• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sökes: En duktig och trevlig urmakare, gärna i Stockholm

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla trevliga forummedlemmar! :)

Jag har några klockor som jag vårdar ömt, jag har också en del klockor som jag inte vårdar lika ömt, och dessutom har jag en del klockor som jag designar om för att känna att jag vill vårda dem ömt. Jag gillar att designa om saker, jag har det som yrke, och när det kommer till min hobby så brukar jag veta direkt vad jag vill göra med en klocka när jag ser den. Detta har landat i några projekt där jag behöver urmakarhjälp. Jag har frågat ett par av de större, inkl. forumsponsorerna, och nu letar jag efter en urmakare som faktiskt vill ta sig an mina projekt samt inte fnyser åt mig när jag föreslår dem. Det jag håller på med är inget olagligt, det är bara följande:
  • Byte av ändlänkar och spänne på NSA-armband. Mitt verktyg/förmåga räcker tyvärr inte till. "Farfars klocka" har jag hört bra om, men när jag frågade dem så lät det nästan som om de inte visste vad NSA var.
  • Borstning/polering av armband och boett, som inte kommer matcha den design som urtillverkaren tänkt sig. AD:s och urtillverkaren själva vill inte göra detta.
  • Byte av urtavla och visare (till andra originaldelar, inget fejk!), som inte kommer matcha den design som urtillverkaren tänkt sig. AD:s och urtillverkaren själva vill inte göra detta heller.
  • Service av felaktigt märkt ETA-urverk från 70-talet. Någon har försökt bluffa genom att etsa dit ett annat kaliber-namn på verket, och den urmakare jag frågat vill inte ta i det med tång fastän det är uppenbart vad det är för verk egentligen.
  • Lagning av microbrand med standardverk. Kommentaren jag fick var "det där uret är för billigt för att laga". Det ska väl de skita i, jag vill ju att klockan ska fungera.
Så, era bästa tips på folk som vet vad de håller på med samt är trevliga! Kosta vad det kosta vill, i tid och pengar, men de får gärna befinna sig i Stockholm.
Tack på förhand!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gamle Werner Koch på ABC har hjälpt mig (och farsan och farfar) i bra många år.
Totalrekond (ny krona, glas, verksdelar, tavelfötter, allt original) av en USA-LeCoultre från 50-talet? Inga problemz. Åtgärda skenande SKX? Nemas problemas! Fixa morsans självdöda Tissot inklusive kronbyte? Det där fixar Werner!
Oklart om han kan/vill/vågar sig på allt du har listat men nog är det värt ett försök. Nota bene: Werner är väldigt duktig men inte billigast i byn. Har butik på Hornsgatan i höjd med Mariatorget och nås vanliga arbetstider på 08-6446490!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Gamle Werner Koch på ABC har hjälpt mig (och farsan och farfar) i bra många år.
Totalrekond (ny krona, glas, verksdelar, tavelfötter, allt original) av en USA-LeCoultre från 50-talet? Inga problemz. Åtgärda skenande SKX? Nemas problemas! Fixa morsans självdöda Tissot inklusive kronbyte? Det där fixar Werner!
Oklart om han kan/vill/vågar sig på allt du har listat men nog är det värt ett försök. Nota bene: Werner är väldigt duktig men inte billigast i byn. Har butik på Hornsgatan i höjd med Mariatorget och nås vanliga arbetstider på 08-6446490!
Tack! Han fanns med på min lista, men jag har hört att han inte är jättetrevlig? :) Jag ska definitivt kolla med honom i alla fall.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Fler alternativ? Jag har hört folk säga "min urmakare" om någon hemlig person någonstans. Det går bra att skicka PM om det är så också, jag vore evigt tacksam! :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Diamantfrankenrolle?

