• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Den har plÄgat mig ocksÄ, det finns bara ett botmedel :)

image.jpg

image.jpg
Fan va snygg pÄ lÀnk .. vad Àr det gör lÀnk
 
Det finns en klocka som Àr stÀndigt Äterkommande i mina tanker. Det stör mig lite. Jag har inte behov av den dÄ jag har andra klockor som fyller samma funktion.... jag vet inte ens om jag tycker den Àr supersnygg... lik vÀl vÀcker den nÄgot magiskt ha-begÀr varje gÄng jag ser den pÄ bild.

Klockan i frÄga Àr en Seiko Alpinist SARB017:
atyqarem.jpg


Ett sÀtt att lösa problemet Àr ju att köpa den, men jag försöker förnya min "samling" lite och lÄta kvalitet gÄ före kvantitet och att spontanköpa en ny, lite billigare, klocka pÄ grund av en underlig kÀnsla Àr vÀl inte riktigt rÀtt vÀg att gÄ?!

NĂ„gon som lider av liknande problem?
Du e inte ensam .. kÀnner precis det samma . Alpinisten och sarb 0033 Àr mina hjÀrn spöken men för mig blir det en sarb inom mycket snar framtid
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Vad Àr historien om alpinist? Inte riktigt förstÄtt vad som gör den unik och har en egen trÄd
 

240snusit

Panerai
Snart kommer min Alpinist hem frÄn Japan. Köpte ett Bund-strap till som jag tyckte i huvudet passade bra till klockan, fÄr posta bilder nÀr jag har den i handen.
 

larsbeg

Panerai
Hello SARB-Àgare, en frÄga frÄn en okunnig. Jag har kollat pÄ modellen ett tag och den börjar sÄ smÄtt vÀxa pÄ mig, sÄpass att jag börjar fundera pÄ en investering. Nu till frÄgan; dubbla kronor? Vad Àr grejen med det?
Tar tacksamt emot svar / ett nyblivet Seiko-fan
 

leiden

Rolex
Hello SARB-Àgare, en frÄga frÄn en okunnig. Jag har kollat pÄ modellen ett tag och den börjar sÄ smÄtt vÀxa pÄ mig, sÄpass att jag börjar fundera pÄ en investering. Nu till frÄgan; dubbla kronor? Vad Àr grejen med det?
Tar tacksamt emot svar / ett nyblivet Seiko-fan
Det kan se ut som dubbla kronor men "kronan" kl 4 justerar kompassen :) Yes, den har kompass :)
Skön klocka, köp!
DSC_1487.JPG
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag har lÀst att kompasskronan inte Àr anknuten till urverket, sÄ om den inte skulle hÄlla tÀtt frÄn vatten Àr urverket fortf safe. StÀmmer det?
 

DrFlex

Cartier
Hej! Jag har lÀst att kompasskronan inte Àr anknuten till urverket, sÄ om den inte skulle hÄlla tÀtt frÄn vatten Àr urverket fortf safe. StÀmmer det?

Jag vet inte men dÄ klockan Àr tÀt till 200m sÄ bör det vara sÄ dÄ kompasskronan inte skruvas ner mot boetten som den ordinarie kronan.
 
Hello SARB-Àgare, en frÄga frÄn en okunnig. Jag har kollat pÄ modellen ett tag och den börjar sÄ smÄtt vÀxa pÄ mig, sÄpass att jag börjar fundera pÄ en investering. Nu till frÄgan; dubbla kronor? Vad Àr grejen med det?
Tar tacksamt emot svar / ett nyblivet Seiko-fan

Den har kompass, men inte en "vanlig". Du mÄste anvÀnda solens lÀge. "Kompassringen" Àr för att underlÀtta att bestÀmma riktningar. Det Àr alltsÄ inte nÄgon sÀrskilt snabb procedur.
 

240snusit

Panerai
Fick min SARB idag. Och vilken dag det varit...

Fick hem klockan och mitt bund strap jag tÀnkte byta ut originalbandet med. Det hade plastigare lÀder Àn originalbandet. "Fine, dÄ kör vi lite aceton pÄ det och fÄr en lite mer rustik finish." Sagt och gjort; men det visade sig att det var ett riktigt fuskbygge; det var BOKSTAVLIG plast över lÀdret... sÄ det blev sÄ snuskigt fult att jag slÀngde det. "Genuine Leather" har om nÄgot mer finstilt tills sig Àn "Swiss Made"... In till Klockmaster och köpa nytt; plockade upp ett Hirsch Lucca vilket jag tyckte var vÀldigt trevligt. Dyrt som fan, men jag ville ha nÄgot schysst. Nu kommer jag hem och leker lite med kompassen och dÄ mÀrker jag att kompassen inte snurrar helt ordentligt; nÀr nord-indikatorn nÄr klockan 3 sÄ vill kompassen inte snurra ordentligt och stÄr och "hackar" dÀr medans man skruvar... nÄgon som har hört om nÄgot liknande? Inte livsviktigt för mig om kompass-hjulet funkar men tyckte den var hÀndig för att anvÀnda som en improviserad diving bezel sÄ lite besviken Àr jag.
 
Topp