Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Safirglas, modernt påfund?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aurum, 22 oktober 2013.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Många med mig kanske har fått för sig att syntetiska safirglas till armbandsur är något modernt som kom på marknaden med Rolex 5100 och 16758 på 70-talet? Efter mailkontakt med en manufaktur visade det sig dock att så ej var fallet.

Det var nämligen så att syntetisk safir framställdes för första gången redan 1902. JLC bekräftade att de använde safirglas på DuoPlan och Reversos på 30-talet. Så nu är jag lite mer nöjd med safirtanken nedan.

Så varför började man med mineralglas och plastglas? Har inte förklaringen men det kan vara så att det blev dyrt med stora runda glas och och att safir trots allt är ett sprött material.

Icaras, Tore Skogman, yonsson och 9 andra gillar detta.
  2. naggge

naggge Friends of KS

Tack för upplysningen, trodde detta var betydligt modernare.
    När jag ändå håller på passar jag på att gratta till klockan! Riktigt kul liten rackare med mycket historia har jag förstått.

3. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Betyder detta att safirsubbar helt plötsligt är ok för vintagemaffian igen?

Icaras, Compiss, Asplund och 7 andra gillar detta.
  4. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Ja, förutsatt att Du hittar en från tidigt 1900-tal! :D

5. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Så länge de är tillverkade pre 1986...så har de grönflagg i min bok!! Dock är de kanske inte att föredraga mot plexits många estetiska fördelar......

6. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag borde kanske skrivit med ett *duckar* på mitt inlägg. ;)

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Grymt coolt med safir på en sån gammal klocka! Vet du om det du har på är originalglaset? Någon repa?

8. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tackar!
    Dykarur kan väl inte ha safir heller?

Mitt har perfekt passning med fina facetter. Orepat men har ett litet hack. Men helt säker på att detta är safir kan man inte vara förrän man testat det.

9. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag skulle tro att det är precis som du skriver, kostnaden och att det är sprött. Det lär ju också vara tyngre men knappast en faktor på en klocka, annat kanske det vore med en mobiltelefon med safirglas?

10. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Är nog på g. Hem-knappen är redan safir på iphone 5 vad jag förstått?

11. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Aurum
    Varför inte?
    Tillverkas ju värstingdykare med safirglas hela tiden, skulle de ha fått det om bakfoten menar du?

12. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Aha, coolt! Telefonen måste nog vara väldigt vridstyv om det ska bli bra. Dagens Gorillaglass tycker jag tyvärr är ganska lätta att repa (vet dock inte hur jag bär mig åt).

13. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nu har du fel tankesätt, bort med logiken och fram med känslan. Klart nya dykarur har safirglas, men jag gillar dem inte.

14. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Haha men det där vet jag redan, och for the record är HELT ok med. Accepterar det som sanning och budord.
    Trodde det fanns en annan vinkel bara. ;)

Aurum gillar detta.
  15. par

par Friends of KS

Trevlig bild! Snyggt

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Misstänker att det inte bara har med pris att göra utan även har att göra med att safirglas är/var svårare att bearbeta till den form man vill ha. Sedan ska vi ju inte glömma att safirglas ger fler reflektioner om det inte antireflexbehandlas vilket säkert är en anledning till att det dröjde så länge innan safirglas slog igenom.

17. _jonte

_jonte Friends of KS

Plus att fingeravtryck syns förbannat bra på safir.

18. yonsson

Från:
    GBG
    Plus att det krackelerar om man slår hårt på det, men nu snackade vi om varför det inte slagit igenom tidigare. :)

_jonte gillar detta.
  19. yonsson

Från:
    GBG
    Får ju snart en klocka med AR på båda sidorna av safirglaset vilket ska bli lite spännande.
    Frågade på WUS om jag skulle byta ut ett harldexglas till ett safirglas för att få mindre reflektioner och fick svar av en kille som arbetar med att ARbehandla linser (teleskop, obkektiv mm). Enligt honom bör man ha minst 4 lager AR på både ovansidan och undersidan av ett safirglas för att eliminera de flesta reflektionerna.

Mårtenssons ur Brookfield