• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Salta biten 2017

Vilken salt bit ska in 2017?


  • Totala väljare
    59

denjohan

Rolex
Pledge Member
Nu har jag äntligen bestämt mig för mitt klocklöfte 2017. Efter ett milt sagt stökigt år 2016 med ett jäkla flöde hit och dit har det nu i alla fall utkristalliserat sig något gott ur detta. Dels kommer jag ut som vintagekille helt och fullt; modernt och nytt _kan_ bara inte bli keepers för min del. Så är det bara. Dels så har två inköp under 2016 mer och mer börjat kännas som keepers. Så nu har jag en vintage GMT (16750 från -81) och vintage kronograf (Speedy från -81). Nu har jag bestämt mig; samlingen ska i princip konsolideras till en trippel (någon/några enklare bruksisbeaters räknas inte), och en vintagedykare ska in. Frågan är bara vad?

Först måste jag säga vad jag _inte_ vill ha: en Sub. Nu svär jag säkert i kyrkan så taket ramlar in, men mitt förhållande till Subben är lite som till Bob Dylan; på ettt intellektuellt plan kan jag möjligen förstå att det finns en storhet där någonstans, men i praktiken så är det för mig så tråkigt att jag får andnöd. Så Sub går bort. Och tyvärr är det så att även om jag för alltid kommer tycka att Ploprof är och förblir den brutalt kyligaste klockan någonsin, så vet jag efter att ha testat två gånger att den inte är för mig. Jag kan inte bära upp den.

Då kommer vi in på lite potentiella kandidater:

(Alla bilder skamlöst snodda från Ze Internetz)

IMG_0079.JPG

Zodiac Super Sea wolf. Äger redan en sådan som är på service hos @McGyver, och den har potential att fylla denna lucka, men jag är inte helt säker.

IMG_0078.JPG

Kanske någon vintage Doxa? Har egentligen ingen relation till dessa, och kan ännu mindre, men tycker dessa är förbannat salta.

IMG_0085.JPG

En vintage Squale är ju aldrig fel heller. Färg är underskattat. Bakelit ännu mer.

IMG_0081.JPG

En krispig 6105 kan ju faktiskt ALDRIG bli fel. Så är det bara.

IMG_0082.JPG

6159/6215 eller liknande Seiko. Graaltassemarker för många, och Terra Incognita för mig. Jävligt coola klockor, men jag antar att det är en snårig djungel att få tag i något bra? @Molle har kanske input där, även vad gäller prisbilden?

IMG_0084.PNG

Baby PloProf. För oss som inte har så kralliga handleder. Och svärdsvisare är ju ändå svärdsvisare.

IMG_0080.JPG

Tidig Tuna. Här behöver jag i så fall hjälp med lämplig referens. Och ska man i så fall köra automat eller kvarts? Men jävla cool är den.

IMG_0083.JPG

Och som en egentligen helt orealistisk bubblare, PloProf 1000. Osannolikt salt, men också tyvärr osannolikt att jag kan få ihop ekonomin till en sådan.

Då har ni lite förutsättningar. Vilken väg tycker ni jag ska gå? Jag känner mig som en åsna mellan en jäkla massa hötappar här.
 

frere

Audemars
2-Faktor
En tyngre certina kanske vore något? Super ph500, ph1000?

Här är annars några förslag på tuna-referenser, kvarts: 7549-7009, 7549-7010 automat: 6159-7010. Tuna är bra grejer. Roligare än 6105 tycker jag, och mer för pengen än 6159/6215!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Certina var du redan inne på, PH 1000 är ju grym men kanske svår att bära upp, PH 200 blir lite mer allround... Annars är ju en Doxa jävligt ball, själv inne på en sådan.
Bild stulen från nätet
image.jpeg
Kan inte tänka mig att PH 1000 kan vara så mycket klossigare än 1000m-ploppen.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
600m-ploppen ja. Inte 1000m-varianten här ovan.
Ah,ok, nu är jag med...o_O
Ja de är kanske likvärdiga. Har fått för mig att PH1000 bärs extremt högt men har aldrig provat ngn. Hursom så är de jävligt balla de också. Och har man ändå andra klockor att varva med finns det ingen anledning att inte gå "all in" på dykaren :)
Edit: och då tycker jag personligen att Tunan, 7549-7009 är högintressant...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte riktigt vad du har tänkt för budget men när det gäller vintage-dykarSeiko så är ju 6105 överjävligt luriga vad gäller täthet, rekommenderar istället att du satsar på någon av de SEIKO-modeller som är lätta att få täta (om du ska köpa SEIKO).

IMG_8600.JPG

Jag är sjukt nöjd med min 6159, beroende på patinering kan de ha ganska varierande utseende. De flesta har blekt vridring där "guldet" knappt syns längre medan det finns exemplar med vridring som är väldigt guldig. Personligen tycker jag båda utseenderna har sin charm. Väldigt vanligt att dessa relumas också så gör din läxa om du har något emot det. Fördelarna med 6159 är att de är relativt lätta att få täta samt det fina hi-beat urverket. Prisspann 40-55 i dagsläget.

6215 är lurigare på de flesta sätt, framförallt vad gäller delar och även dyrare, troligtvis 50-70.

Seiko62MAS004.jpg

6217 finns ju också såklart, för liten för min smak men fortfarande någorlunda prisvärda, 10-15 är väl normalt för dessa. Kan inte uttala mig om täthet på denna modell.

IMG_8565.JPG

6309 är ju lätta att finna, roligare då med den ovanligare japanversionen 6306, se upp för AM-delar även här. Prisspann 5-10.

