• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saftigt pris på Seamaster 30 på Tradera

Känns det lockande för dig att bära en Seamaster med ommålad tavla?

  • Ja

    Röster: 2 6.7%
  • Nej

    Röster: 26 86.7%
  • Vadå ommålad! ?

    Röster: 2 6.7%

  • Totala väljare
    30

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
6000:- för en Seamaster 30 med ommålad tavla känns väldigt dyrt.

Själv klarar jag inte av ommålat. .. Gör du?

Screenshot_2014-10-12-20-46-44.png
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Plötsligt händer det.

Jag röstade Nej, har köpt på mig några under karriären men känner inget positivt för dem så de avyttras allt eftersom. Har dock en riktigt skadad rackare som det är stört omöjligt att hitta ny tavla till så övervägar att måla om den men det tar emot...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Plötsligt händer det.

Jag röstade Nej, har köpt på mig några under karriären men känner inget positivt för dem så de avyttras allt eftersom. Har dock en riktigt skadad rackare som det är stört omöjligt att hitta ny tavla till så övervägar att måla om den men det tar emot...

Själv skulle jag hellre köra med ett totalt vrak till tavla. Samtidigt verkar det ju löna sig att måla inför en eventuell försäljning.
 

SenorE

Omega
Handlar väl om att vi nördar här på forumet upptäcker sådant här. vanliga människor tänker inte ens att så kan vara fallet och väljer en klocka som ser bra ut i deras ögon, en sliten tavla är inte uppskattat där...
Som två parallella världar, ungefär.
Jag köpte en liknande Omega Seamaster 30 för ett par år sedan i början av mitt klockintresse. Jag hade ingen aning om att den var ommålad och köpte den enbart för att den var snygg. När jag sedan sålde den berättade jag för köparen att den var ommålad, och han brydde sig inte alls om det, han ville bara ha en fin klocka. Så det stämmer säkert mycket väl...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag köpte en liknande Omega Seamaster 30 för ett par år sedan i början av mitt klockintresse. Jag hade ingen aning om att den var ommålad och köpte den enbart för att den var snygg. När jag sedan sålde den berättade jag för köparen att den var ommålad, och han brydde sig inte alls om det, han ville bara ha en fin klocka. Så det stämmer säkert mycket väl...

Kan bara instämma här. Vi på detta forum tillhör ju en väldigt speciell skara människor. De flesta normala människor bär klockor för att kunna ha koll på tiden och samtidigt ha någonting snyggt på armen. De bryr sig inte om hurivida boetten är polerad, kronan utbytt och tavlan ommålad. För oss är 6000 kr för en vintageomega galenskap, men det är många som hellre betalar 6000 för denna med ommålad tavla (den är ju onekligen snygg) än 3500 för en mer sällsynt vintageOmega med patinerad originaltavla. Och det är helt okej. Alla behöver inte vara klockfreaks. To each his own.

Kom att tänka på när jag skulle hjälpa en vän köpa en klocka. Hon var trött på Michael Kors och allt vad det heter och ville ha en bra klocka, mekanisk. Hittade en grym Omega Seamaster (vintage) till henne för runt 3500 kr. Allt på den var rätt och den hade cal 565 (svinbra urverk). Den hade till och med låda samt originalarmband och originalspänne. Dock var tavlan och visarna liiiite patinerade, och detta störde henne. Slutade med att hon köpte en tråkOmega (cal 601) som kostade några hundralappar mer, bara för att den såg perfekt ut (dock helt polerad, utbytt krona, bytta visare + ommålad tavla). Hon brydde sig helt enkelt inte om dessa saker som jag skulle bry mig om. Och det är helt okej. Alla har vi saker vi värdesätter. Visst tyckte jag i början att hon var idiot, men hon lärde mig en läxa där faktiskt.

Det är som det där programmet på Discovery där de renoverar saker, det heter American Restorations eller något i den stilen (den där spinoffen på Pawn Stars). Jag njuter av att kolla på dessa program, men det gör ont i mig när någon tar in en unik grej som finns i typ 2 ex i hela världen - så som en "rymdstolsraket" som användes av Buzz Aldrin - och "renoverar" den genom att ta bort och slänga 70 % av materialet samt ersätta det med material som de själva tillverkar på plats. Och sedan tar de 2000 triljarder för jobbet och säger till kunden "när du tog in den var den en värdelös skithög, men nu har vi fixat den och nu är den skitsnygg och värd miljarder". Yeah right! Klienten blir självklart svinglad, för nu är prylen inte längre en gammal vintagegrej utan en ny, skinande, pryl med massa färger och coola ljus. Man måste ju komma ihåg att alla inte är "originalfantaster". Vissa värdesätter "nya" saker mer än "originalskick". Sedan att det har fixats (för) mycket på prylen spelar ingen roll, så länge den är som ny.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är som det där programmet på Discovery där de renoverar saker, det heter American Restorations eller något i den stilen (den där spinoffen på Pawn Stars). Jag njuter av att kolla på dessa program, men det gör ont i mig när någon tar in en unik grej som finns i typ 2 ex i hela världen - så som en "rymdstolsraket" som användes av Buzz Aldrin - och "renoverar" den genom att ta bort och slänga 70 % av materialet samt ersätta det med material som de själva tillverkar på plats. Och sedan tar de 2000 triljarder för jobbet och säger till kunden "när du tog in den var den en värdelös skithög, men nu har vi fixat den och nu är den skitsnygg och värd miljarder". Yeah right! Klienten blir självklart svinglad, för nu är prylen inte längre en gammal vintagegrej utan en ny, skinande, pryl med massa färger och coola ljus. Man måste ju komma ihåg att alla inte är "originalfantaster". Vissa värdesätter "nya" saker mer än "originalskick". Sedan att det har fixats (för) mycket på prylen spelar ingen roll, så länge den är som ny.

OT Men jäklar vad jag avskyr det där programmet! :wtf:
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Kan bara instämma här....värdesätter "nya" saker mer än "originalskick". Sedan att det har fixats (för) mycket på prylen spelar ingen roll, så länge den är som ny.

OT Men jäklar vad jag avskyr det där programmet! :wtf:

Haha!! Vintage Rolex Restoration!!!

"When you came in with this old Rolex, the dial had turned brown and had som kind of terrorist middle east logo.. now its brand new and worth a fortune!"
 
Topp