• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samma Pris - olika klockmärken - olika köpare

Optimisten

Cartier
Det finns numera en stor mängd klockor i prisklassen "dyra", låt oss säga 10 000 - 20 000 kr och uppåt för nya klockor.

Men det känns som om klockmarknaden är uppdelad i två sfärer.

Dels har vi "stjärnmärkena" som dels säljs till en bred allmänhet, men även till entusiaster. T.ex. Rolex, Patek Philippe, Omega etc.

Men sedan har vi "butiks" / retail märkena. Dessa kan fortfarande vara rejält dyra, och även på alla sätt och vis fina klockor, men de känns relativt "döda" på en andrahandsmarknad, där främst entusiaster finns. T.ex. Hermes, Cartier, Baume & Mercier. Dessa klockor köps knappt av entusiasterna, och de vanliga kunderna köper eller får dessa klockor "för att använda" - de kommer inte ut på 2:a handsmarkanden.

I mångt och mycket blir detta en självförstärkande effekt. Jag tycker t.ex. det finns fina Cartier-klockor. Men jag skulle aldrig köpa någon för jag misstänker att den är mycket svårsåld. Så jag äger ingen, och skriver inte om den på något forum, och därför förblir det tyst om Cartier.

Sedan finns det ju lite smalare entusiastmärken, som t.ex. Sinn.

Vad tycker du om dessa idéer?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Du är väl inne på vad som styr en marknad....

Märken som i min värld inte är renodlade klockmärken som enbart breddat sin repertoar med klockor, exempelvis Hermes, Chanel m.fl tror jag aldrig kommer få en fungerande andrahandsmarknad på grund av att de just inte tilltalar klockentusiasten. För vilka andra än entusiaster hänger på forum tillägnat klockor?

Intressant är även varför det inte finns en fungerande andrahandsmarknad för exempelvis de äldsta klockföretagen i världen, typ Breguet och Vacheron. Är det för att de inte ha rvarit lika duktiga på marknadsföring under tidens lopp eller för att de saknar en "instegsmodell" a ´lá Omega Quartz Bod eller Rolex Air King? Sverige kanske är för litet, den eurpeiska andrahandsmarknaden för angivna märken kanske är helt bananas. Vad vet jag....;-)
 

Optimisten

Cartier
leben skrev:
Du är väl inne på vad som styr en marknad....

Märken som i min värld inte är renodlade klockmärken som enbart breddat sin repertoar med klockor, exempelvis Hermes, Chanel m.fl tror jag aldrig kommer få en fungerande andrahandsmarknad på grund av att de just inte tilltalar klockentusiasten. För vilka andra än entusiaster hänger på forum tillägnat klockor?

Intressant är även varför det inte finns en fungerande andrahandsmarknad för exempelvis de äldsta klockföretagen i världen, typ Breguet och Vacheron. Är det för att de inte ha rvarit lika duktiga på marknadsföring under tidens lopp eller för att de saknar en "instegsmodell" a ´lá Omega Quartz Bod eller Rolex Air King? Sverige kanske är för litet, den eurpeiska andrahandsmarknaden för angivna märken kanske är helt bananas. Vad vet jag....;-)


Jag kanske är ovanlig men jag tittar alltid på EU-marknaden. Billigare och bättre utbud.

Breguet och Vacheron har väl misskötts som varumärken jämfört med PP och Rolex. Det finns en del Vacheron beg., jag har sett att de verkar poppis i Grekland - kanske är det sjöfarar-temat? Så de går att hitta beg, men jag tror det skulle bli svårt att bli av med en Vacheron, iaf jämfört med en Rolex.

Personligen tycker jag mycket om Vacheron, som väl tidigare innehade den positionen PP har idag. Men för att bli ett framgångsrikt varumärke måste man dunka in sitt budskap länge och skickligt.
 
Topp