• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Satan i gatan vilket trevligt mejl jag precis fick!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag måste bara få dela med mig med denna för tidiga julklapp!!!

För jag kom in, jag kom in på en utbildning jag sökte bara på skoj! Trodde aldrig att jag skulle få en plats då det var väldigt få platser (4), då jag börjat tröttna rejält på att sitta på kontor med försäljning/inköp så har jag känt att jag måste förnya mig för att inte gå in i väggen känns det som, trots att pengarna är ganska så bra.

Och jag har ångrat mig ganska så mycket att jag inte valde hantverksyrket eller alternativt som elektriker när det begav sig när man gick i skolan på gymnasiet. Så när chansen att rätta till misstaget dyk upp, av en ren slump så tänkte jag varför inte, sök för fan, du kan inte få mer än ett nej! Då jag alltid gillat att hålla på med att snickra både hemma och hos polare och att jag tom jobbade med det på både lyxkryssare och feta yachter i många år (10) i bland annat i USA, Finland, Portugal, Tyskland, Holland, Italien bara för att nämna några länder.

Jag har alltid haft en dröm att få öppna något som egen företagare, och med denna utbildning så kan det kanske bli verklighet. Från början så var planen den, att jag skulle gå urmakarskolan i Borensberg, sen skulle jag börja köpa klockor (rolex, Breitling, Omega, IWC etc) som jag renoverade upp, även vanliga service för privatpersoner på klockor skulle jag utföra. Hade även läst en Handel & Affärsmannaskap utbildning men inriktning som entreprenör först för att sedan läsa till urmakare.

Men då strax innan jag tänkte göra slag i saken och söka urmakarskolan, så gjorde alla exklusiva märken en liten förändring när det kommer till reservdelar detta var väl omkring år 2000. Du måste vara AD, kanske var det så drastiskt att du blev utvald för att få kunna få fortsätta, har dock inga belägg för detta. Men dom Urmakare som inte hade tillgång till att sälja dessa märken som AD, var det slut fixat tyvärr, visst kunde du hålla på så länge du hade reservdelar liggande, men dom tar ju slut så småningom om. Visst hade du kunnat få tag i några reservdelar om du hade känningar, men det hade nog bara gått ett tag, för frågan är väl, vem som skulle tordas att förse en med delar/reservdelar hur länge som helst. Så drömmen om eget i klockbranschen sprack dessvärre!

Jaja...nu gjorde jag i alla fall slag i saken och sökte en utbildning som finsnickare här i höstas, där kommer jag läsa 850 poäng på ett år, det är samma som kidsen läser på 3 år ser det ut som. Och idag fick jag veta att jag var en av fyra som kom in på utbildningen, FAN vad glad jag är, jag kommer att börja i januari, visst kommer det att bli en rejäl omställning, framför allt när det kommer till pengarna, men va tusan, pengar är inte allt, man måste må bra också, och det kommer jag nog att göra nu. Jag har begärt tjänstledigt, det jag måste fundera på är om jag skall leva på tillgångarna eller om jag skall ta ett CSN lån på den tiden jag studerar, Hehe, får se ifall man kommer att ha råd att köpa några nya klockor, vad jag vet så behöver jag ingen ny klocka då jag redan har några i samlingen redan :p.

När utbildningen väl är slut så är tanken att öppna egen firma det som hägrar högst, vet att det kommer att bli jäkligt mycket mera jobb än vad man gör nu, kanske tom för mindre i kassan, men som jag sa, så är inte pengar det viktigaste här i livet. Man måste må bra, livet är alldeles för kort för att man inte skall ta tillvara på det man vill göra. Tanken är att öppna eget som innebär att jag renoverar fönster m.m. mycket jobb kommer det att bli, sena kvällar och tom att jobba helger, men va fan, vad gör det, då jag jobbar för mig själv.

