• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samlingar från samma tillverkare

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kan jag självklart göra. Tror jag har visat upp ett par av dem på vintagedelen redan.

Först en Speedmaster CK2998-62. Förmodligen ett kassaskåps-ex som dykt upp. Om jag säger att det nästan är nyskick på den så ljuger jag inte. Hade kanske varit roligare med en tidigare 2998:a (å såklart 2915…) men å andra sidan tycker jag skicket uppväger det. Fullständigt magisk klocka IRL – om inte på min bild.


Sen en Seamaster CK2913-3 (ca 1958). Har ett litet, litet släpp på bakeliten men är annars i utmärkt skick. Definitivt en klocka man är extremt försiktig med när man har den på sig...


Sist in i samlingen var Railmastern, CK2914-3 (ca 1958). Säkert den klocka av de tre som är använd mest och glaset är bytt, men ändå i ett ypperligt skick.
Dessa är helt fantastiska. Vilka skönheter!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Banken? På riktigt? Jag kan inget om gammelryssarna så upplys mig gärna... vad är det för ekonomiskt värde i sådana? Har trott att det stora värdet ligger i samlarens ögon så att säga. Nu blev jag lite nyfiken faktiskt.

Dom är inte dyra! Men dom är svåra att och ibland omöjliga att få tag på! Vissa ryska klockmodeller
är mycket svåra att hitta i originalskick.


/fixoflex
 

Sond

Patek
Kan jag självklart göra. Tror jag har visat upp ett par av dem på vintagedelen redan.

Först en Speedmaster CK2998-62. Förmodligen ett kassaskåps-ex som dykt upp. Om jag säger att det nästan är nyskick på den så ljuger jag inte. Hade kanske varit roligare med en tidigare 2998:a (å såklart 2915…) men å andra sidan tycker jag skicket uppväger det. Fullständigt magisk klocka IRL – om inte på min bild.


Sen en Seamaster CK2913-3 (ca 1958). Har ett litet, litet släpp på bakeliten men är annars i utmärkt skick. Definitivt en klocka man är extremt försiktig med när man har den på sig...


Sist in i samlingen var Railmastern, CK2914-3 (ca 1958). Säkert den klocka av de tre som är använd mest och glaset är bytt, men ändå i ett ypperligt skick.
Gudomlig samling! Jag skulle lätt vilja följa dig i spåren och ställa in siktet på något liknande. Skulle kunna kalla samlingen "Patrik J 2.0" för att inte på något sätt undvika att erkänna att någon annan är originalet. Du har verkligen fångat tre klockor som jag älskar. Sitter mest och funderar på varför jag själv inte kommit på denna ypperliga idé. Jag har liksom ägt minst 20 vintage Omegor under de senaste 15 åren. Men nästan helt utan plan och eftertanke. I min värld är det där en extremt fin liten samling. Men det kanske framgick av raderna innan..?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen chock kanske.
DSC_0182_zpsb4c616aa.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller fortfarande på och återhämtar mig efter den paketöppningsveckan.

Hahaha det var kul så länge det vara och det var kul och hålla lite show. Den kommer nog mest bli svårslagen för mig själv igen tyvärr! Hoppas däremot att det kommer någon som smackar upp något liknande någon vecka för det skulle vara kul som bara den.
 

Patrik J

Rolex
Gudomlig samling! Jag skulle lätt vilja följa dig i spåren och ställa in siktet på något liknande. Skulle kunna kalla samlingen "Patrik J 2.0" för att inte på något sätt undvika att erkänna att någon annan är originalet. Du har verkligen fångat tre klockor som jag älskar. Sitter mest och funderar på varför jag själv inte kommit på denna ypperliga idé. Jag har liksom ägt minst 20 vintage Omegor under de senaste 15 åren. Men nästan helt utan plan och eftertanke. I min värld är det där en extremt fin liten samling. Men det kanske framgick av raderna innan..?

Tack för det, det värmer. Var själv överallt med samlandet (om man får använda "S-ordet") tidigare, både med Omega och många andra märken. Köpte och sålde hejvilt. Bestämde mig dock för ett tag sedan för att försöka renodla och hitta ett par, tre röda trådar. Har sålt av mycket och uppgraderat efterhand. Tycker det är betydligt roligare. Dessutom har jag haft en sinnessjuk tur också, men det är en annan femma...

Ser fram emot 2.0-versionen inom kort då ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag är egentligen helt emot fler än en klocka av samma tillverkare, och något jag försöker att undvika (därav att Popularisen finns till försäljning nu), men titt som tätt kan det se ut så här eller liknande...

Nivada antarctic diver 70-tal, Nivada U.R. (Urfackmännens Riksförbund) 50-tal, Nivada popularis automatic

 

acce1999

Patek
2-Faktor
Oysters in different sizes and form. :)

zlOnTLm.jpg
Håller med om vad som redan har sagts. En väl balanserad och genomtänkt samling. Safirglas hade fullkomligt gjort bort sig i denna rad. Det enda jag funderar över är, hur kompletterar du nu? Vad är ett logiskt nästa steg? Inte guld... fortsätt med stål... En 1016 eller 6610. Ja, kanske... Eller en Submariner 5513? Nja, ligger för nära din 1675, tycker jag. Kanske en 5508. Ja, det skulle kännas väldigt rätt i den där raden. Mer rätt än en 1016/6610, skulle jag säga. Då får du till en klassiker, men utan kronskydd, men med svart vridring. En Milgauss 1019 med silvertavla skulle kanske platsa fint också. Så får du släta glasringen. (Eller en 1625, då den är enklare att få fatt på än en 5508 eller 1019).