Werner och farfars känns som de bästa alternativen i Stockholm. Gamla urmakare är ju ofta original :)
I wouldn't be caught dead with a Rolex ... :)

Men ja, jag känner en f.d. urmakare i Stockholm. Han hamnar definitivt i original-facket. Men, han har lite trubbel i livet så jag vill inte störa honom med sånt här. Har stört honom för några år sedan, det får räcka nu. Man ska inte utnyttja folk.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker Werner är supertrevlig, men då har jag aldrig försökt pruta ner honom en krona. Tycker han tar ett klart skäligt pris för sitt arbete, speciellt jämfört med AD. Visst är han egen, men efter mer än 40 år i branschen (vilken bransch som helst) är det helt ok. Rekommenderas varmt!
 

ozzyozzy

Cartier
Jag har reparerat ett par klockor hos en äldre herre (minns ej namnet) på Tegnérgatan. Urmakeri och klockaffär som stått där typ 100 år.

Han är prisvärd och gör ett bra jobb, på minussidan så är han lite virrig men det kanske adderar ngt...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har reparerat ett par klockor hos en äldre herre (minns ej namnet) på Tegnérgatan. Urmakeri och klockaffär som stått där typ 100 år.

Han är prisvärd och gör ett bra jobb, på minussidan så är han lite virrig men det kanske adderar ngt...
Right. Jag blir lite avskräckt när han har mest kvartsur i fönstret, om jag minns rätt. Men bra. Tack för tipset.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det där säger mig ingenting, hosta fram vad det är för klocka istället.
Jag tänkte dra mina klockhistorier senare, egentligen. Har några ur hos Kaplans just nu för lite detektivarbete och värdering. :) Men, vi kan väl ta den aktuella här nu, i den här tråden så får jag dra en annan i en annan tråd vid tillfälle.

Jag har en Heuer Montreal 'Stefan Bellof'. I en sådan ska det sitta ett Heuer Calibre 12. Skillnaden mellan 12:an och 11:an är inte så stora, 12:an svänger fler gånger i minuten och har lite annan finish. I min Heuer sitter ett Calibre 11 med "11":an bortborrad och ersatt av en skruv som det står "12" på. Snyggt va? :) Kaplans ville då tyvärr inte värdera klockan (i försäkringssyfte) och jag frågade en av de större urmakerierna/klockbutikerna i stan om de kunde tänka sig att serva ett Heuer-ur. Javisst, sa de, men sen sa de nej när de fick reda på att det var ett cal 11 istället för cal 12. Alltså, jag kan lite granna förstå resonemanget, de kan inte garantera och stå bakom ett felaktigt urverk i en vintage-klocka vid en försäljningssituation etc. Jag erbjöd mig att skriva under ett papper som avskriver dem allt ansvar, men det går de ju inte heller med på. Så ... om jag vill ha uret servat så blir det inte via dem. Jag anser inte att bolags renommé står och faller med om allt är "rätt och riktigt" så länge det är "rimligt".

Med Kaplans diskuterade jag vad jag kunde göra, och det enda som jag kan göra är ju att försöka hitta ett Heuer Cal 12 och ersätta. :p Det håller ju tyvärr inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte dra mina klockhistorier senare, egentligen. Har några ur hos Kaplans just nu för lite detektivarbete och värdering. :) Men, vi kan väl ta den aktuella här nu, i den här tråden så får jag dra en annan i en annan tråd vid tillfälle.

Jag har en Heuer Montreal 'Stefan Bellof'. I en sådan ska det sitta ett Heuer Calibre 12. Skillnaden mellan 12:an och 11:an är inte så stora, 12:an svänger fler gånger i minuten och har lite annan finish. I min Heuer sitter ett Calibre 11 med "11":an bortborrad och ersatt av en skruv som det står "12" på. Snyggt va? :) Kaplans ville då tyvärr inte värdera klockan (i försäkringssyfte) och jag frågade en av de större urmakerierna/klockbutikerna i stan om de kunde tänka sig att serva ett Heuer-ur. Javisst, sa de, men sen sa de nej när de fick reda på att det var ett cal 11 istället för cal 12. Alltså, jag kan lite granna förstå resonemanget, de kan inte garantera och stå bakom ett felaktigt urverk i en vintage-klocka vid en försäljningssituation etc. Jag erbjöd mig att skriva under ett papper som avskriver dem allt ansvar, men det går de ju inte heller med på. Så ... om jag vill ha uret servat så blir det inte via dem. Jag anser inte att bolags renommé står och faller med om allt är "rätt och riktigt" så länge det är "rimligt".

