Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sandvik skolplansch

Diskussion i 'Vintage' startad av falten, 4 augusti 2014.

1. falten
    Trådstartare

falten Stadsbo

Lite roligt fynd från en marknad nu i sommar, som bygger på studier från Sandvik, kul med tanke på deras relation till rolex bl.a. Samt att man har släkt i Sandviken !

Ingeröd, DanielR, jabla och 2 andra gillar detta.
  2. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Det du ser är bl a början på den s k Bessermetoden (sätt att gjuta järn). Är därifrån, har familjen kvar där. Men inte jag.

falten gillar detta.
  3. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Grym! Kul fynd! Den där är jag styggt avundsjuk på, skulle passa perfekt på mitt kontor!

image.jpg

Och boetten på bilden är smält, tyvärr inte på samma sätt som på planschen, ungefär 500 meter härifrån.

Kanske måste fota en 'Konverter' från planschen på vägen hem i eftermiddag också! :)

4. falten
    Trådstartare

falten Stadsbo

Ah roligt! Gör så!

5. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Sitter du på Mossvägen?

6. hook

hook I'm user not a dealer!

krämbulle

Sandbacka Park & Kungsbron.
    GTG?

DanielR gillar detta.
  7. DanielR

DanielR Friends of KS

Fel bolag Krämbulle! :)
    image.jpg

krämbulle gillar detta.
  8. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Här är mackapären som syns i mitten på skolplanschen i verklig storlek. Det var den som la grunden till allt som syns i bakgrunden.

image.jpg

Och därinne till höger utanför bild så smältes stålet till iaf alla äldre Rolex- och Tudorboetter.

Efter några flyttar både utanför och innanför staketet så är jag tillbaka på 'Hilton'. Helt riktigt.

Dom släpper inte in mig på Kungsbron men är du på Sandbacka någon gång så absolut!

Det finns några KSare till på firman så en kväll eller åtminstone en lunch vore jäkligt kul att styra upp!

falten, hook och DanielR gillar detta.
  9. Mekmek

Mekmek Friends of KS

10. viktor.stefansson

viktor.stefansson Stadsbo

Från:
    Sandviken
    Vänta nu krämbulle och DanielR ingen av er jobbar ju på "rätt" del av Sandvik om vi nu pratar ståltillverkning ;)

Postade denna i en annan tråd tidigare, bild är från visningsrummet till stålverket. Rolexboett, men ser ut som en blå vridring. Kan det vara en Tudor sub eller bara en synvilla?
    image.jpg

Jag tycker det låter grymt med lite kläm och känn i Sandviken, det finns ju som sagt ett par klockor på området.

DanielR och krämbulle gillar detta.
  11. falten
    Trådstartare

falten Stadsbo

Kul att du tog dig tid! Du har ingen aning när Sandvik började leverera till rolex? Min plansch är från 1947

12. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Det är lite krångligare med 'ägarstrukturen' nu för tiden, men för en oinvigd så ja, jag jobbar på Coromant, för en invigd, nej jag jobbar på Machining Solutions. Jobbar bla. mot brandet Coromant, men även mot andra brand vi äger.

Det har debatterats lite om det där i andra trådar på KS men jag har inget bra svar. Jag ska försöka göra lite hobby-research i ämnet!

falten gillar detta.
  13. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Obs! OT: har hela familjen på Coromant. Utom jag då. Civilare allihop.

krämbulle gillar detta.
  14. falten
    Trådstartare

falten Stadsbo

Kul! Väntar med spänning :)