Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Söker någon med Tag Heuer kunskap beträffande kaliber...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 12 maj 2014.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Finns det en kaliber som heter kaliber 3.96?!

Tack på förhand.

2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Efter lite eftersökningar av undertecknad tycks en del ETA 955.112 stämplas med "Tag Heuer 3.96" i Tag Heuers klockor, exempelvis vissa Professionals.

Camo00, China och Affe gillar detta.
  3. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Hmm...tack, men i detta fall så är klockan jag pratar om en automat, står 3.96 inne på urverket. Professionals var Tag heuer serie 2000 ens quartsklocka. Kan det verkligen stämma att både automat och kvarts har samma benämning.

Warwian gillar detta.
  4. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Här hittade jag en bild på verket jag syftade på:[​IMG]

Har du någon bild att tillgå på automaten?

Affe gillar detta.
  5. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Har ingen aning ifall det har med calibern att göra, men hittade detta på nätet.

Från nätet.

Min.

6. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Okey, nu har jag gjort ytterligare efterforskningar. Verket i din klocka är förresten sannolikt ett ETA 2824-2.
    Vad gäller beteckningen 3.96 är det lite lurigare. Jag hittade exempelvis några andra exempel på skumma beteckningar använda av Tag Heuer.

Här är ett annat ETA 2824-2 med beteckningen 4.95:

Här är en annan ETA 955.112 med beteckningen 4.95:

Hittade också en bild på ett ETA 955.11 med beteckningen 2.93:

Exakt vad beteckningarna betyder kan jag dock inte svara på. Vad gäller klockorna med beteckningarna 4.95 har de ju onekligen snarlika boetter, kanske har det någonting med boetttyp/referensnummer att göra?

Affe gillar detta.
  7. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Här är några ytterligare bilder på klockan vilken innehöll ett ETA 955.112 med beteckningen 3.96 (precis som din automat).

Finns det några gemensamma drag med din automat?

Affe gillar detta.
  8. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härligt jobbat Warwian :wideyed: .Det finns inga gemensamma drag på min automat och den Tagen som var sista bilden du la upp. Så vad har vi kommit fram till, eller rättare sagt du med dit ruggiga bra jobb på och googla. Kan vi till 99% säga att det sitter ett ETA 2824-2 verk i min klocka. tack så jätte mycket för hjälpen ;)

Warwian gillar detta.
  9. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Inga som helst problem! Kanske är beteckningen relaterad till batch, likt ett batchnummer, eller till produktionsdatum? Vem vet!

Mårtenssons ur Brookfield