• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

S@t@ns h#lv#t#s boettlock

Fistface

Friends of KS
Har snöat in lite på ESA 9162, så jag köpte mig en enkel Eterna Sonic för att... Ja, för att man köper en massa småskräp när man snöat in på nåt.
K49A5988.jpg


Behöver snygga till den lite, men första steget är att sätta i ett nytt batteri och kolla så den funkar över huvud taget. Och där börjar problemen. Boettlocket helt slätt - snäpplock tänker jag. Letar efter den lilla läppen som bör finnas. Syns inte, finns inte. Glipan mellan lock och boett tät som en mussla.
K49A5992.jpg


Hittar en liten, liten springa. Försöker försiktigt med boettkniven. Inget resultat. Försöker mindre försiktigt med boettkniven. Hackar av halva tummen. Aj.
K49A6000.jpg


Så vad tusan är detta? Skruvboett utan spår för boettöppnare? Gummiboll saknas, så jag kan inte testa det. Snäpplock utan läpp? Hur fasen öppnar man det? Med en skalpell av adamantium?

Någon som kan bringa klarhet, please?
 

Onelund

Rolex
Du har inget annat i hemmet som kan skapa lite friktion istället för en boettboll, vet att en del kört med gummihandskar fyllda med lite random junk.

Finns det inga spår alls för boettkniv? det kanske är ihopkleggat? Borsta lite med en oväns tandborste för att få bort ev äckel.

bah bara mina två tankar innan jag fått i mig morgonkaffet
 

rogart-63

Patek
Kan det vara så att den är tänkt att lyftas från andra hållet? Från tavelsidan? Eftersom det är guldpläterad ring där. Ser ut som om det vore tvådelat.
 

Marckus

Panerai
Ser onekligen ut som att boettlocket är det som gäller för att få upp den. Om man kikar på följande länk nämns märken på boettlocket efter öppning: http://www.timetrafficker.com/watches/tuning-fork/eterna-sonic-two-tone/index.html .Kan ju dock vara någon som även den gjort fel och bara lämnat märken. Snap back eller gängad...Ingen gissning...Annars funkar en boll med hopskrynklad tejp kanon för att skruva upp boettlock.
 

rogart-63

Patek
Som @Marckuskus säger är det nog från boettlockets som den skall öppnas . Ibland funkar det inte med boettkniv så jag har en gammal eka fickkniv som är vass och bra . Men akta fingrarna ;)
 

Fistface

Friends of KS
Tack för era svar. Ena tummen har ju redan gått åt, men har ju nio fingrar kvar att karva i...

Tror faktiskt att det är ett snapback-lock, men helt utan läpp. Kan ana en absolut minimal springa på ett ställe.

Min boettkniv är hyfsat tunn, men lite för mjuk och vek. Får nog kasta in handuken och gå förbi nån urmakare.

Är förvisad till Uppsala idag. Vet ni vart man kan vända sig i den här stan?
 

Fistface

Friends of KS
Klockmaster i forumgallerian var stället att gå till. Urmakaren där släppte batteribytena i M Kors-klockorna och attackerade Eternan. Snäpplocket gav med sig och visade upp en packning som förvandlats till superlim...

Batteri sattes i och stämmgaffeln började humma. Elektroniken verkar må bra. Tyvärr har det mekaniska beckat igen efter ett par decennier i en byrålåda. Visarna orkar inte riktigt röra sig.

Funderar på om jag ska ge upp här, eller om detta blir första klockan jag försöker serva själv...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Klockmaster i forumgallerian var stället att gå till. Urmakaren där släppte batteribytena i M Kors-klockorna och attackerade Eternan. Snäpplocket gav med sig och visade upp en packning som förvandlats till superlim...

Batteri sattes i och stämmgaffeln började humma. Elektroniken verkar må bra. Tyvärr har det mekaniska beckat igen efter ett par decennier i en byrålåda. Visarna orkar inte riktigt röra sig.

Funderar på om jag ska ge upp här, eller om detta blir första klockan jag försöker serva själv...

Stämgaffel som första projekt? Djärvt. En av stans erkänt bästa urmakare rynkade pannan så fort jag nämnde stämgaffel-urverk. Om det är för att de svårservade eller för att det är väldigt dyrt med reservdelar fick jag aldrig riktigt svar på ..

Eventuellt är det elektroniken som är jobbig medan mekaniken är "standard". I så fall kanske du ha en chans ..