Idag känns det som att jag vunnit jackpott, jag kan förändra dom sista 15 åren jag har kvar till pensionen, som det är idag så hade jag kunnat gå i pension precis just nu, då jag är trött på det jag håller på med, jag måste få en nystart för att jag skall orka motivera mig så kanske man vill hålla på tills man blir 70. Så från den 18 januari 2016 så är jag studenten Af Sjodahl och inget annat, Haha, fakk vad kul detta skall bli, och vad är det för fel att följa sina drömmar, som jag sa, livet är alldeles för kort för att inte ta vara på det och göra det man vill göra, istället för att man ångrar att man inte gjorde det när man väl fick chansen 20 år senare.

Det var bara det lilla jag ville dela med mig, denna lilla happening var för bra för att inte dela med sig med nära och kära, och det är nästan bättre än en ny klocka känns det som, men bara nästan.

Mvh // Af Sjodahl ;).

Snabba Cash.
https://klocksnack.se/threads/ot-hur-skramlar-du-ihop-snabba-cash-till-en-ny-klocka-del-1-jo.29247/

Jag är snål.
https://klocksnack.se/threads/det-s...la-men-det-är-ingenting-mot-vad-jag-är.27402/
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Sjukt kul att höra, stort grattis!!
Alldeles, alldeles för många av oss alla trampar på i invanda hjulspår av ren bekvämlighet, alternativt av rädsla för att inte klara omställningen ekonomiskt. Är själv civilekonom och systemvetare, men hade för några år sedan djupt seriösa planer på att sadla om till läkare. Vågade dock inte göra det just av rädsla för att inte kunna hantera den ekonomiska omställningen för familjen till ett mer än femårigt studentliv..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Men va kul! Det är aldrig för sent att byta riktigt! Man ska se till att man är lycklig.
Önskar dig all lycka till!
 

joca

Patek
2-Faktor
Grattis! Precis som du skriver så måste man göra det man får bra av och ibland sätta pengarna åt sidan (så länge man överlever såklart..)

Stort lycka till!
 

Greven

Audemars
Stort grattis! Härligt att höra att det känns som att ha vunnit jackpot! Att läsa 850 poäng (!) på ett år låter som en häftig period. ;)
Hoppas du kommer fortsätta samla på klockor och hänga på KS. Grattis igen! :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sjukt kul att höra, stort grattis!!
Alldeles, alldeles för många av oss alla trampar på i invanda hjulspår av ren bekvämlighet, alternativt av rädsla för att inte klara omställningen ekonomiskt. Är själv civilekonom och systemvetare, men hade för några år sedan djupt seriösa planer på att sadla om till läkare. Vågade dock inte göra det just av rädsla för att inte kunna hantera den ekonomiska omställningen för familjen till ett mer än femårigt studentliv..

TACK så jätte mycket!

Har varit där du är, och jag har känt lika dant, nu är ju denna utbildning bara på 1 år, så det kanske underlättar att ta ett beslut som detta. Men jag mår bara sämre och sämre för varje dag som går känns det som, och jag har inte så mycket att förlora, om det inte känns rätt så kan jag alltid gå tillbaka till mitt gamla tråka jobb...

Tråkigt att du inte kan förverkliga dina drömmar, men jag önskar dig lycka till i livet i viket fall som helst, blev väl lite lättare när du fick hem din underbara nya klocka du visade upp i en mycket trevlig paketöppning förra veckan ;).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort grattis! Härligt att höra att det känns som att ha vunnit jackpot! Att läsa 850 poäng (!) på ett år låter som en häftig period. ;)
Hoppas du kommer fortsätta samla på klockor och hänga på KS. Grattis igen! :)

Stort TACK!

KS är mitt andra hem så det kommer jag att göra! Att jag kommer att fortsätta att samla klockor har du mitt ord på :D, kanske inte i samma utsträckning som förut då :nailbiting:.

