• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas på gammal DJ?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hjälper svärfar med att förlängs länken på hans DJ. Fin blå tavla! Den skulle må bra av ett par nya visare, vet inte vad som har hänt.

Det är en 82xxxxx serie ref. 16013 och har safirglas. När jag tittar i tabeller så tyder det på att den skulle vara från -83-84. Inte satt det väl safir på då? Hur kan detta glas ha hamnat här? Han köpte den på pantbank för bara ett par år sedan, så han har inte koll på klockans historia. Jag har haft den inne hos Rob E, så jag vet att den är legit. Finns det speciella safirglas (Rolex orginal?) som passar på plexi DJ? Eller kom denna med safir ursprungligen?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Från och med femsiffriga ref-nummer så har DJ safir.

Så den har lämnat fabrik med ett safirglas.

Edit: Fast jag inser nu att jag ljuger - 16000, 16013 och 16014 har fortfarande plast.

Det är ju först vid 162XX den får safir.

...jag slutar surra om detta. Sorry!

Edit2: På Chrono24 verkar det uppges bägge delar på just 16013, men det kan ju också bero på snurriga säljare. Ser fram emot att bli upplyst om detta, jag trodde nämligen att mitt första uttalande var korrekt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Där ser man! Då har jag lärt mig något idag med. Tack för snabbt svar!


Jag ber om ursäkt för på tok för snabbt uttalande - se korrigering genom edit i min första post.

Enligt den här posten introducerades dock safir gradvis från -78 till -84: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=186883

Så det skulle ju kunna vara en förklaring, att de gradvis fasade in dem och att just den där klockan fått safir från fabrik. Om inte annat verkar ju ovanstående post peka på att det på vissa modeller finns både safir och plast som passar på samma klocka.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Satt ett safit på min 16030 när jag köpte den. Den är från 82. Körde med det första 5 åren.....basta, badade odyl....no probs.....men då det byggde upp onaturligt mkt så bytte jag sedan till plexi vid service.......

Troligen har någon satt på safirglaset då man säkert tyckte det var sukkert....
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftermarknadsglas.

Endast helguldsversionerna av 160XX hade safirglas. Alla övriga plexi. Från och med 162XX fick alla 36mm DJ safirglas.

Men det är inte helt ovanligt med konvertering från plexi till safir på de äldre femsiffriga DJ. Dock ej orginal Rolex. Förvånande att Rob inte sa något.

mvh A
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Eftermarknadsglas.

Endast helguldsversionerna av 160XX hade safirglas. Alla övriga plexi. Från och med 162XX fick alla 36mm DJ safirglas.

Men det är inte helt ovanligt med konvertering från plexi till safir på de äldre femsiffriga DJ. Dock ej orginal Rolex. Förvånande att Rob inte sa något.

mvh A
Tack för svar. Ja, då var det som jag misstänkte, det sitter ett aftermarketglas där det ursprungligen suttit plexi. Detta är inget dåligt i detta fall, då jag är övertygad om att ett safirglas är mycket mer lämpligt val för svärfar som vill ha ett fint och repfritt glas och på inget sätt är någon puritanist.
 
Topp