Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Saker som irriterar er i vardagen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mofo, 23 oktober 2015.

1. Hellebring

Hellebring Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Folk på gymmet som inte förstår att man måste tvätta träningskläderna.

JB007, Erik1, Utforskaren och 6 andra gillar detta.
  2. Torsten

Torsten Tie Fighter pilot

Från:
    Orten
    Lunchrestauranger som helt plötsligt har stängt när man tänkte äta!

Jrgen gillar detta.
  3. Jrgen

Jrgen Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    +1 på den

Torsten gillar detta.
  4. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Fel forum för närhet. Tinder eller valfri dejting site är mer lämpad i de fallen.

5. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Hade gått utmärkt för firman att sälja den där om de varudeklarerat den ordentligt (vilket de sannolikt inte gjort). Om de säljer den med Osäker funktion i alla rutor kan kunden inte reklamera någonting - du kan inte reklamera fel som du på förväg fått information om. I bästa fall vet inte kunden hur en varudeklaration ska se ut (ingen gör typ det) och inte ens reagerat på det. Grundfelet som firman gör (vad det verkar) är att de sålt bilen med enbart en svepande beskrivning om "reparationsobjekt" och det räcker inte.

(Men Ja, ARN gör en del märkliga bedömningar imellanåt i största allmänhet. Dock inte denna tror jag)

6. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

@alfgren Som du säger, svårt att veta i det här specifika fallet. Sedan vet jag inte exakt hur man skulle friskriva sig igrån den här typen av fel, finns det en ruta "motor" i en bilvarudeklaration? En turbo på en gammal bil rasar (oftast) av igenkoksade oljekanaler (av slarv med oljebyten) som leder till ett lagerhaveri. Sådant är svårt att förutse.

7. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Jajemen: Skriv ett O i ruta "I" så är det löst :)
    https://netbil.se/Auction/TestProtocol?id=132978

Strindberg gillar detta.
  8. Erik1

Erik1 Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Mobilmuppar i kollektivtrafiken eller på trottoarer. Kan man inte fippla med telefonen utan att gå som en snigel eller sicksacka fram bör den stanna i fickan eller som när man kör bil, köra åt sidan och stanna. /slut på rant

sherwan, mega, Calle med C och 5 andra gillar detta.
  9. Torsten

Från:
    Orten
    Frågan är om det är så enkelt?
    Konsumentköplagen är indispositiv och kan inte förhandlas bort oavsett vad som står i ett avtal/kontrakt.

Strindberg gillar detta.
  10. stelah

stelah X-Wing Pilot

Folk på gymmet som inte är där för att svettas.

mega, Bikinigubben och Hellebring gillar detta.
  11. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    Stor skillnad på att gå på gym och träna på gym.

12. Hellebring

Hellebring Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Håller med om det här också. Är man på en delad yta avsedd för en aktivitet bör man ägna sig åt den aktiviteten, annars kan man vara på annan plats.
    I och med att det är en delad yta bör man ju hålla sig fräsch också så när man är klar åker man hem och tvättar ur svetten ur kläderna.
    Konstigt med folk att de inte har vanlig hyfs kan jag tycka.

Torsten gillar detta.
  13. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Man kan inte kan reklamera fel som man på förhand fått information om. Det är precis den funktionen varudeklarationen har - att upplysa om fel innan köpet. Problemen uppstår när firmor försöker smyga med fel eller dölja dem bakom svepande formuleringar i kontrakt. Då slår ARN till med sitt "konsumentskydd" och tar nästan alltid privatpersonens parti.

Utan att ha läst ärendet i detalj så skulle det inte förvåna mig om bilfirman inte varudeklarerat bilen överhuvudtaget, det behöver man inte om den kostar under 15.000kr (nån slags praxis). Dock är den ju som mest viktigt där egentligen, många bilhandlare tänker helt fel i min mening.

Guskleto och Torsten gillar detta.
  14. stelah

stelah X-Wing Pilot

Det kommer alltid att finnas folk som behöver hjälp med insikten. Problemet är att det är svårt att säga till utan att det blir elitistiskt. Det kan vara bra folk för övrigt, men när det blir julledigt, låter de de svettiga träningskläderna ligga kvar i träningsväskan till mitten på januari då det är dags att ta upp träningen igen. Klart det kan dofta lite till en början. Jag har hållit på mycket med sporter där man är väldigt nära varandra och det fanns alltid någon som alltid luktade mer än andra. Det är en del av livet. Doftfria gym är mer sjukt än svettlukt, men rena kläder ska alla kunna ta ansvar för.

15. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Vad fint det vore om alla började köa genom att hålla handen i en lång obruten linje. Det skulle ju dessutom lösa problemet med att folk tränger sig före :)

MariaE gillar detta.
  16. Mansory

Mansory Rebel soldier

Axeltacklingar brukar fungera fint, utmärkt tillfälle att utdela. :)

bergax gillar detta.
  17. Hellebring

Hellebring Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Jo, är med på det också :) ett luktfritt gym är omöjligt. Vi är nog på samma blad.
    Tänker mer på de som gör att man munklökar när de är fem meter bort och lämnar en hängande kraftig sur svans efter sig.
    Jag själv är en väldigt svettig person på gymmet men jag är ju medveten om det och anpassar mina kläder och tvättvanor efter det.

18. Erik1

Erik1 Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Då är man ju själv ett väldigt irriterande (och otrevligt) inslag i vardagen ;)

19. Mansory

Mansory Rebel soldier

Sant, men jag tänker då inte väja för en mobilzombie.

20. Torsten

Från:
    Orten
    Vad betyder "munklökar"? :wideyed:

21. Hellebring

Hellebring Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Haha :) småkräks lite i munnen..

Torsten gillar detta.
  22. Torsten

Från:
    Orten
    Aha! Läste först "munk-lökar" och undrade vad fan det var! :D

sherwan, Brunleif, stelah och 2 andra gillar detta.
  23. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

Teknik som inte fungerar.
    Idag-iphoneuppgradering som gör att jag inte kan maila bilder, och som kastat ut mig från båda mina insta-konton.
    Sen blir jag irriterad på mig själv som inte skrivit ned lösenorden till insta.
    Och sen fungerar inte instagrams återställningsmail.
    Gah.

Erik1 gillar detta.
  24. Lowe92

Lowe92 Rebel soldier

Stör mig när sambon flyttar på mina saker och gömmer bort var hon har lagt dem :banghead: Helt ok att hon städar undan saker eller "organiserar" om men då är det en fördel om man lägger saker där man kommer ihåg så jag slipper leta igenom varenda låda.

mofo gillar detta.
  25. mofo
    Trådstartare

mofo AT-ST driver

Från:
    Skåne
    Detta är min fru expert på, jag kan bli helt vansinnig på detta.
    Förra veckan städade jag lite här hemma, sen gick det någon dag, då hade frun städat sa hon, jag såg ingen skillnad.
    Då hade hon bara organiserat om det jag gjort :banghead:

Brunleif och Lowe92 gillar detta.
  26. Jockinho

Jockinho Tie Fighter pilot

Från:
    Motala
    Den personen är jag i vårt hushåll, det är inte alltid så populärt :D Menar dock bara väl, men blir liiite fel när det försvinner grejer...

MariaE, Lowe92 och Edin gillar detta.
  27. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Jag har kört metoden att använda en stor låda och där öser man ner allt "skit" som inte ska ligga framme. Funkade relativt bra för frågade morsan eller syrran om vart något var hade man alltid svaret. Problemet var vill när syrran började med samma metod fast för gammal disk, datorer, och mobiler. Gick inte risigt ihop så bra...

Jockinho gillar detta.
  28. RosaCasio

RosaCasio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Det är irriterande när man faller på eget grepp, eller råkar ut för poetisk rättvisa haha.

29. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Auto correct I telefon och dator.
    Man kan många gånger undra om jag har varit full när jag skrivit meddelanden och inlägg när man läser de i efterhand. Mycket går att skylla på Dyslexi men inte allt...

30. Calle med C

Calle med C Y-Wing pilot

Från:
    Eken
    Ah, jag är inte ensam om denna nobla konst. Personligen går jag rätt in i dessa med kommentaren "hur tänkte du nu?" Eller "släpp mobilen, du är vuxen". Undantag är givetvis pensionärer och handikappade..

Mansory gillar detta.