• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sökfunktionen!

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det verkar som många har missat att vi har världens bästa sökfunktion på forumet som daviden har optimerat till det bästa (bättre än google i klocksvängen faktiskt) och därför startar trådar av samma eller liknande karaktär som befintliga trådar.

Så till alla på forumet, sök med denna eminenta funktion innan ni skapar nya trådar, bumpa hellre en gammal tråd med era nya frågor än att skapa en ny tråd med samma!

/Kapten
 
D

Deleted member 1265

Guest
Älskar forumet, men vet inte vad jag missförstått med sökfunktionen. Ofta när jag är ute efter ngt på klocksnack går jag via google.
 

Glusch

Cartier
Har vi någon gräns för när det är ok att skapa nya trådar? Känns lite galet att bumpa trådar som är månader gamla bara för att de handlar om samma sak som det man planerat att skapa en ny tråd om.

Två/tre månader kanske är en lagom gräns?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har vi någon gräns för när det är ok att skapa nya trådar? Känns lite galet att bumpa trådar som är månader gamla bara för att de handlar om samma sak som det man planerat att skapa en ny tråd om.

Två/tre månader kanske är en lagom gräns?

Bara för att en tråd är gammal behöver det inte betyda att den är inaktuell. Ofta när jag söker får jag upp äldre trådar som fortfarande är relevanta. Man får helt enkelt avgöra om existerande trådar fortfarande är relevanta innan man startar en ny, gränsdragning känns lite onödigt.
 

Apansson

Torpare
Bara för att en tråd är gammal behöver det inte betyda att den är inaktuell. Ofta när jag söker får jag upp äldre trådar som fortfarande är relevanta. Man får helt enkelt avgöra om existerande trådar fortfarande är relevanta innan man startar en ny, gränsdragning känns lite onödigt.
Väl talat. Det får inte bli för mycket regler, men det ska heller inte kladdas med hundra trådar om samma ämne.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Fortfarande i högsta grad aktuellt.
Det skulle underlätta om sökfunktionen visade resultaten i relevant ordning då default idag verkar vara att sortera efter senaste trådstart vilket i många fall ger rätt kassa resultat och gör det svårt att hitta rätt. Söker man t.ex. på några av de vanligaste trådarna i forumet dyker de upp sist bland träffarna bara för att trådarna skapades för flera år sen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det skulle underlätta om sökfunktionen visade resultaten i relevant ordning då default idag verkar vara att sortera efter senaste trådstart vilket i många fall ger rätt kassa resultat och gör det svårt att hitta rätt. Söker man t.ex. på några av de vanligaste trådarna i forumet dyker de upp sist bland träffarna bara för att trådarna skapades för flera år sen.
Håller med, men i 999 fall av 1000 är problemet att folk inte söker eller använder märkestrådarna utan startar nya trådar för varje liten enskild fråga.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Håller med, men i 999 fall av 1000 är problemet att folk inte söker eller använder märkestrådarna utan startar nya trådar för varje liten enskild fråga.
Visst är det så men det underlättar om det faktiskt går att hitta det man söker på ett enkelt sätt för som det är idag är det svårt att hitta rätt även om man är en jävel på att söka så länge man förlitar sig på standardsorteringen av träffarna. Söker man t.ex. på Rolex (endast rubriker) i denna forumdel får man upp 300 träffar och den stora Rolextråden finns inte ens med som alternativ. Väljer man istället att söka på relevans får man upp ytterligare ett par träffar men Rolextråden finns inte med där heller...

Man kan tycka att en enorm tråd där nyckelordet förekommer hundratals gånger skulle vara den första träffen. Å andra sidan är det inte första träffen på Google heller men där är det åtminstone träff nr sju.

Edit: Googleträffarna bygger så klart även på algoritmer kring vad man har sökt efter tidigare och liknande vilket gör att resultaten kan variera en del men poängen är fortfarande att sökfunktionen på KS inte verkar sortera efter relevans ens om man väljer det som alternativ.
 
Senast ändrad:
Topp