• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samla ingenjörerna!

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har inte ens sett någon variant av IWC:s ingenieur i verkligheten, men är förälskad av modellen.
Jag vet att det finns en del här på forumet, så släng upp en bild och skriv lite intryck. Kanske sitter någon på lite rolig historia eller annat intressant vetande?

Är det någon som äger en i norra Sverige som man kanske kan få kika på någon dag?

836b6eda.jpg
Ing_Aut_Rubber_FB.jpg
IWC_Ingenieur-Automatic_LG.jpg
IWC_Ingenieur-Chronograph-Silberpfeil_560.jpg
 

egbert

Panerai
Om vi nu pratar 3239. Jag är förövrigt supernöjd med klockan. Den växer hela tiden. Tycker att IWC har lyckats perfekt med allt utom tavlan som kan tyckas lite platt och livlös i bland. Om de bara hade de gjort en våffeltavla, som på sina storebröder, i svart, mörkblått, mörkgrått eller brunt...
Och som någon sa, den ligger som en loska på handleden.
image.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker klockan är kanon! Sitter bra på handleden, grymt att boetten bara är 10mm hög och länken är ett stort lyft jämfört med tidigare. Lätt att justera och ta bort länkbitar osv.

Vad gäller utseendet så upplever jag att det händer alltid något på klockan i och med visarna. Det liksom speglas och dem ändrar lite färg beroende på ljus, i mörker så kommer roséguldet fram och under dagsljus upplevs dem som gulguld. Samma sak med tavlan som egentligen är i en form av silver men som på dagtid upplevs väldigt vit och tonar ned lite och blir silver på kvällskvisten.

En grym allrounder som pallar bad och vatten med skruvad krona ned till 120m. Funkar lika bra till shorts som till kostymen. Har fått grymt mycket respons på klockan från människor som både är intresserade och människor som sett hur det skimrat på armen men som helt saknar intresse. Är nog den klocka som flest kommenterat faktiskt och det bara på en helg.

Boetten med den integrerade länken bärs kanske lite större än sina 40mm men jag diggar det. Passar både späda armar som min och betydligt större, lite AP fenomen.

Finns i Östersund för närvarande men då jag är i Sundsvall, Övik osv titt som tätt finns nog möjlighet till att träffa denna Ingenjör där också.

Ni får ursäkta mitt fula battlescar på första bilden.

uHckt94.jpg

FX0dxg0.jpg
XA2kFwp.jpg
IuX2Wjp.jpg
 

ErikGBG

Audemars
Förutom 1675 den klocka som suttit bäst på min handled. Bra att iwc äntligen fattat att dom måste sluta bygga hockeypuckar
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Dom är så satans snygga!

Tyvärr ingår de i segmentet "fula om de repas klocka" vilket gör att du inte kan använda den som "sportis" imho. därför kan jag inte äga en sådan fin pjäs :(
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna den tanken :)

Gärna [emoji4]

Ingenjören är ett exempel bara. Kan fylla på med önskeklockor ( inom mina rimliga ekonomiska förutsättningar) såsom bp bathyscape, rolex stål DJ med "dress" tavla, rolex sub TT, GS dressare high beat, omega AT.

Jag sover med alla klockor jag använder,badar/duschar och utför trädgårdspyssel/huspyssel med klockan på. Gillar när klockan slår i dörrkarmar, kasta klockan på soffbordet (händer när jag slappar) veta att "nu så fick den ytterligare en rep, gött!"

Lite sjukt i Know men jag detaljstuderar klockorna varje dag efter nya scars och älskar det!

Men skulle jag ägt ovanstående klockor hade jag inte klarat av att patinera dem pga de passar inte in i segmentet. De blir inte snygga med massa repor på, de ska ska vara lika fina som en ny bil.

Skulle ändå gärna äga en PP nautilus och då hade jag haft den fina trä lådan framme och förvarat den där varje gång den åker av armen, men det är alldeles för dyrt nöje för mig :)

Har faktiskt funderat på hur aqaunaut ägare behandlar sin klocka? Som en toolis eller precious?

