• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas, modernt påfund?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många med mig kanske har fått för sig att syntetiska safirglas till armbandsur är något modernt som kom på marknaden med Rolex 5100 och 16758 på 70-talet? Efter mailkontakt med en manufaktur visade det sig dock att så ej var fallet.

Det var nämligen så att syntetisk safir framställdes för första gången redan 1902. JLC bekräftade att de använde safirglas på DuoPlan och Reversos på 30-talet. Så nu är jag lite mer nöjd med safirtanken nedan.

HKruVt3.jpg


Så varför började man med mineralglas och plastglas? Har inte förklaringen men det kan vara så att det blev dyrt med stora runda glas och och att safir trots allt är ett sprött material.
 

naggge

Panerai
Tack för upplysningen, trodde detta var betydligt modernare.
När jag ändå håller på passar jag på att gratta till klockan! Riktigt kul liten rackare med mycket historia har jag förstått.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för upplysningen, trodde detta var betydligt modernare.
När jag ändå håller på passar jag på att gratta till klockan! Riktigt kul liten rackare med mycket historia har jag förstått.
Tackar!
Betyder detta att safirsubbar helt plötsligt är ok för vintagemaffian igen?
Dykarur kan väl inte ha safir heller?

Grymt coolt med safir på en sån gammal klocka! Vet du om det du har på är originalglaset? Någon repa?
Mitt har perfekt passning med fina facetter. Orepat men har ett litet hack. Men helt säker på att detta är safir kan man inte vara förrän man testat det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skulle tro att det är precis som du skriver, kostnaden och att det är sprött. Det lär ju också vara tyngre men knappast en faktor på en klocka, annat kanske det vore med en mobiltelefon med safirglas?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag skulle tro att det är precis som du skriver, kostnaden och att det är sprött. Det lär ju också vara tyngre men knappast en faktor på en klocka, annat kanske det vore med en mobiltelefon med safirglas?
Är nog på g. Hem-knappen är redan safir på iphone 5 vad jag förstått?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Aurum
Varför inte?
Tillverkas ju värstingdykare med safirglas hela tiden, skulle de ha fått det om bakfoten menar du?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Misstänker att det inte bara har med pris att göra utan även har att göra med att safirglas är/var svårare att bearbeta till den form man vill ha. Sedan ska vi ju inte glömma att safirglas ger fler reflektioner om det inte antireflexbehandlas vilket säkert är en anledning till att det dröjde så länge innan safirglas slog igenom.
 

_jonte

Patek
Misstänker att det inte bara har med pris att göra utan även har att göra med att safirglas är/var svårare att bearbeta till den form man vill ha. Sedan ska vi ju inte glömma att safirglas ger fler reflektioner om det inte antireflexbehandlas vilket säkert är en anledning till att det dröjde så länge innan safirglas slog igenom.
Plus att fingeravtryck syns förbannat bra på safir.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får ju snart en klocka med AR på båda sidorna av safirglaset vilket ska bli lite spännande.
Frågade på WUS om jag skulle byta ut ett harldexglas till ett safirglas för att få mindre reflektioner och fick svar av en kille som arbetar med att ARbehandla linser (teleskop, obkektiv mm). Enligt honom bör man ha minst 4 lager AR på både ovansidan och undersidan av ett safirglas för att eliminera de flesta reflektionerna.
 
Topp