått att servicekostnaderna för den är milt sagt hutlös i förhållande till anskaffningsvärde

Tacksam för lite input

Mvh
    Seb

2. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Absolut inte ett skäl till att avstå! Trivs fenomenalt med min det är utan tvekan en keeper for life!!

Konsul gillar detta.
  3. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Att dra upp den är en del av grejen. Njutbart!

Uffe, Konsul, mega och 3 andra gillar detta.
  4. wayne

wayne Friends of KS

Inga problem med att dra upp den, det är rätt så trevligt. Har haft 2st men på något konstigt sätt blev jag lite småless klockorna efter ett tag, men man måste någon gång i livet äga en Speedy;)

Patrik J gillar detta.
  5. wayne

wayne Friends of KS

Så är det!

wundlander gillar detta.
  6. JonasF

JonasF Stadsbo

Från:
    Skurup
    Nu alternerar jag mellan olika klockor så jag brukar få dra upp den jag har på mig oavsett om den är manuell eller automatisk och för mig är detta inget problem. Klocka i sig är helt fantastisk så det är bara för dig att köpa! :)

7. Fsjberg

Fsjberg Stadsbo

Instämmer med de ovan. Att dra upp den är inga problem överhuvudtaget.

8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Inga problem, man vänjer sig och det blir lite av en ritual.

Har haft ett gäng Speedys av olika årsmodell och noterat att ju nyare Speedy – desto trögare uppdragning. Att dra upp en välsmord gammal 321 är en ren fröjd. Har dock haft nya 1861 som man nästan fått sår i fingrarna av.

9. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Visst är kronan liten men jag har aldrig uppfattat uppdraget som besvärligt trots att jag har stora händer.
    Som alla här säger det är ju en del av grejen med speedyn. Det händer jämt att jag drar upp den oftare än jag behöver[emoji4]

10. freddan

freddan Torpare

Att dra upp den är inga problem. Det vänjer man sig vid efter ett tag.
    Men den stora anledningen att skaffa speedy är att den är så otroligt mångsidig. Får den ett svart läderband är det en jättetrevlig dressare. Är man i skogen, på med ett grönt nato och den ser stenhård ut. Mesh funkar kanon för lite retro feeling eller så kör man den bara plain med länk. Mycket mer mångsidig (tycker jag) än Rolex som alltid hamnar tillbaka på sitt oyster då jag tröttnar på alternativ efter en dag.

Konsul och JayLar gillar detta.
  11. nissehult

nissehult Friends of KS

Har en ny Speedy. Skön att dra upp, inte trög. Tickar skönt vid uppdragningen, och den startar ganska fort efter 4-5 varv. Ganska bra att inte ha datum också = snabbstart.

Servicekostnad genom inköpspris är mycket högre för min Seiko SARB017 än min Speedy...

12. wayne

wayne Friends of KS

Vad hände, blev lite småsugen på en Speedy (igen), saknar ritualen att skruva upp den för dagens vedermödor :)

Jonte73 gillar detta.
  13. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Svärsonen har en och ser inga problem med detta. Själv har jag en handjagad Rolex. På morgonen när man skall ta på sig klockan drar man den - tar 20 sekunder extra. Fördelen med handjagat är att man kan lägga ifrån sig utan att tänka på powerreserven, bara man drar den varje morgon när man tar på sig den.

En underbar klocka som jag gärna skulle/skall äga - passa på och lägg den mot örat när du drar upp den - njutning.

paradis gillar detta.
  14. Isac85
    Trådstartare

Isac85 Bonde

Hmm får kanske bli ett litet inköp då! Tackar för alla tankar och synpunkter!

15. M021

M021 Friends of KS

Det tillhör morgonrutinen, mellan morgonkaffet och tandborsten ungefär!

16. Taxman

Taxman Friends of KS

Tycker speedmastern är jäkligt snygg och skulle själv kunna tänka mig en. Att dra upp klockan tycker jag bara är roligt och adderar ngt extra (gör det varje dag med min gamla Omega seamaster). Enda nackdelen med speedyn är väl vattentåligheten.

nissehult och Rivalen gillar detta.
  17. smulster

smulster Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Det är halva grejen med en Speedy. Efter ett par dagar är det inget man tänker på, man gör det bara.

18. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Trevlig stund att dra upp den på morgonen. Jag sätter bara pekfingret under kronan och drar det fram och tillbaka. Behöver aldrig pilla med fingerspetsarna [​IMG]

sm2wls, Rivalen, Mykeys och 1 annan gillar detta.
  19. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    +1

20. Phileas Fogg

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Fantastiskt nöjd med min. Brunt läder ska inhandlas i närtid, kommer ta min uppskattning till ännu en nivå!

21. Otgdy

Otgdy Torpare

Hade bestämt mig för speedyn sen länge, en av de få sakerna som fick mig att tveka var just handjagandet. Inga som helst problem visade det sig, och som många ovan skriver - en trevlig morgonritual! Gå och köp, jag älskar min!

22. Otgdy

Otgdy Torpare

dubbel

23. sm2wls

sm2wls Bonde

Från:
    Umeå
    Just morgonritualen med att vrida på kronan till den gör precis rätt motstånd är ju närmast meditativ - köp!

24. lex

lex Bonde

Stämmer in i kören och påstår jag med att vrida upp den är en härlig morgonritual :)

25. fc2

fc2 Borgare

Ogilllar klockor som man inte behöver dra varje dag. Om man vill ha klocka som är lättdragen ska man köpa en pre-pro. Lättare klocka att dra finns inte.

26. isbjörn

isbjörn Borgare

+1 !
    Jag brukar roa mig med att gissa hur många drag den behöver till fullt sedan förra uppdraget. Det räcker ju att dra varannan dag men jag gör det oftare "för att det är så skönt"!
    Min 321 hade 53+ h gångreserv sist jag kollade.

Icaras och plattfot gillar detta.
  27. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jag skulle gissa att det inte har så mycket med att verket är välsmort utan mer hur "tröga" tätningarna är. Senare speedys har ju lite bättre vattentålighet och har möjligen tightare tätningar. Jag märker på min som inte går jättelätt så "fjädrar" kronan t.o.m. tillbaka något vid rotationen vilket jag misstänker beror på just töjning av tätningen.

Patrik J gillar detta.
  28. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

Stämmer säkert. Har också noterat "fjädringen". Nästan så att det gått mer bakåt än framåt vid uppdragning ibland. :)

29. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Får väl fresta TS med en bild också. Testar just nu svart nato. ImageUploadedByTapatalk1427131417.089204.jpg

sm2wls gillar detta.
  30. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Som allt annat, bara en fråga om vana med manuella verk. Speedyn är, som redan nämnt, inte särskilt krävande när det gäller att vrida upp gångreserven.

31. Sebby

Sebby Torpare

Jag har absolut inga problem med det, var väl lite knepigt i början till en början dock. :)

Mårtenssons ur Brookfield