• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

söker inspiration och tips kring första klockan. 10-25000kr

Gaera

Breitling
Hej!

Jag håller på att leta efter min första automatiska klocka.
Budget ligger någonstans 10-25k och jag är öppen för begagnat också.

Ganska små handleder i 16,5 cm och har därför svårt för över 42 mm.

Klockan ska ha någon form av stållänk.

Mitt problem är att jag inte hittar så många som faller i smaken, klockor jag är svag för är Oris Aquis, breitling SOH, och IWC Ingenieur.

Alltså en hyggligt dressad klocka som ändå går till en skinkpaj och jeans.

Har ni några tips?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej!

Jag håller på att leta efter min första automatiska klocka.
Budget ligger någonstans 10-25k och jag är öppen för begagnat också.

Ganska små handleder i 16,5 cm och har därför svårt för över 42 mm.

Klockan ska ha någon form av stållänk.

Mitt problem är att jag inte hittar så många som faller i smaken, klockor jag är svag för är Oris Aquis, breitling SOH, och IWC Ingenieur.

Alltså en hyggligt dressad klocka som ändå går till en skinkpaj och jeans.

Har ni några tips?


En rolex datejust låter som en vinnare! Skulle funka till en västerbottenpaj också! ;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Omega planet ocean, nya med 8500 verket eller gamla lite tunnare med 2500 verket. Smaksak gällande utseendet.
Eller en vanlig Omega SMP keramisk. Tudor black bay också bra val, eller en Tudor Pelagos. Speedmaster funkar också.
 

Mattan

Panerai
Datejust , vill du ha lite sportigare look så köp en med Oysterlänk eller en Oysterquartz om det inte måste vara automat.
 
Eftersom det är en första klocka och för att du inte ska falla i träsket med att sälja ut och börja om (som yours truly som skriver just nu ;)) så hade jag nog börjat i den lägre regionen av din budget. Dock ska det tilläggas att det kan vara roligt att, när man "funnit" sig själv i klockvärlden/intresset, sälja och börja om.


Kolla gärna andra märken än de vanliga Rollarna som folk älskar att rekommendera (mkt bra märke, arbete osv men verkligen inte min grej, kanske din?).

Jag hade nog tagit en titt på följande klockor/märken och så får du ta och se om du gillar de:)

Christopher Ward C20 Lido (kanske lite billig:S )
Sägs ha gjorts som en hyllning för 60-talets designer från bl.a IWC
Fanns först som limited edition men släpptes fler pga av den stora efterfrågan, kan fås i nyskick för runt 4-5k.

Har ett ETA 2836 med features som hacking & 38h Power reserve.

xFuuhEP.jpg

jEKeA92.jpg



Tag Heuer Aquaracer

Vet inte om det är med eller utan kronograf du var ute efter med SOHn men det finns båda och de går väl på runt 15k nya (utan kronograf).

2TqrvIY.jpg

cey7u8j.jpg
 

Rivalen

Rolex
Köp begagnat av säljare med goda referenser - fråga ref här - köp gärna på K&S. Köp gärna en mekanisk Rolex eller Omega, då de ofta kan säljas utan större förlust om du skulle ångra dig senare. Hur viktigt är det att kunna bada den? Om inte så viktigt, så tycker jag en Speedmaster Moon Watch 3570.50 eller 3572.50 kan vara vårt att fundera på (en del badar med dessa - trycktestade då). Mekaniskt är kul, men för mig är automatisk inte nödvändigt (du nämnde det, men var inte säker vad du menar är viktigast mekaniken eller automatiskt uppdrag) för jag gillar morgonstunden då jag drar upp den och vet hur länge den har Power oavsett om jag lägger ifrån mig den eller inte. En Speedy har både sport/äventyr och elegans.
 

Limpas

Cartier
Låter ju som att en Datejust eller Exp1 är melodin här, passar till allt. Tudor BB (gärna med ännu ett B) skulle också göra jobbet galant. Skickar in Omega 2254.50 i högen också :)
 

RDFG

Cartier
Börjar du inte i lite fel ände? För mig känns det rimligare att först hitta en klocka du vill ha, och sedan spara till dess pris, istället för att fixa budget och sen försöka hitta något inom den?
 

Snutti

Omega
Börjar du inte i lite fel ände? För mig känns det rimligare att först hitta en klocka du vill ha, och sedan spara till dess pris, istället för att fixa budget och sen försöka hitta något inom den?

När jag trillade in på KS hade jag som TS en målbudget på mellan 10'-25'. Det jävliga med att inte låsa sig vid en budget utan att istället hitta en klocka man vill ha är att de bara blir dyrare och dyrare ju mer man surfar på KS. Slutade med att jag i veckan blev med en ny SubC för mer än dubbla min ursprungliga budget :angel:
 

Gaera

Breitling
Den sista rolexen gillar jag! Hittar ingen i 15tusen-trakten online dock. Vad heter modellen mer än datejust?
 

Gaera

Breitling
Börjar du inte i lite fel ände? För mig känns det rimligare att först hitta en klocka du vill ha, och sedan spara till dess pris, istället för att fixa budget och sen försöka hitta något inom den?
Jag bestämde mig för en klocka, Breitling SOH, och nu när jag har råd med den fick jag upp ögonen för hur mycket mer kul klockor det finns. Det skulle jag aldrig börjat med märker jag nu. :banghead:
 

Hassler

Omega
Jag har blivit nykär i Omega Speedmaster, finns en variant som är 39mm som heter "Reduced". Går att hitta i princip nyskick för kring 16k. Är väl knappast lik någon du nämnt men trots det grymt läcker och en klassiker. :p
 
Topp