• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sökes: Företag som kan tillverka länkbitar i rostfritt stål

TicTack

Cartier
Hej,

Jag letar efter företag som kan tänkas tillverka länkbitar i rostfritt stål, främst är jag ute efter att kanske tillverka 1,5 längds bitar till armband där detta inte finns (att få tag på längre).

Har du hört om ett företag (Sverige/Internationellt) som gör detta, eller kan tänkas göra detta till ett rilmligt pris? Jag förstår att det inte blir "billigt", men vad skulle det kunna kosta?

Jag antar att det kommer handla om CNC bearbetning? Man gör /scannar (?) en modell av en vanlig länkbit, och sedan sträcker man ut den i "datorn". Därtill återanvänder man allt man kan från en vanlig länkbit som pinnar och skruv.

Det närmaste detta jag minns att jag läst om på något forum var killen som gjorde metallbitar till Rolexklockor. De bitar han gjorde sätter man där läderarmbandet fästs i boetten; liknande finns att få från Rolex men bara i ädelmetall (tror jag). Han gjorde det i stål, med en relativt billig (under 50 000 kr) CNC maskin (har jag för mig). Bitarna såg snygga ut och kunderna var nöjda.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte riktigt om om du söker länkbitar eller ändlänkar. Men är det ändlänkar du söker så slår jag ett slag för Davids ändlänkar. Använder dem till min GMT och de sitter som en fläskläpp. :cigar:
 

F-L-P

Panerai
Hej,

Jag letar efter företag som kan tänkas tillverka länkbitar i rostfritt stål, främst är jag ute efter att kanske tillverka 1,5 längds bitar till armband där detta inte finns (att få tag på längre).

Har du hört om ett företag (Sverige/Internationellt) som gör detta, eller kan tänkas göra detta till ett rilmligt pris? Jag förstår att det inte blir "billigt", men vad skulle det kunna kosta?

Jag antar att det kommer handla om CNC bearbetning? Man gör /scannar (?) en modell av en vanlig länkbit, och sedan sträcker man ut den i "datorn". Därtill återanvänder man allt man kan från en vanlig länkbit som pinnar och skruv.

Det närmaste detta jag minns att jag läst om på något forum var killen som gjorde metallbitar till Rolexklockor. De bitar han gjorde sätter man där läderarmbandet fästs i boetten; liknande finns att få från Rolex men bara i ädelmetall (tror jag). Han gjorde det i stål, med en relativt billig (under 50 000 kr) CNC maskin (har jag för mig). Bitarna såg snygga ut och kunderna var nöjda.


Skulle nog leta efter en ritning på länk bitarna om det är möjligt. om man både kör en laser scanning samt en warp så är det lite klurigt att vara helt klar på hur geometrin kommer att se ut efteråt. kanske är någon med bra utrustning som har tracat en någon gång?

Att fräsa den är inget problem. kan ju vara kul att kolla på att 3D printa i metall, priserna har sjunkit senaste åren. var ett tag sen jag kollade på att göra det så då kanske det inte är helt åt helvete ekonomiskt..
 

TicTack

Cartier
Hej allihopa!

Det var länkbitar jag var intresserad av! Däremot nämnde jag ändlänkbitar som ett exempel på proffsigt tillverkade delar till klockor. Ytterligare ett exempel på proffsigt tillbehör är ju det där glas-boettlocket som finns till Rolex, gjort av en tysk urmakare?

Men som sagt, har ni några idéer på företag som kan tänkas försöka göra en länkbit till "rimligt" pris?
 

Johanw

Cartier
Men är länken verkligen så ovanlig att det inte går att hitta en motsvarande bit/ar från någon annan? Tänkte bara att tillverkningskostand måste man kunna köpa många länkar för.
 

TicTack

Cartier
Men är länken verkligen så ovanlig att det inte går att hitta en motsvarande bit/ar från någon annan? Tänkte bara att tillverkningskostand måste man kunna köpa många länkar för.
Hej!
Självklart är specialtillverkning dyrare än det mesta, dyrare än Rolex, och troligtvis även dyrare än t.ex. Patek.

I mitt fall handlar det om klockor där länkbitar av 1,5 eller liknande uddastorlekar antingen inte tillverkas längre, eller aldrig har tillverkats. Jag har blivit så bortskämd med att ha finjustering, att jag har svårt att ha klockor där "upplösningen" är 0,7-1 cm.
 

UNO

Panerai
Hej!
Självklart är specialtillverkning dyrare än det mesta, dyrare än Rolex, och troligtvis även dyrare än t.ex. Patek.

I mitt fall handlar det om klockor där länkbitar av 1,5 eller liknande uddastorlekar antingen inte tillverkas längre, eller aldrig har tillverkats. Jag har blivit så bortskämd med att ha finjustering, att jag har svårt att ha klockor där "upplösningen" är 0,7-1 cm.
Ojojoj
Kan du inte byta till ett modernt lås med microjustering ?
 

TicTack

Cartier
En annan idé jag fått är att man kan utgå från original länkbitar. Sedan sågar man isär dem och sedan fogar ihop dem på något sätt. Det snyggaste borde väl vara någon sorts svetsning?

Vilket företag i Sverige kan svetsa i rostfritt stål på små detaljer?

En fullösning skulle ju vara lim!
 
Topp