När jag ändå har dig på tråden @Greven så är jag nyfiken ifall du bor i Los Angeles?! Blev lite nyfiken efter dina trevliga bilder där ifrån.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Oj stort grattis! Du är både modig och klok måste jag säga.
Pengar är inte värt en spänn ;) om man inte trivs för övrigt.
Du har inte funderat på att avyttra några av klockorna för att delfinansiera detta?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Oj stort grattis! Du är både modig och klok måste jag säga.
Pengar är inte värt en spänn ;) om man inte trivs för övrigt.
Du har inte funderat på att avyttra några av klockorna för att delfinansiera detta?


Skulle ljuga om jag sa att jag inte tänkt tanken här, men som det känns nu så kommer jag nog inte att göra det, om det blir så blir det nog för att byta till någon annan klocka som skulle sitta klockrent i samlingen :p.
 

Greven

Audemars
Stort TACK!

KS är mitt andra hem så det kommer jag att göra! Att jag kommer att fortsätta att samla klockor har du mitt ord på :D, kanske inte i samma utsträckning som förut då :nailbiting:.

När jag ändå har dig på tråden @Greven så är jag nyfiken ifall du bor i Los Angeles?! Blev lite nyfiken efter dina trevliga bilder där ifrån.
Låter härligt att du kommer hänga kvar här på forumet!

Angående din fråga, så bor jag i Stockholm men har förmånen att ha ett jobb som innebär en hel del resande. Har varit en del i LA, NY, London och Sydafrika, men jobbet har också tagit mig till många andra spännande platser med allt från Kina till Sydamerika. Kommer fortsätta lägga ut klockbilder både från hemmaplan och från kommande resor.

Ta hand om dig och se till att fira ordentligt till det härliga mail som du fått, @Af Sjodahl ! :)
 

Heritage

Omega
Kan bara gratulera!:) Känner så väl igen mig i din situation men har än så länge saknat guts för att få tummarna ur......
När man läser sånt här så får man iaf en spark i häcken i rätt riktning och det tackar jag för;)
Lycka till, studenten!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag måste bara få dela med mig med denna för tidiga julklapp!!!

För jag kom in, jag kom in på en utbildning jag sökte bara på skoj! Trodde aldrig att jag skulle få en plats då det var väldigt få platser (4), då jag börjat tröttna rejält på att sitta på kontor med försäljning/inköp så har jag känt att jag måste förnya mig för att inte gå in i väggen känns det som, trots att pengarna är ganska så bra.

Och jag har ångrat mig ganska så mycket att jag inte valde hantverksyrket eller alternativt som elektriker när det begav sig när man gick i skolan på gymnasiet. Så när chansen att rätta till misstaget dyk upp, av en ren slump så tänkte jag varför inte, sök för fan, du kan inte få mer än ett nej! Då jag alltid gillat att hålla på med att snickra både hemma och hos polare och att jag tom jobbade med det på både lyxkryssare och feta yachter i många år (10) i bland annat i USA, Finland, Portugal, Tyskland, Holland, Italien bara för att nämna några länder.

Jag har alltid haft en dröm att få öppna något som egen företagare, och med denna utbildning så kan det kanske bli verklighet. Från början så var planen den, att jag skulle gå urmakarskolan i Borensberg, sen skulle jag börja köpa klockor (rolex, Breitling, Omega, IWC etc) som jag renoverade upp, även vanliga service för privatpersoner på klockor skulle jag utföra. Hade läst en Handel & Affärsmannaskap utbildning men inriktning som entreprenör först för att sedan läsa till urmakare.

Men då strax innan jag tänkte göra slag i saken och söka urmakarskolan, så gjorde alla exklusiva märken en liten förändring när det kommer till reservdelar detta var väl omkring år 2000. Du måste vara AD, kanske var det så drastiskt att du blev utvald för att få kunna få fortsätta, har dock inga belägg för detta. Men dom Urmakare som inte hade tillgång till att sälja dessa märken som AD, var det slut fixat tyvärr, visst kunde du hålla på så länge du hade reservdelar liggande, men dom tar ju slut så småningom om. Visst hade du kunnat få tag i några reservdelar om du hade känningar, men det hade nog bara gått ett tag, för frågan är väl, vem som skulle tordas att förse en med delar/reservdelar hur länge som helst. Så drömmen om eget i klockbranschen sprack dessvärre!

