Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Samla, intresserad? Tema på samlingen etc...?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Denke, 4 oktober 2012.

1. Denke
    Trådstartare

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Surfade runt lite och sprang på den här artikeln (gammal, men ändå)

http://www.onthedash.com/docs/Collecting101.shtml

Jag läste lite och funderade lite på vilket sätt man samlar på klockor. Själv är jag någon sorts semisamlare, jag älskar att prova nya klockor men är inte så intresserad av att behålla så många av dem. Jag har väl ca fem keepers som jag skulle ha svårt att göra mig av med. Tror inte jag har något särskilt tema för mina keepers mer än att de ska täcka upp olika användningsområden.

Resten är klockor som jag bara vill testa men inte behålla och där kretsar det mest kring vad jag för stunden är "fixerad vid" och där kan det såklart finnas ett tema.

Läste också Masterkillers tråd om klockor man sålt och undrar vad ni tycker. Hur samlar ni? Samlar ni ens, eller är ni "bara" klockintresserade? Ja ni hajar vad jag är ute efter... :D

2. Tyvärr har jag ej ekonomin att 'samla' på klockor jag gillar, ser mig själv mera som klockintresserad och har lite av 'fan boy' syndrom...

Men å andra sidan är jag oxå lite av en garderobiär, så vem faan vet, kort sagt kan man säga att jag gillar det Spence inte gillar!

3. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Som student och budgeterad ungdom så ser jag mitt intresse som en löpande process där min klockbudget ligger i att köpa en klocka, sälja och lägga till pengar för att kunna "uppgradera" mig. Således kommer jag kunna eskalera i vad en klocka för mig kan komma att kosta och samtidigt skaffa en känndom kring vad det är jag tycker om så jag i framtiden möjligtvis kan skaffa mig en liten samling när jag väl har ett arbete som ger mig större ekonomisk rörlighet som kan gynna mitt intresse.

Hittills har jag haft cirka 10 klockor över några år. inga imponerande märken förutom en trevlig Datejust och den Omegan jag kör med för tillfället men jag har ändå kunnat känna på ett antal fabrikat och har därför bildat mig en uppfattning och kommit till slutsatsen att jag verkligen gillar Rolex.

I takt med att jag bygger upp en buffert för klockköp så kommer jag som nämnt kunna köpa, ha, sälja och köpa en ny för att som sagt i framtiden kunna gå tillbaks, reflektera och se vad jag gillade och hur mitt samlande då kan komma att te sig.

Tills dess är jag en ofrivillig "one watch guy" suktandes efter en Rolex :lol:

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Närmare bestämt, de billigaste Pannorna och Locman :mrgreen:

5. Ungefär så...

6. naggge

naggge Friends of KS

Jag har kört lite på Aquaracers stil med att köpa något, sälja och skjuta till mer pengar för att köpa något lite värre.
    Sen spårade det :D

Nu har jag faktiskt trappat ner lite och har en chrono, en dressklocka och en dykare. Plus lite skitklockor då som man har köpt på sig på vägen för några hundralappar.
    Så svaret på frågan för mig är nog att jag inte ser mig själv som en samlare utan en som är väldigt praktiskt i sina klockköp.

7. Rholm

Rholm Friends of KS

"sinnesstämnings anpassning".......... den beskrivningen passar mitt klockintresse. Luddigt beskrivet är det bra att ha något att välja på en regnig/solig dag....

8. Ricrob

Ricrob Friherre

Pure bromance! :lol:

9. Denke
    Trådstartare

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    +1!

:lol: :lol: :lol:

10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Den där bilden blir lite psykadeliskt erotisk om man kollar på den tillräckligt länge.......

11. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    hahaha vilken Sjuk bild :D

12. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ungefär så...[/quote]
    Pure bromance! :lol:[/quote]

+1!

:lol: :lol: :lol:[/quote]

Varken jag eller Master är sådär klena!

13. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Jag vill nog helst att hela min samling ska bestå av Enbart Gulddinkor så teman är nog GULD haha, med en avvikelse (stål Speedy Pron jag fick av farsan när jag fyllde 20)!!
    Från Rolex vill jag lägga till Subben, GMTn, Yachtmastern och DayDaten i min samling :oops: och Subben är nog Först på listan :)
    Från Omega vill jag ha en Speedy Pro i helguld, då säljs nog min helgulds Reduced :)

Så jag antar att jag har en jävla massa övertid framför mig om jag vill köpa allt det där hahah :mrgreen:

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Samla, intresserad? Tema på samlingen etc...?

Hahaha, faktiskt!!

15. Ricrob

Ricrob Friherre

Jag har inte heller ens nästan råd att "samla" klockor och jag har stundtals tänkt tanken att bli en riktig "fanboy" och köra all in på ett märke, senast fick jag Oris-begär och var på g att utöka men som vanligt kommer jag på att jag studerar, har familj, ogillar att jobba extra dygnet runt osv och dessutom inte vill sälja någon/el del av de klockor jag har, vilket leder till att planerna går i stöpet..

Mitt senaste påhitt är att försöka hålla den minimala "samlingen" jag har så åtskiljd som möjligt designmässigt, så att växlingarna syns och känns ordentligt, samt att de olika klockorna litegrann fyller olika roller, thats it.

16. Känns väl rätt sunt...

Mårtenssons ur Brookfield