• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlingar från samma tillverkare

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Rubriken är kanske lite luddig, men jag efterlyser dig med en samling klockor från samma tillverkare, t.ex. Oris.
I denna tråd diskuterar vi inte vilken torsk man är om man är lojal mot ett företag, inte heller varför Rolex är bättre än Seiko, eller för den delen att "jag inte är klocksamlare, jag är klockbrukare". I stället så utdelas ryggdunkar till de som lägger upp bilder på sina klockor.

Jag sätter gränsen för "samling" på minst två klockor av samma märke. Vilken tillverkare det är spelar ingen roll, så länge det är samma. Pluspoäng delas dock ut till de med ovanligare märken. Det bästa är om du kan få med alla klockor på en och samma bild.

Låt föreställningen börja!
 

jabla

Sarlacc
Rolex Yacht Master och Oyster Perpetual Date

DateYM.jpg
 

Camo00

Patek
Med Din oerhört vida och inkluderande definition av samling så har väl de flesta minst en Seiko- och/eller en Omegasamling hemma?!
Jag har iaf dubbla Omega och har haft sammanlagt sju Jacques Lemans innan... :)

Men den enda samlingsbild jag kommer åt från tåget är den här på min blygsamma men sköna Världsmästar-duo...

20130801_214749_zps25678afe.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Skojig tråd! Postar bilder på mina två Sjöö Sandström.

Först ut är deras allra första serietillverkade ur, Serie 1. Tillverkad i 1000 ex från 1993 och ett par år framåt. 200 av dem tror jag fick länk, övriga endast med läderrem.

zk6WGrC.jpg



Sen kommer en bild på deras andra serietillverkade ur, som fortfarande är i produktion, Chronolink. Min är ett tidigt exemplar som tillverkades ca 1998.

DBEkSsb.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du har en grym samling Per. Man kan verkligen känna hur alla 3 "passar ihop", de har samma formspråk. En ny 116610 eller liknande hade skurit sig i skaran.
Tack! Vissa kallar det tråkigt med enbart sportisar typ.

Skulle väl egentligen komplettera med en Rolex Sub eller SD. Finns dock inga pengar för sånt på ett bra tag så därför får Tudurn agera poor man choice. Iofs rätt soft att ha en lite beat up sub som går att använda till det mesta och som samtidigt ser ruggigt bra ut. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Tack! Vissa kallar det tråkigt med enbart sportisar typ.

Skulle väl egentligen komplettera med en Rolex Sub eller SD. Finns dock inga pengar för sånt på ett bra tag så därför får Tudurn agera poor man choice. Iofs rätt soft att ha en lite beat up sub som går att använda till det mesta och som samtidigt ser ruggigt bra ut. :)

En 1680 hade gjort det komplett:)
 

Patrik J

Rolex
Det där ser ju helt magiskt ut. Kan du inte ta/publicera några fler bilder och ge lite information om respektive klocka?
Kan jag självklart göra. Tror jag har visat upp ett par av dem på vintagedelen redan.

Först en Speedmaster CK2998-62. Förmodligen ett kassaskåps-ex som dykt upp. Om jag säger att det nästan är nyskick på den så ljuger jag inte. Hade kanske varit roligare med en tidigare 2998:a (å såklart 2915…) men å andra sidan tycker jag skicket uppväger det. Fullständigt magisk klocka IRL – om inte på min bild.


Sen en Seamaster CK2913-3 (ca 1958). Har ett litet, litet släpp på bakeliten men är annars i utmärkt skick. Definitivt en klocka man är extremt försiktig med när man har den på sig...


Sist in i samlingen var Railmastern, CK2914-3 (ca 1958). Säkert den klocka av de tre som är använd mest och glaset är bytt, men ändå i ett ypperligt skick.
 

JayJay

Rolex
Här är några av mina Vostokklockor. De flesta är Komandirskieklockor. Några är Amphibiaklockor. Alla är tillverkade av Vostok!
15 till ligger på banken.
Banken? På riktigt? Jag kan inget om gammelryssarna så upplys mig gärna... vad är det för ekonomiskt värde i sådana? Har trott att det stora värdet ligger i samlarens ögon så att säga. Nu blev jag lite nyfiken faktiskt.
 
Topp