Vintage-Doxa känns ju annars i ropet just nu, verkar ju dok vara meckigt att få delar till dem. @Maro har ju svårt för att behålla sina så du kan ju köa hos honom om du inte orkar leta. :)
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
600m-ploppen ja. Inte 1000m-varianten här ovan.
Men är inte 600m plopp egentligen mer bärbar än 1000m "the grand", som både är tjockare och har större mått lug-lug? Den ses väl allmänt som omegas fetaste? Vi taggar @Bomier som jag tror har haft båda!

Ph1000 är mycket riktigt hög och topptung, 500 (och ännu mer 200) är en lite normalare klocka (om det är vad man gillar:))
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Men är inte 600m plopp egentligen mer bärbar än 1000m "the grand", som både är tjockare och har större mått lug-lug? Den ses väl allmänt som omegas fetaste? Vi taggar @Bomier som jag tror har haft båda!

Ph1000 är mycket riktigt hög och topptung, 500 (och ännu mer 200) är en lite normalare klocka (om det är vad man gillar:))
1000-ploppens boett är helt klar stor, men den påminner mycket om Flightmasterns boett, och den funkade för mig. Problemet med 600-ploppen är att den är så jäkla bred.
 

Husse

Patek
Heuer 980.007
200m Professional Maturligtvis på tropic!
Får jag nys om en sådan har det ingen betydelse om den så befinner sig på sydpolen, jag ska ha den!
IMG_0985.JPG

Saknar den jag hade varje dag!
Skulle funka med 980.005 också!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Bra tankar du är inne på, helt rätt spår att spåra ut i..
Salta vintagedykare hör till livets nödtorft och bör finnas i alla vintagenördars samlingar, helst många:)

Ploprof 600(för du pratar väl inte om det moderna obäket?), bär lättare än bilder visar men det är en stor pjäs helt klart. Bär skönast på Isofrane.
IMG_1115.JPG

Certina SuperPH1000 bär lite smidigare än Ploppen men är fortfarande en stor puck, speciellt på höjden. Tyckte att den förhollandevis smala bandbredden krävde ett starkt/oflexande band/länk, funkade bäst på en oysterlänk jag hittade.
IMG_1215.JPG

6105 är en jäkligt bra vintage dykare men som @yonsson skriver notoriskt svårtätade. Väldans snygg modell och relativt smidig boett trots de rätt stora yttre måtten.
IMG_0709.JPG

Samlingsbild på hela gänget
IMG_9773.JPG


Skindivers är inte så mycket pengar men jäkligt roliga att bära och skojiga att fiska efter på eBay.
Min City dykare använder jag ofta, till det mesta.
IMG_2582.JPG

Hittade en skindiver-kompis till Cityn för några veckor sedan för trycktests+fikapengar:)
IMG_2734.JPG

Sen har du ju Scubapro500 dykarna som är riktigt balla också.
Jag hade en Juwel med samma boettform i somras som jag gillade ordentligt
IMG_1054.JPG

Lycka till i jakten!
 
Senast ändrad:

denjohan

Rolex
Pledge Member
Bra tankar du är inne på, helt rätt spår att spåra ut i..
Salta vintagedykare till livets nödtorft och bör finnas i alla vintagenördars samlingar, många:)
Ploprof 600(för du pratar väl inte om det moderna obäket?), bär lättare än bilder visar men det är en stor pjäs helt klart. Bär skönast på Isofrane.
IMG_1115.JPG

Certina SuperPH1000 bär lite smidigare än Ploppen men är fortfarande en stor puck, speciellt på höjden. Tyckte att den förhollandevis smala bandbredden krävde ett starkt/oflexande band/länk, funkade bäst på en oysterlänk jag hittade.
IMG_1215.JPG

6105 är en jäkligt bra vintage dykare men som @yonsson skriver notoriskt svårtätade. Väldans snygg modell och relativt smidig boett trots de rätt stora yttre måtten.
IMG_0709.JPG

Samlingsbild på hela gänget
IMG_9773.JPG


Skindivers är inte så mycket pengar men jäkligt roliga att bära och skojiga att fiska efter på eBay.
Min City dykare använder jag ofta, till det mesta.
IMG_2582.JPG

Hittade en skindiver-kompis till Cityn för några veckor sedan för trycktests+fikapengar:)
IMG_2734.JPG

Sen har du ju Scubapro500 dykarna som är riktigt balla också.
Jag hade en Juwel med samma boettform i somras som jag gillade ordentligt
IMG_1054.JPG

Lycka till i jakten!
Inget som är producerat på den här sidan om the Smiths "The Queen is dead" är överhuvudtaget intressant.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tack för all input. Även om 6159 / 6215 -spåret vann big time, så måste jag erkänna att jag inte hade koll på att dessa blivit _så_ jävla dyra. Tror att det blir svårt att få ekonomin att gå ihop kring dessa, och jag är fortfarande så pass förtjust i Omega att om det ska upp i dessa summor så går jag hellre på en Plopp i någon form. 6105 är jäkla kylig, men detta att det är hart när omöjligt att få tag i ett tätt exemplar är tyvärr lite av en dealbreaker. Även om jag inte tänkt använda den som just dykarur tycker jag lite av charmen med att ha ett sådant försvinner om den inte ens är i närheten av tät.

Så summa summarum, just nu känns det som att jag kommer ge min Zodiac en chans när den kommer hem från spa, och förmodligen även kommer att testa en tonfisk, helst en 7549-7010 då det 1) känns som att en Tonfisk ska vara kvart, och 2) jag inte är så förtjust i i PVP. Och så ligger Doxan och även Certina SuperPH1000 som bubblare i bakgrunden.
 
Topp