Dela gärna med dig av dina erfarenheter! Jag har själv en gammal stämgaffels-Omega som drar sig något kopiöst. Den "hummar" men jag vet inte riktigt var jag skall börja ..
 

Fistface

Friends of KS
Stämgaffel som första projekt? Djärvt. En av stans erkänt bästa urmakare rynkade pannan så fort jag nämnde stämgaffel-urverk. Om det är för att de svårservade eller för att det är väldigt dyrt med reservdelar fick jag aldrig riktigt svar på ..

Eventuellt är det elektroniken som är jobbig medan mekaniken är "standard". I så fall kanske du ha en chans ..

Dela gärna med dig av dina erfarenheter! Jag har själv en gammal stämgaffels-Omega som drar sig något kopiöst. Den "hummar" men jag vet inte riktigt var jag skall börja ..
Obefintliga reservdelar för elektroniken verkar vara största problemet. Och jag har aldrig gjort mig känd för att göra det lätt för mig...
Om jag ger mig på det lovar jag att dokumentera det hela.
 

tictac62

Cartier
Hej!
har du kollat så inte stämmgaffel armarna inte ligger i kors eller en arm ligger under det lilla matar hjulet?
Blir ofta så när klockan fått en smäll! du får använda en lupp med bra förstoring eller allra bäst under mikroskop, jag servade en mosaba 9262 nyligen. En grym kombination av elektronik och mikromekanik. En av min gesällklockor var att bygga i hop en Bulova Accutron, är ju orginalet på Stämmgaffeluren, sålde patentet vidare så ETA kunde få bygga Mosaba 9162.
------------------------------------------
Urmakare since 1981
 

Fistface

Friends of KS
Hej!
har du kollat så inte stämmgaffel armarna inte ligger i kors eller en arm ligger under det lilla matar hjulet?
Jag har inte kollat själv, men urmakaren som hjälpte mig att få upp boettlocket kollade och sa att stämmgaffeln verkade röra sig som den skulle. Känner inte till honom och hans kompetens, men verkade vara av gamla stammen och ingav gott förtroende. Han trodde först att den just fått en smäll och att armarna inte rörde sig. Fick intrycket att han visste vad han pratade om.

Vet inte om det är värt att gå vidare med denna klockan. Är som sagt just nu insnöad på ESA 9162, och hela historien om hur Max Hetzel förändrade/förbättrade sin design från Accutron efter att han lämnat Bulova. Men just den här klockan är inte den snyggaste och mest fascinerande av de som har verket. Kommer nog istället att lägga tid på att hitta rätt visare och krona till min IWC Electronic (som maskinellt funkar perfekt).
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snacka med rogart-63, tror han nyss har fått tillbaka en klocka från electric-watches.
Ett tips är att slipa upp boettkniven nästa gång. Ibland kan det hjälpa att öppna dem från toppen eller botten och ta stöd av bandhornen.
 

Fistface

Friends of KS
Ett tips är att slipa upp boettkniven nästa gång.
Den var slipad, tro mig. Tog sig nästan in till benet i tummen när jag slant... Problemet är nog snarare att den är av halvtaskig kvalitet. Bättre är beställd.
Den här Eternan var så pass billig (och i ärlighetens namn inte det mest spännande stämmgaffeluret jag har), att jag är frestad att plocka isär den själv. Eller använda den som bytesmedel i jakt på reservdelar till de roligare klockorna.
 

rogart-63

Patek
Snacka med rogart-63, tror han nyss har fått tillbaka en klocka från electric-watches.
Ett tips är att slipa upp boettkniven nästa gång. Ibland kan det hjälpa att öppna dem från toppen eller botten och ta stöd av bandhornen.

Med hundra procents säkerhet så är indexhjulet skjutet . Sitter ett litet pyttehjul inne i verket .5mm i diameter och 300 kugg .Klockan hummar fint men visarna rör sig inte . Inget som man mekar med själv . Går över huvudtaget inte att se kuggen utan mikroskop . Sen sitter det dessutom några slags släpskenor som är fruktansvärt noga inställning på . Mitt råd är att skicka den till http://electric-watches.co.uk/. Paul där är mycket bra att ha å göra med . En service kostar £45 och ett hjul £65 .Allt som allt gick min lagning på 1500:- . Om det är värt det får man avgöra själv :eek: . Verket går säkert att sälja som reservdelsobjekt annars .
 
Topp