• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samla på Stoppur hur hett är det?

D

Deleted member 1154

Guest
Hej KS!

Jag har samlat endel på stoppur, men intresset verkar svalt på detta område, nån som har erfarenheter? Man kan ju få fina fungerade märkes stoppur till bra peng.. Men på ebay ibland ligger de väldigt högt och stor spridning i prisbilden.

Nån med lite mer erfarenhet av stoppur? kanske lite historia till och med? var det skoltävlingar som fick dem till Sverige?
 

mega

Rolex
Jag har ingen som helst erfarenhet, men tycker det är kul att fundera lite på hur väldigt viktigt det var ex. vis på ett OS med korrekt tidtagning. Det måste ha legat mycket prestige i att bli utvald som oficiell tidtagare på ett OS "förr i tiden". All tidtagning skedde ju med mekaniska ur, på tiondels sekunder, kanske även hundradels ?
Hur gick uttagningarna av tillverkarna ens till ?

Jag röstar på hett!
 

tdn-dk

Panerai
Jeg samler på Omega Stoppur. Der fins så manga olika modeller. De anvendt til sport, industri, medicinal m.v.

P1080830.JPG
P1080850.JPG
MG 1174.jpg
MG 6301.jpg
MG 6309.jpg
P1050677.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att det är lite kul men har bara köpt ett än då länge. Har bjudit på både Omegor och Heuers på kaplans men alltid fått stryk. Minns att det låg ett Heuer på blocket för hundra kronor och när jag ringde så sa ägaren att jag fick lägga ett bud men att de brukade gå för 7-8000. Han hörde av sig med jämna mellanrum och prutade ned sitt eget pris. Tror han var nere på 1500 när han slutade höra av sig. Sammantaget så tror jag inte att stoppur är lika hett som armbandsur från samma märken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Nej de är ju inte det av uppenbar anledning. Men fina ur och verk är det minsann. Här kommer en "August Ericsson" från omkring 1912-13 med ett Longines 19.73-verk.
August Ericsson var född i Kristinehamn, Värmland 1842. Han dog 1915 i S:t Petersburg. Han var son till Erik.E som var urmakare och inflyttade till staden 1865. Han var också Amiralitets och hovurmakare i Ryssland och drev den största rörelsen i staden vid gatan "Nevski Prospekt". (Källa, Urmakare och klockor i Sverige och Finland, Pipping Sidenbladh och Elfström. Norstedts 1995)

Vad jag kunnat utröna hade han också samarbete med den berömde Visbybördige Victor Kullberg som i London bedrev en mycket framgångsrik verksamhet med sina skeppskronometrar. Ericsson köpte Kullbergs kronometrar och applicerade sitt namn på tavlan som i detta fallet. Ericsson använde endast högklassiga grejer: Longines. Ulysse Nardin och IWC var andra tillverkare som användes.

Jag blir varm i hjärtat när jag ser dessa fina ur, det händer inte lika ofta med nya ur kan jag säga. På detta forum är det paketöppningar med det ena fina uret efter det andra, men det berör inte på samma sätt. Vad gäller armbandsuren tycker jag de mindre tillverkarna gör ur som idag berör mig. Dornblüth är en av dessa. Jag tror att det börjar växa mossa på min hjärna......



Några bilder........
Aug.Ericsson,-Tavla.jpg
Aug.Ericsson,-Baksida.jpg
Aug.Ericsson,-verk.jpg
Aug.Ericsson,-insida-verklock.jpg
Aug.Ericsson,-verklock.jpg
Grym! Visarna är helt underbara. Skulle däremot må bra av en liten rengöring?
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag samlar också på stoppur och lyckades ropa hem den här godbiten för ett tag sedan.

Den snurrar ett varv per minut som sig bör, men kan någon förklara hur tavlan funkar? Jag syftar på 10..20..30…..90.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan nu själv svara på delar av min egen fråga. Det är en Omega MG6302 och den mäter 1/100 dels minut upp till 30mins med ett Lemania 8000 eller 9000 verk (18000bph). Vad syftet med den är dock fortfarande lite oklart :)
 

mega

Rolex
Jag kan nu själv svara på delar av min egen fråga. Det är en Omega MG6302 och den mäter 1/100 dels minut upp till 30mins med ett Lemania 8000 eller 9000 verk (18000bph). Vad syftet med den är dock fortfarande lite oklart :)
Antagligen för att snabbt kunna se hur många delar av en minut en viss händelse tar.
Ex. 3,5 minuter = 3 minuter och 30 sekunder.
 
Topp