• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Söker tips och råd ang försäljning

robotrock

Breitling
Hej!

Ny på forumet och är helt grön när det gäller handel med klockor utanför butik så söker lite tips och råd.
Jag funderar på att sälja min Hublot aero bang all black (310.CM.1110.RX) och min första fråga är hur jag värderar andrahandsvärdet på klockan så jag kan sätta ett pris i en annons? Klockan är köpt 2009 i Geneve och jag har box, cert och allt annat. Nypris var/är 150000. Klockan är i mycket fint skick bortsett från en mindre repa på vänstersidan av uret. Vad är ett rättvist pris?

Om man hittar en köpare hur utför man då försäljningen på bästa och säkraste sätt?

Min sista fråga är om jag inte skulle hitta en köpare via detta forum eller andra annonssidor hur gör man då? Finns det butiker som köper begagnade hublot klockor eller andra sätt?

Är tacksam för alla råd och tips, även sånt jag inte frågat efter, och tackar på förhand! :)
 

David

Bödeln
Kolla liknande modeller på chrono24.se, hittar du en intresserad köpare i Sverige bör du kunna få något mer än vad motsvarande klocka i samma skick säljs för utomlands.

Det är ett stort om huruvida du kan hitta en köpare i Sverige eller inte, det är svårt att sälja en klocka för 100k+.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kolla samma modell på chrono24.

Ta bra bilder på din klocka, som rättvist presenterar skicket.

Lägg ut annonsen här med ett pris som är jämförbart med chrono24.

Vid eventuell affär, kolla referenser på köparen.
 

TKVF

Panerai
Och är du eller köparen osäkra så träffas ni hos en AD och gör upp affären live. Köper/säljer man en klocka för runt 100´ så kan man förvänta sig att man hämtar upp den om man inte träffats innan.

Begrunda också att skriva ordentliga papper på klockan, både för dig och köparen.

Jag antar att exempelvis uret (vintage) har så dom även kan agera mellanhand i Hublotaffären om man vill det, har ingen koll på hur deras priser eller hur det fungerar generellt, men kolla in på uret.se så finns säkert infon där. Då blir det ju en "oberoende" mellanhand mellan er två.
 

David

Bödeln
Dåligt med svar från offret gällande omständigheterna, men ändå tänkvärt:

http://www.network54.com/Forum/5946...05/R%E5nad+p%E5+min+16800+och+116710+ikv%E4ll

Gör en riskbedömning av mötesplatsen, och ha gärna några vänner i närheten.

Ta inte med klockan första gången ni träffas, låt inte köparen sätta sig i en bil med dina grejer oavsett ursäkt, använd inte betaltjänster i stil med paypal och utgå ifrån att "officiella" mail du får kan vara förfalskade.

Swish är en bra tjänst som låter dig se pengarna på kontot direkt, betalningen kan inte återkallas och du slipper kontanthantering.
 

TKVF

Panerai
Dåligt med svar från offret gällande omständigheterna, men ändå tänkvärt:

http://www.network54.com/Forum/5946...05/R%E5nad+p%E5+min+16800+och+116710+ikv%E4ll

Gör en riskbedömning av mötesplatsen, och ha gärna några vänner i närheten.

Ta inte med klockan första gången ni träffas, låt inte köparen sätta sig i en bil med dina grejer oavsett ursäkt, använd inte betaltjänster i stil med paypal och utgå ifrån att "officiella" mail du får kan vara förfalskade.

Swish är en bra tjänst som låter dig se pengarna på kontot direkt, betalningen kan inte återkallas och du slipper kontanthantering.

Finns det något maxbelopp på Swish? Annars finns väl fortfarande bankväxel som betalmedel om man vill?
 

TKVF

Panerai
Ringde Handelsbanken och kollade. Swish har en beloppsgräns på 5000/transaktion. Samt 15000/fyradagarsperiod. Dock kunde man skicka upp till 150 000 om man föränmäler det via internetbanken.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Skulle jag sälja en sån dyr klocka (+100k) så skulle jag nog överväga att anlita en mellanhand (Uret Vintage, Dr Watch med flera) för att slippa risk för rån eller liknande. Eller så hittar du en köpare här på K&S med goda referenser, kan ta lite längre tid men förmodligen värt det
 

cab

Audemars
2-Faktor
Kolla med uretvintage.se de köper beggade klockor och min erfarenhet är att de betalar bra också.
 

Lunkan

Cartier
Snygg klocka!

Du kan även kolla med Tony på Luxurywatches i sthlm om du inte får den sålt här eller annan annonsplats.
 

Rille

Rolex
Vad är då ett "hyffsat" pris? Lite mindre än om du själv skulle sålt en klocka på tex forumet? I så fall låter det inte så dumt. :)

Har fått 3 olika förslag på 3 olika klockor och det har varit varierande med hur nöjd jag varit.

En gång fick jag 1000kr mer än jag lagt ut den för på forumet en annan gång samma som jag tänkt mig och en gång flera tusen under vad jag tänkt mig.
Så värt en förfrågan via deras onlinetjänst alltid, då det är gratis :)
 

David

Bödeln
Får du 105-110 av uretvintage utan krångel hade jag i dina skor inte ens övervägt andra kanaler, inte värt besväret. Annars skulle jag prova 115-120 här och på TTT.
 

robotrock

Breitling
Tack för alla svar! Verkligen hjälpsamt.

Ska kika på allt ni sagt och återkommer med resultat :)

Vet faktist inte hur jag lyckades repa sidan är ju svårt med keramik men plötsligt va det så :S
 
Topp