Med Kaplans diskuterade jag vad jag kunde göra, och det enda som jag kan göra är ju att försöka hitta ett Heuer Cal 12 och ersätta. :p Det håller ju tyvärr inte.
Fjantigt att inte kunna få hjälp, trodde det var typ en homage eller något åt det hållet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag ser inte signaturer på mobilen.
m8rt.JPG
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hah! Fick ett intressant mail ikväll. Det verkar som att Kaplans kan ha fel angående Heuern. Återkommer i en annan tråd någon gång :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Detta är ju riktigt kul @m8rt ! Håll oss uppdaterade i hur det går med allt. Tryck gärna denna info i halsen på dem. Värsta jag vet är snorkigheter/högfärdigheter på felaktiga grunder. Har iofs stora problem med högfärdigt folk och fä oavsett grund men det blir ännu värre när man inte har koll på vad man talar om.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
  • Byte av urtavla och visare (till andra originaldelar, inget fejk!), som inte kommer matcha den design som urtillverkaren tänkt sig. AD:s och urtillverkaren själva vill inte göra detta heller.
Idag har jag varit hos ovan nämnd urmakare och han valde att inte ta i ovanstående punkt med tång. Han ska dock fixa lite andra punkter, så tack för tipset! Jag har också varit hos två andra varav den sista plockade in klockan och skulle fundera på det. Jag har valt att inte säga exakt vad jag vill göra, eftersom jag vet att en del här på forumet inte tycker det är okej, men full transparens är bättre än töntar, så ... här kommer min förklaring och min teori.

Jag har en 10 år gammal Speedmaster som jag vill liva upp genom att skapa en panda av den. Jag har kommit över en Mitsukoshi-urtavla (tack till andra i forumet för det) och en tim samt minut-visare i silver. Jag vill byta tavlan, behålla kronografvisarna och sekundvisaren i vitt och köra tim/minut i silver. Detta bryter mot Omegas designprinciper, så alla som vill hålla sig väl med Omega totalvägrar. Den teorin jag har baserat på mötet med två olika personer idag var att Omega är stenhårda och man blir av med licensen/rättigheten/whatever att få serva Omega-ur om man går emot dem. (Jag hajar att de inte gillar att man ändrar deras design, jag håller dock inte med. Den diskussionen kan vi ta någon annanstans.) Min anti-Omega-känsla växte när jag dessutom såg någon form av skräck i ögonen på de jag pratade med. Trevligt företag, låter det som. Bra relationer med sina återförsäljare. Inte. Jaja, vi får se om den sista urmakaren jag fick fatt på kan tänkas göra jobbet. Jag tänker inte berätta vem det är, inte ens när det är klart, för då ställer de väl inte upp.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kaplans-killen sa typ "oj, ja, jag kan ju inte veta allt, intressant..." när jag förklarade om att verket visst kan se ut som mitt, men det blir ingen värdering ändå för boetten saknas serienummer och då gör de inte det. Jag funderar på att prova en annan värderare.

Det verkar också som att min Speedmaster håller på att transformeras.

NSA-armbandsproblemet jag hade, har Werner löst.

Det låter som början på en bra vecka.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Haha, de ringde från urmakaren som har min Speedmaster och sa "Du vill alltså byta tavla. Varför?" med ett skratt och uppföljningen "Den är ju så snygg redan!" :)
De fixar det åt mig och jag säger inte vilka det är. Jag säger bara tack.
 
Topp