Cheers Chuck
 

UNO

Panerai
Dom är så satans snygga!

Tyvärr ingår de i segmentet "fula om de repas klocka" vilket gör att du inte kan använda den som "sportis" imho. därför kan jag inte äga en sådan fin pjäs :(

Njaa jag var länge rädd för repor och dings men faktum är efter mer än 5 år så är spåren av användning en del av klockan/charmen.
Å andra sidan har borstningen polerats av kavajmanchetten så att klockan har en annan lyster.
Jag servade den utan polering.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tycker klockan är kanon! Sitter bra på handleden, grymt att boetten bara är 10mm hög och länken är ett stort lyft jämfört med tidigare. Lätt att justera och ta bort länkbitar osv.

Vad gäller utseendet så upplever jag att det händer alltid något på klockan i och med visarna. Det liksom speglas och dem ändrar lite färg beroende på ljus, i mörker så kommer roséguldet fram och under dagsljus upplevs dem som gulguld. Samma sak med tavlan som egentligen är i en form av silver men som på dagtid upplevs väldigt vit och tonar ned lite och blir silver på kvällskvisten.

En grym allrounder som pallar bad och vatten med skruvad krona ned till 120m. Funkar lika bra till shorts som till kostymen. Har fått grymt mycket respons på klockan från människor som både är intresserade och människor som sett hur det skimrat på armen men som helt saknar intresse. Är nog den klocka som flest kommenterat faktiskt och det bara på en helg.

Boetten med den integrerade länken bärs kanske lite större än sina 40mm men jag diggar det. Passar både späda armar som min och betydligt större, lite AP fenomen.

Finns i Östersund för närvarande men då jag är i Sundsvall, Övik osv titt som tätt finns nog möjlighet till att träffa denna Ingenjör där också.

Ni får ursäkta mitt fula battlescar på första bilden.

uHckt94.jpg

FX0dxg0.jpg
XA2kFwp.jpg
IuX2Wjp.jpg

Jag glömde bort att du har en! Jag jobbar i Östersund titt som tätt också, så vi kanske kan styra ihop en micro gtg framöver? :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
3305, en härlig rackare på 34mm. En av 19,2k tillverkade som kallades för Skinny Ingenieur.

Kan fås för en billig peng men Nymans Ur urmakare kände inte till modellen så jag vågade inte köpa den... Tänker alltså ur en servicesynpunkt.

image.jpg

(Lånad)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Var riktigt sugen att köpa 3229:an för någon vecka sen. Tanken var att köpa den med svarttavla och kunna köra gummit då jag tycker det ser riktigt bra ut.

Testade en vit/silver tavla först och blev väldigt sugen på modellen. Dagen efter provade jag den svarta och den levde inte alls upp till de bilder jag sett på nätet. Kändes lite livlös och tråkig.

Ska man köpa en så tycker jag nog det är vit eller vit/guld som gäller. Tyvärr så passar nog det inte så bra ihop med gummit. Någon som testat och har bild?

Modellen känns riktigt gedigen och satt som ett smäck i alla fall, vem vet man kanske ändrar sig :)
 

egbert

Panerai
Var riktigt sugen att köpa 3229:an för någon vecka sen. Tanken var att köpa den med svarttavla och kunna köra gummit då jag tycker det ser riktigt bra ut.

Testade en vit/silver tavla först och blev väldigt sugen på modellen. Dagen efter provade jag den svarta och den levde inte alls upp till de bilder jag sett på nätet. Kändes lite livlös och tråkig.

Ska man köpa en så tycker jag nog det är vit eller vit/guld som gäller. Tyvärr så passar nog det inte så bra ihop med gummit. Någon som testat och har bild?

Modellen känns riktigt gedigen och satt som ett smäck i alla fall, vem vet man kanske ändrar sig :)

Undrade också hur det skulle se ut med gummi på den vittavlade. Hittade EN bild på nätet:
image.jpg
 
Topp