Oavsett så känns det bra i magen att se den där raden på handleden. Känner mig inspirerad att konsolidera, men vet inte hur...

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Riktigt bra "line up". Daytonan bryter av lite med sitt safirglas, men det är ju en klassiker som är svår att bortse från... Och när du presenterar dem som du gör, alla med kronskydd, på Oyster och med 40mm glasringar, så hade ju en äldre Datyona kännts lite "off". Möjligen att en Explorer 1655 hade varit mer tidsenlig med de två pleximodellerna. Men det där är, precis som Pers, en fokuserad och väldigt användbar samling.

A
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller med om vad som redan har sagts. En väl balanserad och genomtänkt samling. Safirglas hade fullkomligt gjort bort sig i denna rad. Det enda jag funderar över är, hur kompletterar du nu? Vad är ett logiskt nästa steg? Inte guld... fortsätt med stål... En 1016 eller 6610. Ja, kanske... Eller en Submariner 5513? Nja, ligger för nära din 1675, tycker jag. Kanske en 5508. Ja, det skulle kännas väldigt rätt i den där raden. Mer rätt än en 1016/6610, skulle jag säga. Då får du till en klassiker, men utan kronskydd, men med svart vridring. En Milgauss 1019 med silvertavla skulle kanske platsa fint också. Så får du släta glasringen. (Eller en 1625, då den är enklare att få fatt på än en 5508 eller 1019).

Oavsett så känns det bra i magen att se den där raden på handleden. Känner mig inspirerad att konsolidera, men vet inte hur...

mvh A
Daytonan är egentligen en 6263 med bakelit så där hade jag haft en svart ring. Föredrar dock stål-looken samtidigt som jag är lite rädd om bakeliten som lätt kan gå sönder av en ding.

Jag har en Tudor Sub som dessvärre inte får den kärlek som den förtjänar. Frågan är om en dyrare sub hade fått det?

jGVm8cS.jpg


Jag lockas väl inte heller av guld som du säger. Det kanske kommer vad det lider men i dagsläget så lockar det inte alls. Egentligen är jag väl ganska så nöjd som det är men ska något in är det förmodligen en gilt-sub. 5508 är kul men samtidigt så skulle en small-crown bara grina mig i ansiktet och vara en nästan-klocka. Det rimliga att tro är därmed en PCG eller en senare 64-66a om man inte ska snåla till rejält och köpa en matt 5513. Det senare är dock svårt att motivera iom jag har en Tudor som i princip är exakt en sån klocka..

Explorers gillar jag och skulle absolut kunna tänka mig en 1016. Samtidigt så känns det dyrt och lite onödigt när jag har en kul Datejust i samma size. Fine att en Explorer är mcyket festligare med siffror och lite mer sportkänsla men ska jag ändå sporta till det så kan jag lika gärna ta någon av de andra.

En 1665:a kanske är det bästa valet om man tittar på vad jag redan har. Dessvärre så klarar jag inte av att ha dem på armen då de känns för klossiga. Fullt möjligt att en tidig DRSD med thin case och vikt länk funkar men då pratar vi återigen om att sälja en njure eller två..

Lyckligtvis är jag ganska så nöjd som det är och jag har dessutom ganska stora utgiftsposter det kommande året som omöjliggör inköp. Vojne vojne...

Sen ska det väl också sägas att jag inte vill ha för många klockor. Jag samlar inte. Jag använder. Därför vet jag inte riktigt om jag vill ha mycket fler än 4-5 klockor. Ligger de bara så kan jag lika gärna sälja dem och göra roligare saker för pengarna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Daytonan är egentligen en 6263 med bakelit så där hade jag haft en svart ring. Föredrar dock stål-looken samtidigt som jag är lite rädd om bakeliten som lätt kan gå sönder av en ding.
Men de är väl inte gjorda i bakelit? Vill inte märka ord men har för mig att det är akryl (eller vad plasten heter)?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men de är väl inte gjorda i bakelit? Vill inte märka ord men har för mig att det är akryl (eller vad plasten heter)?
Stämmer säkert. Har dock sett tillräckligt många misshandlade så det är tydligt att skiten gärna går sönder. Självfallet inte lika fragile som 6542-inserts men det är fortfarande mjukt och kasst. :)

Den tidiga mk1 som jag har säljs för snurriga pengar. Är inte sugen att jaga sånt och som jag sa så föredrar jag egentligen 6265.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stämmer säkert. Har dock sett tillräckligt många misshandlade så det är tydligt att skiten gärna går sönder. Självfallet inte lika fragile som 6542-inserts men det är fortfarande mjukt och kasst. :)

Den tidiga mk1 som jag har säljs för snurriga pengar. Är inte sugen att jaga sånt och som jag sa så föredrar jag egentligen 6265.
Mmmm, inte värt att testa grottgränsen...
 
Topp