Jaja...nu gjorde jag i alla fall slag i saken och sökte en utbildning som finsnickare här i höstas, där kommer jag läsa 850 poäng på ett år, det är samma som kidsen läser på 3 år ser det ut som. Och idag fick jag veta att jag var en av fyra som kom in på utbildningen, FAN vad glad jag är, jag kommer att börja i januari, visst kommer det att bli en rejäl omställning, framför allt när det kommer till pengarna, men va tusan, pengar är inte allt, man måste må bra också, och det kommer jag nog att göra nu. Jag har begärt tjänstledigt, det jag måste fundera på är om jag skall leva på tillgångarna eller om jag skall ta ett CSN lån på den tiden jag studerar, Hehe, får se ifall man kommer att ha råd att köpa några nya klockor, vad jag vet så behöver jag ingen ny klocka då jag redan har några i samlingen redan :p.

När utbildningen väl är slut så är tanken att öppna egen firma det som hägrar högst, vet att det kommer att bli jäkligt mycket mera jobb än vad man gör nu, kanske tom för mindre i kassan, men som jag sa, så är inte pengar det viktigaste här i livet. Man måste må bra, livet är alldeles för kort för att man inte skall ta tillvara på det man vill göra. Tanken är att öppna eget som innebär att jag renoverar fönster m.m. mycket jobb kommer det att bli, sena kvällar och tom att jobba helger, men va fan, vad gör det, då jag jobbar för mig själv.

Idag känns det som att jag vunnit jackpott, jag kan förändra dom sista 15 åren jag har kvar till pensionen, som det är idag så hade jag kunnat gå i pension precis just nu, då jag är trött på det jag håller på med, jag måste få en nystart för att jag skall orka motivera mig så kanske man vill hålla på tills man blir 70. Så från den 18 januari 2016 så är jag studenten Af Sjodahl och inget annat, Haha, fakk vad kul detta skall bli, och vad är det för fel att följa sina drömmar, som jag sa, livet är alldeles för kort för att inte ta vara på det och göra det man vill göra, istället för att man ångrar att man inte gjorde det när man väl fick chansen 20 år senare.

Det var bara det lilla jag ville dela med mig, denna lilla happening var för bra för att inte dela med sig men nära och kära, och det är nästan bättre än en ny klocka känns det som, men bara nästan.

Mvh // Af Sjodahl ;).
@Af Sjodahl Stort grattis!:)
 
Låter härligt att du kommer hänga kvar här på forumet!

Angående din fråga, så bor jag i Stockholm men har förmånen att ha ett jobb som innebär en hel del resande. Har varit en del i LA, NY, London och Sydafrika, men jobbet har också tagit mig till många andra spännande platser med allt från Kina till Sydamerika. Kommer fortsätta lägga ut klockbilder både från hemmaplan och från kommande resor.

Ta hand om dig och se till att fira ordentligt till det härliga mail som du fått, @Af Sjodahl ! :)
Det lät ju dock inte så jäkla tokigt alltså...ja tack för ditt jobb ;)

Grattis Affe och sjukt coolt att våga OCH vilja göra en sådan omställning och satsning!
 

PCB

Audemars
grattis,sitter själv fast i hantverksyrket och skulle vilja in i kontorsvärmen:rolleyes:
jag kan ta ditt gamla jobb!:D

nämen ,alla har olika drömmar,kul att du nu får chansen att följa din
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Mysigt inlägg! Kul, kör hårt. Har en bekant i NYC som gör häftiga möbler... Riktigt grymt hantverk, (finsnickeri, möbelsnickare etc)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Underbart! Stort grattis till dig för mail och möjlighet att förverkliga din dröm. Skolade själv om mig i (relativt) vuxen ålder, och även om jag ibland saknar livet bakom ratten är det rätt gött att ha kontorstider och flextid :)
 
Topp