Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Salt+bakpulver+diskmaskin=underverk

Diskussion i 'Vintage' startad av Ariste, 22 mars 2013.

1. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Har en riktig rishög vars öde jag grunnat på en tid, gillar modellen men tycker den är lite för möglig till och med för min smak. Har synat tavlan under lupp och konstaterat att det är inget jag kan förbättra. Fick av en medlem här på KS tips om att det i Lindesberg finns en urmakare som ska vara grym på taveltvätt. Efter en del påstötningar fick jag kontakt och vi bokade tid för träff i hans verkstad.

Väl där så började han efter artighetsfraserna klarats av att syna klockan, lite hummande vred och vände han på den och poppade bort glaset som om han inte gjort annat om dagarna sen begynnelsen. Inga problem, sa han efter att han luppundersökt tavlan. Snabbt tryckte han i glaset och styrde stegen mot pentryt och jag var inte riktigt med på vad som skulle ske.

Fram med de speciell ingredienserna, måtten vill han hålla hemligt men jag vet nu att salt, bakpulver och milt diskmedel ingår i brygden.

Efter att han rört ihop blandningen stegade han fram till diskmaskinen och fyllde facket för diskmedel med häxblandningen. Erkänner att jag var lätt oroad över vad han sysslade med, både band och glas lät han sitta kvar. Slappnande av något när han valde det svalaste programmet (35 grader).

Beep. Spänd av förväntan så såg jag honom glänta på dörren och släppa ut ångprna, kände mig lugn och aningen omtumlad när jag såg resultatet.

Helt otroligt, jag bad honom poppa av glaset för en närmare koll och jag kunde knappt tro vad jag såg. Detta hade inte ens ett snabbt dopp i Mr Muscle fixat, både tavla och visare hade nu en helt annan lyster. Rent och fint, index var helt oskadade.

Jag frågade om han inte behövde öppna klockan och torka verket för att sedan smörja det. Nej, det sköter bakpulvret om, sa han och såg stött ut.

Vad kan jag säga, är toknöjd och har burit den i en vecka i sträck nu. Den håller tiden perfekt och känns som den fick en ansiktslyftning som tog bort 30 år av dess hårda leverne.
    Vill någon ha numret till häxmästaren så hör av er.

True story, not. :) Detta är ett skämt, testa inte detta hemma. Men visst vore det kul OM det fungerade.

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

:lol: Det bästa med kuren måste nästan varit att uret polerades och bandet ändrade struktur. Skall genast slänga in Midasen i diskmaskinen. Följer receptet men toppar med lite klorin.

Strindberg och ErikGBG gillar detta.
  3. Viking

Viking Borgare

Häftigt! nästan som magi!
    Tror du det funkar på min gamla PP i vitguld? som du ser är tavlan rätt tråkig.

4. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    ;)...ett par droppar babyolja så har du smörjningen kirrad - Midas meets Barnängen!

5. ZQT

ZQT The Banker

Snyggt!!

6. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Skön story! Tack för ett gott skratt!

7. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
  8. urinvånaren

urinvånaren Guest

Va stämmer detta? :shock:

9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Salt+bakpulver+diskmaskin=underverk

Provade nu med bakpulver och vanlig Yes. Lödder i hela lägenheten. Oerhört besviken på Dig, Ariste! :(

alexndr, sveol och eriksson850 gillar detta.
  10. _jonte

_jonte Friends of KS

Haha, trodde faktiskt halvvägs in att du var allvarlig! :grin: Men va grymt om detta skulle funka. Faktiskt så verkar många använda just bakpulver för att göra rent tavlor.

11. mikklos

mikklos Bonde

Från:
    Sickla

Var tvungen att kasta ett öga på Sea-Dwellerns datumruta - är det 1 april? Men icke.

Vad hände med smutsen på tavlan? Ligger den längs kanten nu, för den kan väl rimligtvis inte bara ha runnit ut?

12. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Du får nog läsa slutet igen :D

Tack för ett gott skratt ariste även om det känns som stor risk att någon inte ser skämtet och provar själv :)

13. Rber

Rber Biskop

Haha vafan. När jag läste igår så fanns inte de sista raderna text och bilder?! Trodde för en sekund på dig...

14. T.rex

T.rex Bonde

Från:
    Lund
    Om man lägger till jäst i häxbrygden kan man då få en 35 mm diameter stor klocka att bli 38 mm ? :roll:

AmandaL gillar detta.
  15. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Me too! Riktigt dålig stil! Jag testade med min LeCoultre, blev inte alls bra :evil:

not ;)

16. Kettil

Kettil Biskop

@Ariste
    Jösses! Jag gick på det, tänkte "F-n, vad bra!"

En stilla applåd... :D

17. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

haha well played! :)

18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Hehe, snyggt jobbat!!! :)

19. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    :) Din Patek kommer att kännas som ny efteråt, kanske lämpligt att öka till 55-gradersprogrammet när det gäller vitguld och romerska siffror. ;)

Tack till er som uppskattade skämtet och förlåt till er som trodde på mig, jag lovar att vara tydligare om det blir en nästa gång.

Visst vore det coolt om det skulle fungera.

20. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag bara väntade på att någon skulle testa ;)

21. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

:lol:

22. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Grym... Blåsning. Roligt ändå

23. Haha gick på det först! Du borde ha postat detta 1 april istället :D

24. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Varken tålamod eller tajming tillhör mina starkaste egenskaper...:)

25. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    :shock: :eek: :?: :mrgreen:

26. Rättidig

Rättidig Bonde

Från:
    Stockholm
    Det går naturligtvis även utmärkt att köra klockan i tvättmaskin (OBS! använd det skonsamma ylleprogramet utan centrifugering!). ;)

/Micha

Ariste gillar detta.
  27. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hade inte läst det här innan, kul spratt! :) Vi kör en bump...

28. Turbotom

Turbotom Bonde

Hahaha! Vad lurad jag blev! [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk

29. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

30. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

H....e ! Den blev ju f...n sämre nu ;) image.jpg

Ariste, Minuteman och Icaras gillar detta.