• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker tips för casual dressklocka

Kim

Panerai
Slår ett slag för Davosa!
http://www.urtid.com/-klockor-for-henne/classic-automatic-guldplaterad


Screenshot_20160130-112238-01.jpeg

40 mm och automatisk och ligger på ca 8000:-

Bild på min
DAVOSA.JPG
 

t0mt3far

Omega
Gillar Hamilton Intra-Matic. 60-tals vibbar och ett pålitligt ETA 2892-verk för runt 6-7k. Finns i 38 och 42mm och i guld om du hellre önskar. Kanske kan vara något?

Tycker Visodate:n är på tok för tjock för att användas till dressklocka och att tim-visaren känns en aning för kort. Personlig åsikt såklart.

Iom att din budget är mellan 5-7' så kanske vintage-dressare kan vara någonting? Vintage Omega är ju klassiskt och går att hitta för rimliga priser..

Bra förslag!
 

levman

Cartier
Tycker Visodate:n är på tok för tjock för att användas till dressklocka och att tim-visaren känns en aning för kort. Personlig åsikt såklart.
IMG_4528.jpg


Iom att din budget är mellan 5-7' så kanske vintage-dressare kan vara någonting? Vintage Omega är ju klassiskt och går att hitta för rimliga priser..

221904574_c53ca067-f8e1-4f15-9a1e-ced3131cae31.jpg

496.118.jpg

omega-seamaster-p215-2.jpg
Mycket snygga exempel. En sådan skulle jag vilja ha, någon gång i alla fall!
 

levman

Cartier
Åh, blev väldigt osäker nu på vad jag vill ha. Är helt inne på en Certina Day-Date som jag vill inhandla nästa vecka. Var initialt inne på en med läderband, och har tittat på denna en tid:
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006.430.16.031.00

Kan inte bestämma mig om jag vill ha en med länk dock, då M.L. var riktigt snygg.
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-titanium-c006.407.44.081.00

Denna alltså med Day-Date. Har svårt och hitta den dock.

Vad känner ni? Vilken ser bäst ut? Passar den som dressklocka, eller är den för tjock?

http://www.seiyajapan.com/products/s-sarb065
Annars inne på den med..

Hamilton Intra-Matic ser riktigt fin med. Finns dock inte på uret.se eller klockia? Är det fysisk butik som gäller?
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag skulle ökat min budget med ngn tuding och slagit till på den grand seiko som ligger på ks. 9k är nog ett bra pris. Att stega in med en GS är bra.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Röstar definitivt också för en vintageklocka. Du får med god marginal in t ex en Zenith-dressare i din budget och då har du över till en service också.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den verkar vara lite mindre dessutom än Certina-klockorna vi kollar på? Alltså i diameter.

Edit: Någon som någonsin köpt med "Uret Protection" eller dylikt? Behöver man sånt?
Longines är fin, men 35 mm kommer nog upplevas rätt dressigt, om du inte har väldigt tunna handleder. Certina day-date på länk, är nog en bra casual allroundklocka, då den även är mer vattentät än många andra förslag i tråden.
 

levman

Cartier
Longines är fin, men 35 mm kommer nog upplevas rätt dressigt, om du inte har väldigt tunna handleder. Certina day-date på länk, är nog en bra casual allroundklocka, då den även är mer vattentät än många andra förslag i tråden.
Vill ju ha en dressig klocka. Mitt jobb* kräver kostym så tror den passar bra i det sammanhanget.

Certina Day-Date kommer det nog bli mot våren och användas mer som en klocka jag har på sommaren eller dylikt. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill ju ha en dressig klocka. Mitt kräver kostym så tror den passar bra i det sammanhanget.

Certina Day-Date kommer det nog bli mot våren och användas mer som en klocka jag har på sommaren eller dylikt. :)
Då så. Bara att köra! Tycker den verkar riktigt trevlig, om du inte vill ge dig in på vintage.
 

levman

Cartier
Mitt letande fortsätter.... Var nere på Franks Ur och kollade på Longines Heritage Conquest, och tyvärr så såg det ut som om klockan skulle ha suttit på mitt lillfinger istället..

Jag är 190 lång och tränar väldigt intensivt, så är lite större bygd på 91 kg. Har rätt "beniga" handleder, men klockan såg ofantligt fjantig ut på mig.
Både jag och hon som hjälpte mig enades om att 39 är nog det minsta jag kan ha, men att jag nog borde ha kring 41 mm. Snöade in mig på lite olika klockor där, men gillade verkligen TAG Heuer Carrera men också Montblanc Timewalker Voyageur UTC.
http://www.chrono24.com/en/montblanc/timewalker-voyageur-utc-automatic-mens-watch--id3252692.htm

Dessa är ett snäpp upp dock. Hon tyckte jag skulle hålla ut tills Tag Heuer Connection släpps, för när "bluetooth" funktion inte fungerar med ens telefon längre så fick man byta in klockan mot ett automatiskt ur. Vad menade hon med det?

Nya förslag uppskattas, och gärna en lite större variant... Tyckte verkligen Montblanc var sinnessjukt cool!
 
Topp